Ack Värmeland du Sköna!

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

Ja, nu tycker jag tiden är mogen att göra min röst hörd. (Som den evige statistikknarkare jag är har jag naturligtvis unika data också ;).)

För att gå rakt på sak så behöves här en rejäl upptrappning på turffronten i Värmland. Efter några månaders turfande har jag sett hur folk framförallt vid universitetet har "engångsturfat". Universitetet ligger helt isolerat och jag tror att det finns en potential där.
Karlstads Turfingprogram2.jpg
Karlstads Turfingprogram2.jpg (242.07 KiB) Viewed 7151 times
Beskrivning av min vision av ett framtida Turfkarlstad, karta1;
A. Miljonprojektsområde med många studenter.
B. Campus, bara studenter.
C. Zonlöst bostadsområde i norra Karlstad.
D. Zonlöst område i norra Karlstad med hyreshus, radhus och Löfbergs Lila Arena.
E. Zonlöst i västra Karlstad, både norr och söder om E18.
F. Zonlöst radhusområde på väg till Skåre.

1. Viktig cykelväg som binder samman Universitetet med Centrum
2. Viktig cykelväg som binder samman Bergvik med Centrum
3. Viktig cykelväg som binder samman Karlstad med Hammarö

Storkarlstads Turfingprogram2.jpg
Storkarlstads Turfingprogram2.jpg (130.62 KiB) Viewed 7151 times
Beskrivning av min vision av ett framtida Turfkarlstad, karta2;
A. Norra Karlstad - Prio 1 - här finns det studenter och boende i mängder. Att på ett bra sätt binda samman universitetet med centrum är avgörande.

B. Hammarö, en vägg-i-vägg-kommun med Karlstad med massor att potentiala pendelturfare. Ett halvdussin/dussin zoner där, och på vägen dit, skulle göra susen.

C. Skåre, ganska stor ort på cykelavstånd från Karlstad. 2-3 zoner där skulle ingen dö av.

D. Västra Karlstad, lika tomt på zoner som norra - fast mindre.


Om man sen ser utanför Karlstadsområdet så är det Kristinehamn och Arvika som borde stå på tur, med tanke på storlek.
(Kil, Forshaga, Skattkärr är samhällen som har sin potential i att de ligger närmare Karlstad, dock är de mindre.)


Hoppas ni tar er en titt på kartan och texten innan ni tar några beslut! :)

Visst ja! Unika data utlovades! Antalet turfzoner per 1000 invånare i län. 8-) Håll till godo;
TurfZoner.jpg
TurfZoner.jpg (70.06 KiB) Viewed 7151 times
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
anarfox
Posts: 32
Joined: 01 Aug 2011 08:41

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by anarfox »

Antal zoner per invånare är väl tämligen ointressant. Isf per antal aktiva turfare. Stockholm och Blekinge har enligt din statistik lika många zoner per invånare men Stockholm har långt mycket mer turfaktivitet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

anarfox wrote:Antal zoner per invånare är väl tämligen ointressant. Isf per antal aktiva turfare. Stockholm och Blekinge har enligt din statistik lika många zoner per invånare men Stockholm har långt mycket mer turfaktivitet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Vad gäller statistik så gäller grundregeln att "som man frågar får man svar". ;)
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
frejo
Posts: 29
Joined: 14 Aug 2011 14:21
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by frejo »

mm, som här:
http://warded.se/turf/regions.php?sort=7&order=0
Sorterat efter Zones/active player.

För övrigt tyckte jag det var en exemplarisk analys som istället för att bara poängtera problem även visar på lösningar på ett snyggt sätt, borde ju belönas med en ny zon eller två kan man tycka ;)

Om jag förstår dig rätt menar du att aktiviteten kan öka från att bara vara engångsturfande här och där om man kopplar ihop områdena lite mer? kanske ligger något i det...
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by StarDust »

Jag ska ta en titt på Värmland men ni har faktiskt precis fått en liten dos av zoner. Håll ut ett tag så ska vi se vad som kan hända inom en snar framtid.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Blabert »

Exemplariskt fin sammanställning Kajowi :-) De två gånger jag turfat i Karlstad har jag också funderat på mycket av det du säger, exempelvis att universitetet ligger så avsides från stan. Vore säkert bra med några zoner på väg ut dit, Löfbergs Lila kanske kunde sponsra en zon hos sig också? ;-)
Image
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

Nu känner jag att tiden är inne för lite mera Värmland.
ALDRIG tidigare har det varit så mycket aktivitet här. Nog är Värmland (läs Karlstad) fortfarande en av de minst aktiva regionerna, MEN vi växer! :D

Det är med glädje som jag kan notera att de zoner som placerats ut på sistone tydligt följer rekommendationer från bilder och beskrivningar ovan. 8-)

Därför vill jag starkt pusha för att grannkommunen Hammarö bjuds in i Turf. Vi har idag "Pendelturfare" därifrån. Karlstad centrum ligger faktiskt närmare Hammarö än Universitetet. :)

Universitetet ja - det måste snarast länkas ihop med resten av zonerna och centrum. :!:

Jag tror starkt på teorin att ju fler som har nära till fler än en zon - desto fler stannar kvar i Turf!
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
iamhwk
Posts: 12
Joined: 24 Nov 2011 20:33
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by iamhwk »

Ja, lite fler Zoner hade inte skadat i Karlstadsregionen! :)
Mobil: SGS2 // Galaxy Tab 8" Stad: Karlstad
Image
iamhwk
Posts: 12
Joined: 24 Nov 2011 20:33
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by iamhwk »

Men den nyare, MineAisleZone-zonen tycker jag inte om. Svår att ta sommartid pga tokhögt ormgräs och inte så passande plats eftersom den gränsar till en trädgård.
Mobil: SGS2 // Galaxy Tab 8" Stad: Karlstad
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Blabert »

iamhwk wrote:Men den nyare, MineAisleZone-zonen tycker jag inte om. Svår att ta sommartid pga tokhögt ormgräs och inte så passande plats eftersom den gränsar till en trädgård.

Gräs får du nog tåla, alla zoner ska inte vara lätta! Ta med en ormpåk :-) Gränsar den till en trädgård är det också ok, däremot om zon ligger helt eller delvis på privat mark får ni hojta till.
Image
Post Reply

Return to “Värmland”