Zonförslag Hagfors Kommun

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Zonförslag Hagfors Kommun

Post by Vintentina »

Fanns igen egen tråd för kommunen såg jag, det ligger blandat i tråden för mindre orter och tråden för norra Värmland.
Kom iallafall på en mysig plats för en zon, Lemundtjärn längs den ej iordningställda gamla delen av NKLJ-banan upp till Ekshärad.

http://www.badkartan.se/047683/Edeb%C3% ... tj%C3%A4rn

Mysig plats, som jag inte cyklat till sedan 1987 eller nåt i den stilen. Då gick det att både köra bil och cykla längs banan, men det finns även en grusväg från andra hållet.
MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Hagfors Kommun

Post by MasterOfTurf »

Tack för tipset :)
geoturfwera
Posts: 75
Joined: 11 Dec 2012 19:27
Country: Sweden

Re: Zonförslag Hagfors Kommun

Post by geoturfwera »

Hej zoneutläggare!

Jag har förut lagt förslag under tråden Zoner i mindre orter men nu väljer jag att skriva här då Sunnemo visserligen är en mindre ort men ingår i Hagfors kommun ;)

Är hemma som brukligt i min hembygd och återupplivar gamla minnen och fina platser. Idag har jag därför i appen lagt tre förslag på nya zoner i samhället som ligger utmed sjöarna, Sunnemo.

Från SunnemoKyrka upp till StenenTryggve fortsätter en stig över skogen och då kommer man ner vid Folkets Hus och Park. Nytt förslag är zonen FolketsPark, zonen ligger både utanför och innanför den inhängnade gamla folkparken. Härifrån kan man sedan fortsätta på vägen eller stigen utmed vägen till nästa zonförslag GamlaTippen! Här minns jag att det i min barndom fanns en stor container där möbler, moppar, husgeråd m.m slängdes och var för vissa en riktig fyndplats för återanvändning av sakerna. Nu är här bara den gamla vägen kvar men med en fin tallskog. Härifrån kan man sedan gå över "stora vägen", in på stigen i tallskogen och här återfinns zonen LisaKull. En kulle med utsikt över byn där vi barn brukade åka sowracer och pulka på vintern!

Jag har även förut lagt förslag i appen (men inte i forumet då jag inte kunde få med bilderna) om zoner utmed ån som rinner från Gubbkroken, Hyttdalen till Färjezone. Ån rinner i dalen med en fin slingrande skogsstig vid sidan. Här finns bävrar och deras hyddor, rävar och råddjur att smyga och titta på! Tror jag lade två förslag men kommer inte ihåg vad jag kallade dem men det kanske du kan se i appen.

Nu har du lite att kika på och hoppas på fler zoner i vackra Sunnemo! :P
MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Hagfors Kommun

Post by MasterOfTurf »

Potten är liten för Hagfors men alltid något.....
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Hagfors Kommun

Post by Vintentina »

Lite är bättre än inget! Hann tyvärr inte besöka Lemundstjärn idag, en dotter ville hem till sin katt....

Kanske blir när det är badväder istället, finfint bad där, i den gamla dödisgropen, som är orsaken till Klarälvens nuvarande flöde!
geoturfwera
Posts: 75
Joined: 11 Dec 2012 19:27
Country: Sweden

Re: Zonförslag Hagfors Kommun

Post by geoturfwera »

Tack för zonen LisaKull, hoppas det ändå dyker upp fler framöver! @@@;)

(Fick aldrig någon avisering av ditt svar i forumtråden)
OlovM
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2016 13:22
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Hagfors Kommun

Post by OlovM »

Har lagt ett förslag vid en gammal avrättningsplats strax norr om Uddeholm vid Kroppheden.
Intrssant plats och lite udda, väl värt en zon tycker jag. Döpte det till "Kroppbödel"
Länkar till lite bilder och karta över läge.
https://www.dropbox.com/sh/vdv4pgjan5rz ... IJQwa?dl=0
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Hagfors Kommun

Post by Vintentina »

Utmärkt idé, kollade på Urbangeeks, den ligger inte för nära Lemundtjärn utan kompletterar bra!
När jag tog Lemundtjärn i somras försökte jag hitta skylten om Björnjägaren som också ska finnas där i krokarna, men jag fann den inte. sist jag såg den var 1987 elelr nåt sånt, så den kan ju ha gått till de sälla jaktmarkerna.
Post Reply

Return to “Värmland”