Zonförslag Karlstad

Moderator: Zonemakers

MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by MasterOfTurf »

Armgång är nu utlagd :)
ckrohn
Posts: 7
Joined: 05 Sep 2016 21:12
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by ckrohn »

MasterOfTurf wrote: 07 Sep 2019 21:49 Armgång är nu utlagd :)
Perfekt. Skall testa ikväll :D
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Saknar någon zon längs älven på västra sidan, tex mittemot LyssnaPåÄlven. Går tyvärr inte att lägga förslag i appen där, då zonerna på andra sidan är för nära i meter räknat. Namnförslag: tex StenScott, de som bor i det gula huset heter Scott, och det är en grusad väg ;-)

Längre norrut är inte lämpligt, då det är planerat en bro över älven i förlängningen av Ullebergsleden.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Vintentina wrote:Saknar någon zon längs älven på västra sidan, tex mittemot LyssnaPåÄlven. Går tyvärr inte att lägga förslag i appen där, då zonerna på andra sidan är för nära i meter räknat. Namnförslag: tex StenScott, de som bor i det gula huset heter Scott, och det är en grusad väg ;-)

Längre norrut är inte lämpligt, då det är planerat en bro över älven i förlängningen av Ullebergsleden.
Där har vi saknat en länge :)

viewtopic.php?p=47623#p47623

Tapatalking with OnePlus 6T

Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Maqqan wrote: 21 May 2020 21:13
Vintentina wrote:Saknar någon zon längs älven på västra sidan, tex mittemot LyssnaPåÄlven. Går tyvärr inte att lägga förslag i appen där, då zonerna på andra sidan är för nära i meter räknat. Namnförslag: tex StenScott, de som bor i det gula huset heter Scott, och det är en grusad väg ;-)

Längre norrut är inte lämpligt, då det är planerat en bro över älven i förlängningen av Ullebergsleden.
Där har vi saknat en länge :)

viewtopic.php?p=47623#p47623

Tapatalking with OnePlus 6T
Mitt förslag är bättre med nuvarande byggplaner, eftersom det ska bli en bro däruppe vilket gör att den kommer lite väl nära zonen på andra sidan. Plus att det nog inte kommer att gå att passera där på ett år eller två när de bygger bron...
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Jag har under en det senaste året filat en del på förslag på vart jag tycker det skulle vara lämpligt med nya zoner i Karlstad framöver, och nu i början på Maj när turfsäsongen drar igång på riktigt, och när det dessutom är ny omgång och zonmakar-rotering, så tänkte jag att det var lämpligt att presentera vad jag kommit fram till :-)

Nedan följer en länk till den google maps-karta jag har satt ihop med förslag. Alla kommunens befintliga zoner finns med (röda zoner), tillsammans med mina förslag (gula zoner). Jag har skrivit en motiviering för varje enskilt förslag, och den får man fram om man klickar på förslagen, antingen i listan eller direkt på kartan. Till en del av förslagen har jag även bifogat foton som visas när man klickar på dem.

Jag kommer att komplettera med några poster där jag presenterar område för område hur jag resonerat lite mer övergripande. Jag hade tänkt göra det nu direkt, men det tog lite för mycket tid så det får komma löpande de närmsta dagarna :-)

https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Råtorp
Som kanske framgick av förslagskartan så har jag fokuserat till allra största på norra delen av Karlstad, norr om motorvägen, i mina förslag. För det är helt klart de norra delarna som blivit mest eftersatta och balansen norr/söder är ganska dålig.

Först ut ut i min serie av förslag, område för område, är Råtorp (inklusive Älvåker). Råtorp är en långsmal stadsdel som ligger inklämd mellan järnvägen och älven. Råtorp är väldigt zonfattigt och det blir väldigt långa avstånd mellan zonerna särskilt längst upp i norr. Det, i kombination med att den långsmala geografin skapar en ganska endimensionell turfupplevelse, gör att man ofta väljer bort en rutt norröver. Det gör tyvärr också att Skåre lätt väljs bort eftersom vägen via Råtorp är huvudlänken upp till Skåre. Något som är synd för det finns stor turfpotential där uppe (mer om Skåre i ett senare inlägg). Jag vet inte riktigt varför Råtorp blivit så eftersatt, men som ZM kanske man luras lite av att zonerna på andra sidan älven känns närliggande.

