Zonförslag Karlstad

Moderator: Zonemakers

DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by DaddyKing »

Nu har jag lärt mig det där med att fixa egna kartor i google, koppla bilder till polygoner och annat jag inte visste fanns. Så varsågoda, ett antal zonförslag i karlstad med omnejd. https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Kan tillägga det att jag förväntar mig inte fem nya zoner på Kanikenäset men de är tänkbara platser för en ny zon som kan locka folk lite längre ut än idag.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Vintentina »

Fint!
Av förslagen på Kanikenäset tycker jag att StällBåtenHär ser bäst ut, det borde vara bästa utsikten tänker jag? Som nummer två KanikeKranen med utsikt in mot stan. Kommer ju att byggas hus där nu, nedanför CafeAugust, så det finns lite att titta på de närmaste åren.

De andra förslagen ser också vettiga ut. Vad gäller gamla flygplatsen blir det intressant att se vad som händer när de börjar bygga där, det ska ju bli hus längst älven och en stor genomfart rakt över. Men det tar vi som Issues isåfall, det kan ju ta 10 år innan det blir verklighet.
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by DaddyKing »

Har fyllt på kartan med ett par nya förslag.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... WWyXLGe_xY
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by DaddyKing »

Från VänerVy till RingerIslet är sträckan 771 m fågelvägen enligt sessionsmätverktyget och ca 900 m verklig sträcka. Är det inte dags att vi får en utfyllnadszon däremellan? (Se LovartKaplan i min googlekarta länkad tidigare).
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Nu när I2 skogen äntligen har fått ett par zoner så ser jag gärna att zonmakaren fortsätter fokusera på att utveckla det området för att bygga ihop en väg upp till Skåre. Något som har efterfrågats sedan jag började för ett par år sedan.

Tuggelite i Skåre är ett ställe som förtjänar lite uppmärksamhet, utmärkta längdspår nu under vintern och spånbanor att löpa på till sommaren. Det är lite backigt men lite utmaning har väl aldrig en turfare tackat nej till?
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Det var ganska exakt ett år sedan jag uppdaterade min zonförslagskarta över Karlstad så jag tyckte det var dags nu när vi har fått en ny zonläggare igen och det börjar gå mot vår (nåja snart i alla fall :-) ) och man söker nya turfutmaningar.

Det hade hänt en hel del sedan sist helt klart. Väldigt många förslag hade blivit verklighet kunde jag glatt konstatera, men det finns fortfarande många bra platser kvar för att göra Karlstad till en ännu bättre Turfstad.

Jag har, liksom många andra, fokuserat på skogsområden nordväst om staden där det finns fantastiska möjligheter att bygga en bra turfupplevelse utanför ren stadsmiljö. De konkreta förslagen jag har däromkring ligger ganska nära tätorten och skapar en norrlänk i skogsmiljö som binder samman de spretiga nordvästra stadsdelarna som har en tendens att annars bli återvändsgränder, och som också fungerar som en inkörsport till I2-skogsområdet som har börjat byggats norrut. Jag har även lagt en del fokus på att bygga ut vägen upp mot skåre för att göra det mer attraktivt att åka upp den vägen, samt att bygga ut Mjölnartorpet en del. Utöver det finns det en del ströförslag på bra platser.

Klicka på de gula förslagszonerna för att få upp en beskrivning och motiverng på förslaget. På en del finns det även bilder inlagda som visas när man klickar på zonen.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by DaddyKing »

Vad gäller Spix "blå område" har jag en handfull redan utforskade platsförslag i min googlekarta ovan. Tror att alla instämmer i att nordvästra skogsområdena i Karlstad bör prioriteras. Speciellt med tanke på att det är ett enormt bilfritt och rejält välbesökt friluftsområde. Fortsätt gärna namngivningen på FikaMed-temat i området!
toms6131
Posts: 1
Joined: 17 Dec 2015 13:11
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by toms6131 »

Har gjort en karta med några förslag på nya zoner i nordöstra Karlstad i bla Stockfallet där det finns gott om utrymme för fler zoner och likaså binda ihop mer mot Kronoparken.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by DaddyKing »

Toms6131, kul att se att några av förslagen överlappar med mina förslag. =) Vi måste helt enkelt ha zoner på de platserna =)
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by DaddyKing »

Nu har min förslagskarta byggts ut med en hel del zoner i Karlstads nordvästra kvadrant, dvs I2-skogen med omnejd. Där finns gott om plats för nya zoner och också anledning till expansion åt det hållet. Centrum och östra Karlstad är rätt trångt ibland så det börjar verkligen bli dags att bygga zoner på allvar i vårt 1000 Ha stora bilfria friluftsområde.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... WWyXLGe_xY
Post Reply

Return to “Värmland”