Mer zoner kring umeå

Moderator: Zonemakers

Post Reply
ida
Posts: 1
Joined: 17 Nov 2011 23:20
Country: Sweden

Mer zoner kring umeå

Post by ida »

Ser ju till min förfäran att det fanns få zoner kring umeå, och då speciellt kring vännäsby. Någon zon i brån hade varit toppen. :)
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by SaLa »

Du kan föreslå i appen, om du inte redan gjort det =) meny -> hjälp -> föreslå zoner
fredrik70
Posts: 25
Joined: 17 Sep 2011 18:55
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Mer zoner kring umeå

Post by fredrik70 »

Kapar tråden eftersom ämnet är högaktuellt...
Stonecape, vi behöver zonerna NU.

Note till ovanstående rader:
Vi har haft möte, gått igenom karta och lagt förslag som bus motiverat hur och varför vi tänkt dessa zoner. Vi värvar spelare så mycket det går. Jag har lappat ca 45 lappar runt idrottshallar, sjukhus och universitetet (Ja tack , jag kan ta en medalj för det :) ) Men det är trångt då många turfar på samma tider och vissa har hög blocktid...
We need more Zones.
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Stonecape »

fredrik70 wrote:Kapar tråden eftersom ämnet är högaktuellt...
Stonecape, vi behöver zonerna NU.

Note till ovanstående rader:
Vi har haft möte, gått igenom karta och lagt förslag som bus motiverat hur och varför vi tänkt dessa zoner. Vi värvar spelare så mycket det går. Jag har lappat ca 45 lappar runt idrottshallar, sjukhus och universitetet (Ja tack , jag kan ta en medalj för det :) ) Men det är trångt då många turfar på samma tider och vissa har hög blocktid...
We need more Zones.
Jag har inte glömt bort er. :) Tomten kommer snart...
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Stonecape »

Nu har ni några fler i Umeå-trakten. Ge gärna feedback på dem!
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Mer zoner kring umeå

Post by bUs »

Stonecape wrote:Nu har ni några fler i Umeå-trakten. Ge gärna feedback på dem!
Tänkte skriva en liten re-cap om vad som skett i Umeå sedan jag började turfa och hur scenen ser ut i dagsläget. jag tog min första zon i mitten av augusti och då fanns det totalt ~30 zoner i Umeå med omnejd, i dagsläget är det 70 zoner plus de som ligger i Holmsund, Obbola, Sörfors och Vännäs. Det är med andra ord en markant ökning!

Antalet zoner är dock fortfarande ett hett samtalsämne bland oss Umeå-turfare och det är ett ämne som ofta diskuteras i chatten. Den slutsats som oftast dras är att Umeå fortfarande saknar en del zoner. Detta grundas i att vi trots regn snö och kyla har haft fortsatt hög aktivitet sedan i höstas fram till idag. Turf har anlänt till Umeå för att stanna och till våren förväntas ännu högre aktivitet. Vi har de senaste månaderna konstant haft spelare i top 10, t o m en som knep bronsmedaljen (grattis fredrik 8-) )! Den uppfattning som råder är dock att vi fortfarande inte på ett skäligt sätt kan konkurrera med orterna i södra och mellersta delarna av Sverige. Vi har en handfull turfare som är beredda att turfa flera timmar om dagen, men med det zonunderlag som finns samt den blocktid som ackumulerats bland oss är detta inte alltid en möjlighet. Norrland har förövrigt väldigt glest med zoner i jämförelse med södra Sverige så det är inte praktiskt att resa till "närliggande" städer för att utöka sitt territorie.

Med det sagt skulle vi gärna se fler zoner då vi anser att det saknas zoner i en del stadsdelar samt att ytterligare zoner i vissa stadsdelar är motiverat. När det gäller förtätningen av zoner tycker vi att en riktlinje bör vara att Vesslan ska vara praktiskt möjlig att ta. Vår uppfattning är att den i dagsläget inte är det. Förslag på bra zoner borde det finnas tillräckligt av då vi kontinuerligt har lagt in många förslag via appen.

Avslutningsvis ett stort tack till Stonecape för väl placerade zoner som säkerligen bidragit till den högra aktivitet som vi i dagsläget har! Keep up the good work 8-)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by SunYour »

bUs wrote:Den uppfattning som råder är dock att vi fortfarande inte på ett skäligt sätt kan konkurrera med orterna i södra och mellersta delarna av Sverige.
Känner igen situationen, vi som bor i de lite mindre städerna får stå ut med att leva med spöket "tänk om alla utom en slutar turfa!" och får hela staden för sig själv, dvs kan ligga och ticka 300-400 pph om dagen obehindrat.

