Zoner storuman/stensele

Moderator: Zonemakers

Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner storuman/stensele

Post by Byggaren »

Bra jobbat Guldpojken :)
Lön för mödan ska du ha, lagt lite zoner enligt förslag söder om Stenselet, fler kommer om det blir lite aktivitet där.
Lite strözoner i övrigt, StoraKanalen, vid en utloppskanal från ett vattenkraftverk förmodar jag... och Rullzone vid den förmodade rullskidbanan.

Håll till godo :)
guldpojken66

Re: Zoner storuman/stensele

Post by guldpojken66 »

Byggaren wrote:Bra jobbat Guldpojken :)
Lön för mödan ska du ha, lagt lite zoner enligt förslag söder om Stenselet, fler kommer om det blir lite aktivitet där.
Lite strözoner i övrigt, StoraKanalen, vid en utloppskanal från ett vattenkraftverk förmodar jag... och Rullzone vid den förmodade rullskidbanan.

Håll till godo :)
bra kan vi få rådströms crossing och church trail samt noan damm så är vi nöjda där nere en stund. Churchtrail är ju en stig som användes på 1700-1800 talet för folket att ta sig till stensele kyrka.

Mvh guldpojken
Scorpion
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 19:43
Country: Sweden

Re: Zoner storuman/stensele

Post by Scorpion »

Såg att vi fått ett gäng nya zoner. Tack för det. Har testat 4 av dem nu. StoraKanalen ligger väldigt fint till och blir en trevlig extra runda. Likaså BoxanBeach. Båda ligger lagom nära det som redan finns så man med en extra ansträngning kan nå dem. :)

Rullzone har jag inte testat att ta än men vet hur det ser ut och den ligger också bra till. :)

NoanBridge ligger också fint till på bron så den är jag helt med på att den kan vara där, men den och StoneCross måste jag säga kommer troligen till 90-99% att tas med bil. Om det tillkommer fler zoner längs det som Guldpojken66 föreslår så lär det bli en fin bilturfarslinga. Det är en fin liten grusväg som är lätt att köra med bil, men det är långt bort från samhället så det är riktigt drygt att cykla hela vägen runt där. Slingan är dessutom rätt tråkig. Det är en grusväg, med likadan skog hela vägen, förutom just vid NoanBridge där det är en fin liten fors under.

Jag tycker inte att den slingan är någon bra idé. Det är bättre att lägga zoner inne i Stensele och Storuman eller relativt nära samhällena där folk mest cyklar eller går till zonerna.

Inte så att jag klagar över att det tillkommer zoner, det är ju positivt med fler zoner var dem än hamnar, men jag anser att det är bättre om de ligger inom rimligt cykel- eller gångavstånd från samhället. 8-) Det finns många lagda förslag inne i både Storuman och Stensele som är mycket bättre för spelet.

Tack för mig, nu har jag framfört min åsikt i alla fall. :)
guldpojken66

Re: Zoner storuman/stensele

Post by guldpojken66 »

Scorpion wrote:Såg att vi fått ett gäng nya zoner. Tack för det. Har testat 4 av dem nu. StoraKanalen ligger väldigt fint till och blir en trevlig extra runda. Likaså BoxanBeach. Båda ligger lagom nära det som redan finns så man med en extra ansträngning kan nå dem. :)

Rullzone har jag inte testat att ta än men vet hur det ser ut och den ligger också bra till. :)

NoanBridge ligger också fint till på bron så den är jag helt med på att den kan vara där, men den och StoneCross måste jag säga kommer troligen till 90-99% att tas med bil. Om det tillkommer fler zoner längs det som Guldpojken66 föreslår så lär det bli en fin bilturfarslinga. Det är en fin liten grusväg som är lätt att köra med bil, men det är långt bort från samhället så det är riktigt drygt att cykla hela vägen runt där. Slingan är dessutom rätt tråkig. Det är en grusväg, med likadan skog hela vägen, förutom just vid NoanBridge där det är en fin liten fors under.

