Zoner Kristinehamn

Moderator: Zonemakers

KaPah75
Posts: 2
Joined: 05 Mar 2015 10:38
Country: Sweden

Re: Zoner Kristinehamn

Post by KaPah75 »

Nu äntligen har jag fått tummen ur och provar igen att fixa en karta på nya zoner i norra Kristinehamn.
1: Stig som sammanbinder de norra områdena på västra och östra sidan av Rv 26. Denna Zons huvudsakliga uppgift är att koppla ihop de två norra områdena, genom att belysa det faktum att det finns en stig här.
2: ”Gravelzone” den här zonen kan användas för att med vägen åt höger i kartan binda ihop en led ner mot Mcdonalds ock de zoner som finns i den östra delen av stan
3: ”Golferszone” kristinehamns golfbana, här finns möjlighet att stanna och fika/äta om man vill.
Zonen är placerad nära en parkeringsplats men i skogsbrynet för att undvika att bli en ren
bilzon.
4: ”Firezone” skjutbana, men zonen är placerad på ”fel” sida vägen, mot golfbanan för
Säkerhetsskull.
5: ”Spearcreakzone” på väg emot spjutbäcken.
6: ”Campzone” här finns en grillplats med en vacker utsikt över en tjärn.
Attachments
turfkarta.jpg
turfkarta.jpg (196.84 KiB) Viewed 5687 times
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Velocipedryttaren »

Tackar, svårt att hitta lämpliga platser där ute. Vi får väl se vad som kan dyka upp under våren.
KaPah75
Posts: 2
Joined: 05 Mar 2015 10:38
Country: Sweden

Re: Zoner Kristinehamn

Post by KaPah75 »

Ja det vore kul, tar gärna emot synpunkter på de individuella zonerna från både Zonemakern och övriga Turfare. Zon 1, 3 och 6 är valda efter lägen där jag tycker det passar med zoner, 2, 4 och 5 är mer utsatta för att täppa till luckorna mellan dem och för att få till tillräckligt med zoner för att folk ska tycka att det är värt att åka den.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Maqqan »

No 6 och 1 av KaPahs förslag är ju nu verklighet men jag tyckte det var väldigt långt mellan dessa när jag tog dem igår så jag har sammanställt en karta här med förslag innehållande text och bilder från platserna.

Jag utgick från KaPahs tidigare förslag men jag tyckte de som var utsatta för att täcka igen luckor på västra sidan var ganska trista, roligare att ta sig via golfbanan isåfall. Nu kan man ha åsikter om zoner vid en golfbana men ingen av zonerna ligger direkt irriterande för golfarna och jag tänker på samma sätt som för zoner på kyrkogårdar att turfarna får ha lite allmänt vett och visa respekt. Parallellt med golfbanan löper även en järnväg så jag tror inte en och annan turfare är största irritationsmomentet.

Länk till karta: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Maqqan »

För första gången som jag minns så har vi idag en handfull aktiva turfare som tar zoner dagligen så kanske är vi nu uppe i den aktivitet som motsvarar vårt zonantal :) har varit lite väl dött innan

Jag skulle gärna se att det kom någon ny zon här o var för att uppmuntra fortsatt aktivitet hos övriga, mig blir ni inte av med i vilket fall ;)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Maqqan »

Tack för de nya zonerna i skogen bakom A9, har inte besökt dem än men ska ta mig tid till det snart. Så nedrans blött och lerigt i skogen nu.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Maqqan »

Jag och sambon var ute och åkte längdskidor på Hults fritidsgård igår. Fritidsgården har flera fina spår för skidåkning nu under vintern och på sommaren är det fina spånbanor att springa på. Samtliga spår tas om hand av den lokala orienteringsklubben så det är nästan alltid bättre förutsättningar här för den som vill motionera än på Björkvallen där kommunen har hand om skötseln.

Jag föreslår en zon vid spårcentralen precis vid föreningshuset och en på bortre delarna av spåren där elljusspåren för 5km och 3km går ihop.