Så...
Ingen har en chans mot Stockholm om de ger järnet... Ska man ha en chans måste man ut och turista...

Riktigt kul att ni är ett gäng, det blir ju lite roligare så. AnteB jobbar på hårt i toppen :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Mer zoner kring umeå

Post by bUs »

SunYour wrote:
bUs wrote:Den uppfattning som råder är dock att vi fortfarande inte på ett skäligt sätt kan konkurrera med orterna i södra och mellersta delarna av Sverige.
Känner igen situationen, vi som bor i de lite mindre städerna får stå ut med att leva med spöket "tänk om alla utom en slutar turfa!" och får hela staden för sig själv, dvs kan ligga och ticka 300-400 pph om dagen obehindrat.

Så...
Ingen har en chans mot Stockholm om de ger järnet... Ska man ha en chans måste man ut och turista...

Riktigt kul att ni är ett gäng, det blir ju lite roligare så. AnteB jobbar på hårt i toppen :-)
Jo det är ju en något speciell situation och jag kan förstå om det inte finns någon vettig lösning på den! Jag har också tänkt tanken att aktiviteten helt plötsligt dör ut och hela stan blir en stor "turist-zon", men i och med den ihållande aktiviteten som vart även under vinterns bistra månader så tror jag ej att så blir fallet. Jag anser även att det är hög aktivitet som motiverar folk att turfa, och att endast hålla zoner räcker aldrig till topplacering. Nya spelare tillkommer hela tiden vilket håller omsättningen på zonerna, men parasoxalt nog så kan jag personligen känna att det inte finns mycket mening med att locka nytt folk till spelet när jag tänker tillbaka på den situation som rådde i Umeå under December-omgången (innan all snö kom). Det gick i princip inte att turfa utan att konstant vara blockad. Det var helt enkelt inte roligt.

Känns aningen girigt att be om fler zoner när vi de senaste månaderna fått en hel del nya, men zonerna bör enligt mig ligga där det finns intresse att ta dem, vilket det finns i Umeå. Att fler zoner här skulle bidra till obalans i spelet har jag väldigt svårt att tro! Jag vill inte låta grinig eller som att jag klagar, försöker endast få igång en diskussion med förhoppning om att det leder till mer zoner så att även Norrland blir en "force to be reckoned with" :)
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Mer zoner kring umeå

Post by StarDust »

Nog verkar det finnas belägg för ytterligare zoner i Umeå, det är helt klart aktivitet i de centrala zonerna. Men jag tror kanske inte att en förtätning av en centrum är rätt väg att gå, ytterzonerna verkar inte vara fullt lika attraktiva och det finns gott om utrymme för att skapa attraktiva leder till dessa zoner. Där borde det byggas!

När det gäller turiststäder i södra och mellersta Sverige... Tanken är inte alls att det ska i princip finnas någon anledning för turistande. Tanken bakom sådana zoner är att locka spelare som bor i trakten som startar spelet för första gången. Det blir ju naturligtvis så att zoner förblir neutrala i många månader i sådana små städer men det är en bieffekt av den naturliga planen.

Vid det här laget har nog alla insett att zoner placeras efter var befolkningen befinner sig. Norrland är glest befolkat i jämförelse med resten av Sverige vilket gör att det dels är svårt att hitta bra placeringar för zoner utanför de mer kända orterna och även inte särskilt lönsamt i långa loppet om man utgår efter att locka turfare utan att främja turismen alltför mycket. Det blir lite av ett moment 22, men så är läget.
Det diskuteras för fullt om olika poängmetoder för att locka ut spelare i utkanterna av staden, och till viss del för att minska turismen i neutrala städer. Så småningom tror jag vi kommer till en mer funktionell lösning som är bättre anpassad för det växande antalet turfare som inte fanns då systemet grundades.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Stonecape »

Nu har ni fått ett par till I Umeå. Som vanligt: rapportera gärna dumma placeringar!

Ni kommer väl förresten på Bonanzan i Sundsvall om en månad!? Vi måste ju visa att Norrland är starkt! :)
Post Reply

Return to “Västerbotten”