Mer zoner kring umeå

Moderator: Zonemakers

Rodrick
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Postby Rodrick » 11 May 2012, 22:47

Uppskattar mycket de zoner som tidigare lagts ut.
Men Umeå börjar expandera ordentligt. Börjar bli trångt på vissa områden.
Vi skulle behöva fler zoner.
Många bra idéer har redan skickats in från oss.
Flera zoner finns att placeras in på intressanta platser.

SunYour
Zone General

Postby SunYour » 11 May 2012, 23:10

Nya zoner kommer ju då och då... men kanske inte just där det är trångt...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm

bUs

Postby bUs » 12 May 2012, 02:01

Du har gjort ett riktigt bra jobb med att lägga ut zoner i Umeå SunYour och Umeå känns väldigt bra att turfa i. MEN (och det finns givetvis ett "men") så är min åsikt att det är för glest med zoner på framförallt Ålidhem. Just nu finns det endast två zoner där och det är ett av de aktivaste områdena. Kollar man toplistan på warded så är tre av zonerna vid universitetet som ligger ett stenkast bort med på top-10. Under dagtid är det alltid ett flertal turfare (ofta samtidigt) som slåss om kontroll över universitetet, ålidhem och centrum. Ingen ovanlighet att vi är 3-5 turfare i dessa tre områden samtidigt.

En annan sak som jag noterat nu när jag turfat väldigt mycket sedan denna omgång började, är att det i princip är omöjligt att hålla någon pph såvida man inte är sist ute. Jag har sett till att vara sist ute de flesta dagar och ligger trots det enligt warded på en pph/take ratio där 72% av min totala poäng kommer från takes (för övrigt högst % på den globala top 10-listan). Annan intressant information gällande just andelen poäng som kommer från takes kan man se om man trycker "Round history" och väljer Västerbotten i rull-listan, är att de allra flesta Umeå-turfare ligger på en poäng som baserar sig på 75-85% take points. Enligt min uppfattning känns det som en väldigt hög siffra jämfört med andra städer i Sverige. Jämfört med t ex Stockholm så ligger de flesta där mellan 60-70%. Då ska vi också komma ihåg att även om Umeå har relativt liten befolkning (ca 115 000) så är staden stor till ytan. Kollar på mina senaste rundor på warded och 50 zontagningar motsvarar en distance på ~30 km (och då räknar den ju fågelvägen mellan zonerna så skulle gissa att ca 40 km är mer korrekt). Hur detta är i jämförelse med andra städer kan jag dock inte säga.

Ytterligare en reflektion ang detta med %-andel take points är att väldigt många zoner i Umeå har hamnat under 100p/take. Efter denna omgång ser jag att take-poängen på Umeås zoner kommer sjunka ännu mer vilket kommer göra att varje runda ger mindre poäng om aktiviteten fortsätter som den hittils gjort (förutsatt att man får hålla zonerna lika kort tid som nu).

En annan sak jag noterat är också att det nästan inte finns några "taktiska" zoner i Umeå, dvs zoner som man får behålla flera dagar/veckor. Det kan man enligt mig se som att zonernas placeringar är väldigt lyckade eftersom i princip alla zoner omsätts dagligen. Det talar också för att fler zoner inte skulle skapa en obalans, eftersom Umeås turfare tydligt rör sig över stadens alla stadsdelar dagligen. Dessutom skulle fler zoner motverka att take-poängen sänks till väldigt låga nivåer, för om de går lägre än nu skulle jag även säga att det behövs en förtätning av zonerna i hela centrum, haga och framförallt ålidhem som sagt.

My two cents 8-)

R@W

Ålidhem och Nydalasjön

Postby R@W » 12 May 2012, 17:14

Tack för de nya zonerna, har nu tagit alla zoner i Umeåområdet utom två och måste hålla med bUs om det han skrev.

Skulle hemskt gärna se två-tre zoner till i Ålidhem, en av landets största student Ghetton. En zon i den södra delen samt en zon vardera till väst och öst om Ålidhem centrum skulle nog öka aktiviteten ytterligare. Vill återigen påpeka att Nydalasjön som det är ca 10km att runda har väldigt få zoner jämtfört med Ön som har väldigt många, ett par zoner till runt detta område skulle utan tvivel skapa ett nytt välbesökt stråk med zoner.

