Zonändringar i Karlstad

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Zonändringar i Karlstad

Post by Maqqan »

Jag noterar att vår zonmakare har utnyttjat sin makt och petat på ett par av våra zoner, tänkte ge lite synpunkter på dessa och höra vad ni andra Karlstadsbor anser.

InteBetween (tidigare InBetween]
Denna zon vill jag absolut återställa till sitt tidigare namn och sin tidigare placering. Den hade en fin karaktär där den låg inklämd mellan spåret och vägen. Vi har inget behov av fler brozoner i Karlstad då vi sen tidigare redan hade 18 stycken, så är det bara därför zonen breddas vill jag att det ändras tillbaka.

Nästanvinden (tidigare VästanVinden)
Tyckte egentligen inte om den gamla placeringen heller men den blev nu ännu sämre, bron som den nu är placerad på är väldigt smal och det får knappt plats två cyklar i bredd där. Flytta tillbaka tack.

Bästanvinden
Antar att det var för att få plats med denna som VästanVinden flyttades? Denna bro är något bredare men som sagt har vi inte så stort behov av fler brozoner. Ser gärna att VästanVinden flyttas tillbaka och då kanske denna måste flyttas pga avståndet? Mitt förslag är då till Frödingestigen, ungefär mittemellan VästanVindens tidigare placering och FrödingsWalk.

Sjöstrand
Ser ut som att denna har knuffats lite åt väster? Antar det är för att få mer utrymme till Nästanvinden? Den tidigare placeringen såg inte mycket ut för världen men den låg vid vad jag skulle beskriva en liten vik med en förtöjd eka. Ser gärna att den flyttas tillbaka om övriga av mina föreslagna ändringar sker.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonändringar i Karlstad

Post by Vintentina »

Ser ut som om både Nästanvinden och Bästanvinden går att ta från bilen om man håller ordentligt till höger, vilket är olämpligt med tanke på trafiksituationen där med filer och grejer att hålla reda på. Vi vill ju inte se ratt-turfare som kastar sig över i fel fil hur som helst. Har heller aldrig känt behovet av att cykla över dessa broar, det finns andra vägar som är bättre ur turfhänseende :-)

Håller också med om de två andra, där Sjöstadzonen låg förut var den lite mysig, nuvarande läge är bara snår. Och enda syftet med att göra om InBetween verkar som sagt vara att få en brozon till, helt i onödan, man tar bromedaljen småjoggande på mindre än 5 minuter i Karlstad.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonändringar i Karlstad

Post by Maqqan »

Ser att det redan kommit en issue på Nästanvindens nya placering: http://issues.turfgame.com/view/6053
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonändringar i Karlstad

Post by Spix »

Jag håller med om att ändringen av InBetween var trist. Den var lite speciell där den låg inklämd mellan broarna och förlorade helt sin karaktär nu. Tycker den kan ändras tillbaka om vi nu måste ha en brozon till kan vi väl istället få en ny brozon på norra delen av den läskiga järbägsbron i höjd med Österman.
De andra ändringarna har jag inga problem med alls. Att en zon sträcker sig lite över bilvägen för att ge utrymme för en brozon på cykelvägen är inget ovanligt och inget jag tror skapar några problem. Borgmästarbro är ju ett annat exempel.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Zonändringar i Karlstad

Post by Vintentina »

Flytten uppe på Kasernhöjden, är det för att få in en monumentzon till? Isåfall i vilket syfte? Är det fler medaljer på gång som inkluderar monument, så att det uppstår behov av fler monumentzoner? Rent turfmässigt låg båda zonerna bättre förut för gående och cyklister, och med bonusen sämre tillgång för bilister.

För det finns ju ingen kyrkzon och brozon i vettigt läge för att ta Orderly III i kombination med denna när vi har CCC-Domkyrkan-residenset som man tar på 5 minuter
(tog Bridge Fanatic och Orderly III på mindre än 10 minuter tillsammans)
Post Reply

Return to “Värmland”