Jag tycker inte att den slingan är någon bra idé. Det är bättre att lägga zoner inne i Stensele och Storuman eller relativt nära samhällena där folk mest cyklar eller går till zonerna.

Inte så att jag klagar över att det tillkommer zoner, det är ju positivt med fler zoner var dem än hamnar, men jag anser att det är bättre om de ligger inom rimligt cykel- eller gångavstånd från samhället. 8-) Det finns många lagda förslag inne i både Storuman och Stensele som är mycket bättre för spelet.

Tack för mig, nu har jag framfört min åsikt i alla fall. :)
Hej igen jag var ute och tog dom nya zonerna efter noansvägen , och enda felet är att det är för lite zoner där men vi ska nöta på . Edge var och tog rundan efter mig och var nöjd över fler rutter att fara. nu är det ju så att vill man "bilturfa " så kan man nästan ta varenda zon i Storuman Stensele med bil om man nu vill det. Sedan så vill ju alla inte ligga i Samhället och veva på samma runda utan vill ha alternativ och noanvägen är ett sådant, och om någon nu inte orkar att ta sig runt stenselet så får dom väl hålla sig till rutter som dom orkar med. Men jag med flera vill ha lite utmaning för vi ser detta som motion och inte bara som en trevlig stund i friska luften. Sedan så var "Edge" och tog storakanalen i går kväll och svor över läget där, det hade varit mycket bättre om den zonen hade legat på samma sida som stonecaves fast närmare pistolbanan då hänger allt ihop. Sedan så åker jag aldrig ut på luspholmen och tar zonerna där för det är ju en dead end,
Sen om det är många ute och turfar så ryms man ju inte om det är några med hög blocktid då är det ett alternativ att cykla eller springa noan runt och ta zonerna där och i stensele medans dom andra cirkulerar i samhället. Stensele skulle behöva några zoner till
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner storuman/stensele

Post by Byggaren »

Jag ser inga problem med att skapa bilvänliga zoner så länge det inte medför säkerhetsproblem, vilket jag anser det inte är på den där grusvägen runt stenselet.
Men jag kommer prioritera samhället lite mer nästa gång strössellocket åker av för nu har ni gott om ensliga zoner i skogen ;-)
Noan runt eller vad ni vill kalla det söder om Stenselet kan väll få nån till zon så småningom för att minska avstånden lite. Men jag anser annars att den rundan ska ses som en långdistansrunda med få stopp. Se det som en morot till att cyckla långrundor. Zonerna är lämpliga pausplatser :-(
guldpojken66

Re: Zoner storuman/stensele

Post by guldpojken66 »

guldpojken66 wrote:
Byggaren wrote:Bra jobbat Guldpojken :)
Lön för mödan ska du ha, lagt lite zoner enligt förslag söder om Stenselet, fler kommer om det blir lite aktivitet där.
Lite strözoner i övrigt, StoraKanalen, vid en utloppskanal från ett vattenkraftverk förmodar jag... och Rullzone vid den förmodade rullskidbanan.

Håll till godo :)
bra kan vi få rådströms crossing och church trail samt noan damm så är vi nöjda där nere en stund. Churchtrail är ju en stig som användes på 1700-1800 talet för folket att ta sig till stensele kyrka.

Mvh guldpojken
Hej byggaren,
Nu har jag och några fler provat på noan runt och är ense att det bör finnas en zon efter stonecross närmare dammen, så man har en morot dit förslagsvis noans sten eller noans damm, annars är den rutten bra. Sedan är ju stonepower nästa zon att ta men dammen är ju ca 500 meter totalt så det är en bit att åka dit med.
Nu har jag ett till förslag på ett par zoner som är behövliga, nämligen efter vägen upp till downbelow och nedan för outsight. Den vägen är ca 2 km snett uppför till den zonen, så mitt förslag är att göra en zon där skidspåret korsar den vägen ( skiers crossing). Nu finns det en bom som bara är öppen då slalombacken är öppen d.v.s på kvällstid vardagar och dag på helger vintertid och som oxå är markerad på eniros karta här så det är nästan ingen bilkörning hit.