Utöver detta saknar industriområdet efter Hissjövägen helt zoner, ett par zoner i detta område skulle öppna upp för ett helt nytt område i Umeå!

Det skulle även gå det att öppna upp helt nya fronter efter cykelvägarna som binder ihop staden med orterna i närhet; framförallt Sävar, Holmsund och Stocksjön. Som liten notis här saknas det fortfarande helt zoner i Sävar.

SunYour
Zone General

Postby SunYour » 12 May 2012, 20:40

Sävar såg ju ut att ha en kyrka i alla fall :-)
Men folkmängden var ju inte så imponerande... 2500 invånare.

Det som imponerar på mig, är när det är max varannan timme mellan de fem senaste takesen på zonerna, under fem timmar är det riktigt bra drag...
Så såg det inte riktigt ut när jag kikade på Umeås zoner senast, men med tanke på det usla vädret, i alla fall här nere i mälardalen, så är det kanske inte så konstigt. Jag håller ju såklart kollen... 10 nya zoner om dan är ju inget kul koncept, inte 30 i ett svep heller direkt... hav tålamod :)

bUs

Postby bUs » 12 May 2012, 23:26

Tack för de nya zonerna :mrgreen: gillar speciellt "Tomtensgenväg" haha! Tycker det låter väldigt bekant att många av zonerna tas med bara någon timmes mellanrum. På dagarna så stämmer detta på de allra flesta zoner vid ålidhem, universitetet och centrum, men givetvis inte på alla zoner i Umeå! Går ju lätt att kolla på warded också och där ligger väldigt många Umeå-zoner med på top 100 och t o m top 10 8-)

SunYour
Zone General

Postby SunYour » 13 May 2012, 13:30

Hehe, en riktigt bra cykelväg... öppnar ju för att ta en sväng till kläppen å GrössjöUdde, hint hint... :)
Imponerad av aktiviteten i Västerbotten den här månaden, klart bästa på minst ett halvår! Misstänker att Umeå står för merparten av aktiviteten...

bUs

Postby bUs » 13 May 2012, 21:02

Jo det är som sagt bra drag i Umeå! Fast några av de mest tagna zonerna denna omgång ligger även i Storuman! Har hört rykten om att vissa (alla?) av de nya zonerna som ligger ute i skogen för tillfället är täckta av vatten, så själv har jag avvaktat med att ta dem :oops: men ser fram emot att ta dem så fort skogarna torkat upp lite mer! :)

R@W

Postby R@W » 13 May 2012, 22:11

Det är som sagt var väldigt trevligt med hög aktivitet i stan! Det är just därför nya zoner skulle vara extra välkommet! Har tagit alla zoner i Umeå utom den som ligger i vattnet, men har dock försökt och lär försöka igen, det låg fortfarande is i viken så vattnet var inte så varmt… Kan bekräfta att de flesta av zonerna är blöta eftersom jag besökt dem :)

Aktiviteten är mycket hög och vill att den ska växa behöver vi mer zoner och områden att kämpa om.

Håller med om att 30 nya zoner en stöt inte är en bra ide, en gradvis uppbyggning är givetvis att föredra. De två nya zonerna Tomtens Genväg och Church zonen var mycket väl placerade. Det jag skulle se helst är nya stråk av zoner utanför de etablerade områdena; framförallt industriområdet efter Hissjövägen och en förstärkning runt Nydalasjön så att vi får en ökad aktivitet i andra områden än de som det kämpas hårdast om idag. Men det skulle vara trevligt med lite mer zoner i östra Ålidhem och en till zon i Sofiehem.

R@W

Tack för de två nya zonerna!

Postby R@W » 15 May 2012, 16:56

Tack för de två nya zonerna! Den nya zonen vid södra delen av Nydalasjön var mycket väl placerad, skulle dock gärna se några till zoner runt sjön då den nya zonen mest förstärket det kluster av zoner som ligger nedanför den södra delen av sjön istället för att leda runt turfare. Vill även påminna om att många av zonerna runt Nydalasjön ligger svårttillgängligt till på bryggor som inte ligger på plats, i ett träsk, så att man måste vada för att kunna nå dem osv. Ett par extra zoner efter vägen skulle verkligen behövas.

Aktiviteten i stan är mycket hög så nya områden eller stråk av zoner skulle vara mycket välkommet!

Return to “Västerbotten”