Ack Värmeland du Sköna!

Moderator: Zonemakers

User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Spix »

Lika bra att fortsätta när jag ändå är igång :-)

Även om jag tycker västra sidan generellt är rätt välfylld så har stadsdelen Fäjestad hamnat lite i skymundan. PurpleZone ligger lite ensam och avsides och blir ofta lämnad åt sitt öde pga detta.

Först och främst så skulle jag gärna se en zon på det lilla torget utanför entren till Löfbergs Lila Arena. Ytan är bra för en zon och det är ett ställe mycket folk rör sig på, iaf under vinterhalvåret. En zon där skulle kanske hamna på gränsen till för nära PurpleZone, men jag skulle faktiskt inte ha särskilt mycket emot om PurpleZone helt enkelt flyttades dit. Den ligger ganska tråkigt där den ligger nu.

Utöver denna skulle jag gärna se någon mer zon inne i stadsdelarna. Jag har markerat ut några lämpliga platser nedan. Dessutom skulle det vara trevligt med några zoner norrut utefter älven så att man har en alternativ väg upp till Skåre som man plocka några zoner utefter. Det finns cykelbana en stor del av sträckan och planer på att förlänga den hela vägen även på denna sida älven.

Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Wallen »

Jag har läst igenom och kommer fundera på saken. Klart är iaf att när zoner skall göras till Karlstad så kommer dina idéer finnas med i beräkningarna.
Barbapapan

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Barbapapan »

Spix har du inte fått någon medalj för dina insatser med zonförslag (den högsta) så ska du absolut ha en enligt min röst, bra jobbat.

Ang norr-områdena så finns här elljusspår som sträcker sig från tyrstugan strax ovanför Färjestad upp mot Karlstads Golfklubb och sen ner mot övre Rud. Detta är beläget i en riktigt vacker skog som besöks av många löpare promenerare cyklister och barnfamiljer sommartid. Vintertid är spåren fulla med längskidåkare då Karlstad Kommun lägger upp spår åt dom som inte får beträdas av promenerare eller löpare vintertid. Här har jag för ca ett år sedan laggt upp förslag som jag hoppades skulle slå igenom, men icke. Tänkte dock ändå trycka på för att få upp zoner här, nu har jag inte några snygga bilder att posta upp men 3st förslag kan jag nog lägga till muntligt genom beskrivning.

1. Mellan Tyrstugan och Ridskolan/Travbanan finns en liten fin sträcka i elljusspåret som skulle kunna få sig en zon, sträckan består av en jättebacke på ca 100m neråt och en skarp kurva från stugan mot travbanan.

Namnförslag: TyrHill

2. När du passerat Tyrstugan norr ut kommer du tillslut till en liten bro som korsar över en bäck (den här bäcken skär sig igenom hela skogen neråt igenom färjestad och mynnar ut i älven), den här bron är ca 6m lång och 3m bred och absolut en Zon-kandidat då du efter att du passerat den enkelt kan ta till höger efter 200m och snabbt komma ur skogen ner mot gamla skjutbanan och ridskolan som nämnts i förslag 1.

Namnförslag: ForestBridge

3. Den tredje zonen är kanske lite extremt eftersom den ligger i elljusspåret Milen (1mil), men förslaget för en zon är precis i angränsande till Golfbanan. När du kommit så långt norr ut i elljusspåret att du kan se själva Golfbanan från spåret så slingrar sig spåret något längst Golfbanan men vid en pukt har vi en sån där super härlig backe som nästan stupar på 100m, snälla kasta upp en zon här i denna back så Spix och Miha får kämpa lite extra här :mrgreen:

Namnförslag: NorthPoint

Lägger upp en länk här till Karlstads Kommuns karta, här kan elljusspåret ses och allt annat inom kommunen.

http://karlstad.se/kommun-och-politik/k ... a-kartor1/
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Wallen »

Vi kör ett litet test....
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Spix »

Wallen wrote:Vi kör ett litet test....
Härligt! Ikväll blir det Turfa av i Karlstad "Westside" :-)
Muddiz
Posts: 6
Joined: 06 May 2012 12:04
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Muddiz »

Tycker det är glest med zoner på våxnäs. Så la ett förslag via appen vid KMTI på norra våxnäs. Tror det kan vara ett bra ställe. Då OKtyr har enkel evemang som utgår där ifrån och det passerar enkel folk kring Kmti.
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Wallen »

Fixade en zon i närheten samt slängde till några zoner till på andra ställen. Keep on turfing
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

Hejsan!

Relativt ny Turfare i Värmland och jag uppskattar de zoner som är placerad i/vid vatten. Uppmanar folk till en simtur på sommaren och att upptäcka värmländska badplatser. Har några förslag på fortsatt etablering av dessa enligt nedan, har även förstått det som att man ska ge namnförslag så jag hittar på något skoj.

Det finns en zon på Djurö redan så varför inte en på Lurö? Lurözon
Image

Såg att cskoglund eftersökte zoner på Hammarö så varför inte Getingberget på Hammarös sydspets som är en populär badplats? Getingzon
Image

Västra Söön är ett populärt mål för båtägare på Hammarö och även i Karlstad. Sözon
Image

Nabben är en annan populär ö i Hammarö området men denna besöks mest av båtägare ifrån Kanikenäset. Nabbzon
Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Wallen »

Ligger alla dessa som förslag från appen också?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Sv: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

Wallen wrote:Ligger alla dessa som förslag från appen också?
Nej inte ifrån mig iaf, visste inte att man kunde det. Jag provar.

Edit: Tror jag lyckades nu, kunde dock bara föreslå tre så jag tog de närmaste (Söözon, Nabbenzon och Getingzon).

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Post Reply

Return to “Värmland”