Främst skulle det behövas någon mer zon utmed den trevliga cykelbanan utefter älven, som är huvudleden om man cyklar upp till Skåre. Jag tycker att en zon intill mysiga Råtorps Cafe skulle vara klockrent. I övrigt kan man placera ut någon på lämpliga platser mellan befintliga zoner utmed cykelbanan och jag har också lagt några förslag på sådana platser på kartan. Jag lade också ett förslag på en allmänning uppe i norr som skulle kunna inbjuda till en liten kortare avstickare fråncykelbanan.

För turfdynamikens skull så skulle det också behövas en lite mer västlig zon i de södra, lite mer breda, delarna av Råtorp. Det finns en liten cykelstig utmed järnvägen som skulle passa utmärkt för en zon, och som som också ger en naturlig koppling till tunneln under järnvägen och zonerna i I2-skogen, om man skulle vilja välja det alternativet.

Se förslagskartan för individuell beskrivning av varje förslag.
Länk till förslagskartan

Image
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Skåre

Efter Råtorp blir det naturligt att jag kommer in på Skåre i min förslagsserie. Skåre är en stadsdel, eller kanske snarare en tätort, strax norr om Karlstad. Historiskt har det bott en hel del turfare i Skåre genom åren, men många har tyvärr försvunnit. Jag kan tänka mig att det till stor del beror på begränsad zontillgång lokalt och alldeles för dålig turfförbindelse med det stora zonklustret nere i Karlstad. Länge var enda riktiga förbindelsen till resten av Karlstad vägen vi Råtorp, som jag i mitt tidigare inlägg belyste behovet av fler zoner för. Numera finns det också en tydlig "västlänk" genom I2-skogen, vilket gör att man har en alternativ turfväg tillbaka utan att behöva trampa många kilometer förbi redan gröna zoner.

Med ett litet tillskott i Råtorp så skulle det öppna upp för betydligt fler turfutflykter till Skåre som kan avlasta Karlstad, samt motivera fler Skåreturfare att att komma tillbaka, men själva Skåre skulle också behöva lite kärlek. Zonutbudet kan kanske anses vara hyfsat för närvarande, och det kom faktiskt en ny zon häromdagen, men potentialen i området är stor med massor med cykelvägar och stigar, och det finns fortfarande en del stora luckor som skulle behöva fyllas för att ge en bra turfupplevelse. 2-3 zoner till skulle absolut inte skada.

Jag har lagt några förslag på platser som skulle kunna fungera, men jag har inte scoutat dessa på plats så det kan mycket väl finnas lämpligare alternativ. Jag tycker i alla fall att det borde finnas någon mer i södra Skåre, i hyfsat nära anslutning till Tuggelite (där västlänken till Karlstad börjar). Sedan verkar det som att Stodeneskogen skulle fungera utmärkt för en naturzon, men det finns många alternativ och möjligheter.

Länk till förslagskartan
Image
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Många bra förslag där, åtminstone 4-5 stycken sammanfaller med förslag jag lagt i appen, vill förbättra min lunchturf som utförs från Våxnäs. Den vid Råtorps café är väl troligen platsen för brofästet till den eventuella cykelbron till Färjestad som vi turfare ser fram emot. Om den nu blir av.
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by DaddyKing »

Jäverön, 900 hektar ö med färjeförbindelse med några mil vandringsleder och en himla massa fikabord där man kan FikaMed"random" och bara en enda zon med ett för många obegripligt namn?! Det duger inte, Karstads turfare behöver lite nya utmaningar.
https://karlstad.se/globalassets/filer/ ... 0_webb.pdf

Jag har skissat in några förslag på platser i min (väldigt dåligt uppdaterade) googlekarta.
https://www.google.com/maps/d/u/2/edit? ... sp=sharing
Post Reply

Return to “Värmland”