Bild från spårmötet igår:
Image

Zonförslagen finns placerade på min karta över förslag, HultSpårinfo och Hultmötet: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Maqqan »

Har inkluderat lite nya förslag i kartan: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Svandammen
Zonförslaget är placerat i stadsdelen Mariebergs norra delar, här finns en väldigt vacker plats som tyvärr känns lite bortglömd. En gammal paviljong från Mariapalatsets glansdagar och en övervuxen Svandamm, promenadstråket leder vidare under järnvägen och upp till Vindzon på andra sidan järnvägen. Zonförslaget är placerat på bron på en av bilderna nedan.

Järnleden
Placering: https://goo.gl/maps/QQpCYVvPi4w5b7fX8
Info om Järnleden finns här. Förslaget ligger framför det nybyggda bostadsområdet Norra Marieberg (info här) och fyller upp tomrummet mellan zonerna MariebergHamn och Kolpiren som känns väldigt långt idag.

Image


Åkerholme
Placering: https://goo.gl/maps/FkbxmFpWpmDBn5HVA
En vackar och avslappnande plats jämte Järnleden, här kan man sitta på bänken i lugn och ro och njuta av stillheten och djurlivet som närliggande åkrar och varnumsviken skapar.

Image
Image



Ödegård
Placering: https://goo.gl/maps/gAo9oNTc2Cg5PsZJA
Kyrkogården nedanför denna zon är väldigt tom sånär som på 20-talet gravar, 80% av kyrkogården är övergiven skulle jag våga påstå, därav namnet. En passage på berget ovanför denna kyrkogård som fyller upp tomrummet mellan zonerna Stenstaliden och StenstaZon.

Image


Sunnegrill
Ett skogsområden i Kristinehamns östra delar, stor plätt med zoner på vägarna runt omkring men som själv helt saknar zoner. Förslaget är placerat vid en grillplats på Sunneberg. Kan tänka mig att gläntan i närheten lockar för en zon men det är ingen glänta idag utan en mindre sjö så då får det bli en vattenzon. Det finns bra spår för både cykel och löpning i skogen och spår av tidigare bebyggelse med bilvägar men inget vändplan så vill man åka bil hit får man vara duktig på att backa.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Maqqan »

Idag såg jag att kartan äntligen har uppdaterats så nu kan ni se hur Sanna området (nästan) ser ut. De nybyggda husen vars konstruktion påbörjades i årsskiftet visas ej men i övrigt är det rätt.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zoner Kristinehamn

Post by Maqqan »

Fortsätter att strössla med förslag i denna tråd trotts att jag anser att vi har för många zoner i Kristinehamn sett till aktiviteten. Men kan ju vara bra någon gång :)

Zonförslaget finns utplacerat här: https://drive.google.com/open?id=10EUn8 ... sp=sharing

Åsen
KristineTrail ligger idag väldigt ensamt och skulle må bra av lite sällskap. Det går utmärkt att cykla till KristineTrail om man har en terränggående cykel, dels från väster ifrån FarmersPath och in i skogen ganska nära bondgården, sedan finns det även en fin stig som går från Närkevägen som följer Varnumsleden ända till BilligPoäng. Denna stig vill jag uppmärksamma med detta förslag.

Zonförslaget är placerad på en trevägskorsning i en fin skogsdunge. Väljer man att stanna väster om Varnumsleden kan man ta stigen längs denne till KristineTrail, annars kan man även välja att ta tunneln till andra sidan och välja lite olika leder som syns bra på denna karta: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html När jag stod still och fotade så blev jag passerad av 5-6 mountainbikecyklister så verkar vara ett populärt område.

Image
Foto taget mot förslaget från vägen mellan BilligPoäng och RapsSvängen.

Image
Närbild på skogsdungen.

Image
Tunnel under Varnumsleden.

Image
Stigen mot KristineTrail.
Post Reply

Return to “Värmland”