Sedan när man har tagit downbelow och vill fara slalombacken upp till outsight eller andra vägen nedåt så är den vägen oxå lång och brant. Mitt förslag där är att lägga en zon (snowmobiletrail) enligt markering på eniros karta där skoterspår och ledningsgata korsar vägen, nu har jag ingen bild dit men det går att ordna om du vill ha det för det är mitt på hållet ned.
http://kartor.eniro.se/m/ngyKy
http://www.ladda-upp.se/bilder/wwmfftxeuxykt/
http://www.ladda-upp.se/bilder/jcqfdfmyhjxjbz/

För det är så att om vi ska bilda turflag här i Storuman och lagturfa mot förslagsvis Umeå som har en mångfald av zoner så behöver vi lite mer zoner runt och i samhället så vi kan hålla jämna steg poängmässigt

Det var allt för denna stund.
mvh
guldpojken66
Scorpion
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 19:43
Country: Sweden

Re: Zoner storuman/stensele

Post by Scorpion »

Har knåpat lite på möjliga platser att lägga zoner på i Stensele.

Var runt och fotade lite ikväll på ställen jag tycker kan vara bra för nya zoner.
På länken nedan finns en karta med infällda foton på zonförslag. :)

http://www.alfastuds.com/downloads/Stensele.jpg

Tror att det finns lagda zonförslag från appen på de flesta av dessa ställen.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner storuman/stensele

Post by Byggaren »

Scorpion wrote:Har knåpat lite på möjliga platser att lägga zoner på i Stensele.

Var runt och fotade lite ikväll på ställen jag tycker kan vara bra för nya zoner.
På länken nedan finns en karta med infällda foton på zonförslag. :)

http://www.alfastuds.com/downloads/Stensele.jpg

Tror att det finns lagda zonförslag från appen på de flesta av dessa ställen.
Snyggt jobbat. Ska titta på dessa förslag nästa gång det är dax för zonsrössling, vilket är ganska snart :-)
Scorpion
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 19:43
Country: Sweden

Re: Zoner storuman/stensele

Post by Scorpion »

Byggaren wrote:Snyggt jobbat.
Tack!

Nu har jag fotat det sista zonförslaget också. :D
Här: http://www.alfastuds.com/downloads/cropway.jpg
Scorpion
Posts: 26
Joined: 22 Oct 2012 19:43
Country: Sweden

Re: Zoner storuman/stensele

Post by Scorpion »

Alla zontillskott som tillkommit under sommaren har gjort att Storuman/Stensele är riktigt trevligt att turfa i nu. :D

Men jag har ändå ett förslag på en till zon. En riktigt bra (enligt mig i alla fall...) skogsmullezon.

Det finns en stig som heter kyrkstigen som går mellan Storuman och Stensele genom skogen. Länken nedan visar några bilder på hur det ser ut längs den.

http://www.alfastuds.com/downloads/Kyrkstigen.jpg

På nästa länk finns en karta där den gula pricken visar mitt förslag på att lägga en zon. Jag har lagt in ett zonförslag från appen i måndags då jag befann mig på plats.

http://www.alfastuds.com/downloads/Kyrkstigen-karta.jpg

Den blå linjen är exakt hur stigen går från Stensele utifrån gps:en då jag gick dit. Den röda är på ett ungefär hur stigen fortsätter mot Storuman. Från Stensele är det 3,5 km promenad genom skogen och det är ungefär lika långt från Storuman. Så det blir en skogsmulle som är ungefär lika svår oavsett om man bor i Storuman eller Stensele.

Till sist en länk med en bild på platsen där jag föreslagit zonen. Där finns möjlighet att grilla en korv om man vill. Och andra bilden är vyn mot den lilla sjön när man befinner sig i zonen.

http://www.alfastuds.com/downloads/zonen.jpg
Post Reply

Return to “Västerbotten”