Nya Zoner i Umeå

Moderator: Zonemakers

Post Reply
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Nya Zoner i Umeå

Post by R@W »

Tack för ett mycket bra spel! Är en av alla de som håller på att Turfa i Umeå och nu besökt alla zoner utan två i stan. Vi har verkligen sett en stark tillväxt i antalet spelare den senaste tiden och det skulle vara bra om vi fick lite mer stråk med zoner i stan. Mitt förslag är inte att intensifiera antalet zoner i centrala stan utan att vidga området där man kan Turfa.

Några konkreta förslag skulle vara att lägga till tre zoner runt Nydala sjön, en i den södra änden av sjön, en på västra och en på östra delen; Ön som med ungefär liknande längd har dubbelt så mycket zoner så Nydalasjön besöks därmed relativt sällan. En extra zon i de två nya delarna av Tomtebo skulle även vara intressant.

Carlshem skulle även kunna utvecklas med en zon i det sydöstra hörnet vid skolan och en zon i skogen vid det sydvästra hörnet nere i skogen och därmed sträcka ut området så att det innefattar hela Carlshem.

Vid den Nordvästra delen av stan skulle det vara bra med en extra zon utmed Mediamarkt området samt att länka ihop Baggböle zonen med en eller två zoner mot stan så att det blir mer av ett stråk istället för en isolerad zon långt i väst.

Den ypperliga cykelvägen som går ut mor Sävar saknar dessutom helt zoner; den sträcker sig över en mil och tre-fyra zoner på vägen samt ett par zoner i Sävar skulle öppna upp för nya turer nu när sommaren närmar sig. Homön är dessutom ett ypperligt resmål med stora möjligheter för cykling och turfande med zoner som Berguddensfyrplats.

/ R@W
AnteB
Posts: 3
Joined: 07 May 2012 17:46
Country: Sweden

Re: Nya Zoner i Umeå

Post by AnteB »

Håller med R@W om fler zoner i Umeå.
Jag vet att Fredde70 har skickat in en karta som jag gjort med förslag om zoner vidare från Umedalen, dvs västra delen av Umeå, upp till Baggböle, över hängbron och sedan ner på södra sidan av älven. Skulle bli ett fint cykelstråk.
Men som R@W säger, behöver fler i utkanterna av Umeå. Alltså inte jätte långt ut, utan i de yttre områderna, precis som han skrivit...

/AnteB
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Tillbaka

Post by R@W »

Äntligen tillbaka i Umeå och tycker att zonerna här utvecklats på ett mycket bra sätt.

Skulle överlag gärna se mer stadsmulle zoner som zonen HamrinsVy. Skulle hemskt gärna se en sådan zon öster om liljansberget i det stora skogsområde som finns där.

Ser också att Ålidhöjd, området mellan Universitet och Ålidhem fortfarande helt saknar zoner, en eller två zoner där skulle sitta mycket fint. Annars så ligger önskemålet på att bygga ut områden som ligger i utkanten av staden och utöka området där man kan turfa ytterligare.
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Nya Zoner i Umeå

Post by LeiLar »

Håller med till 100 procent. Gärna fler zoner typ HamrinsVy och ännu fler i utkanten av stan.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Nya Zoner i Umeå

Post by Byggaren »

Angående zoner utanför staden så saknar jag lokalkännedom och det finns inte Streetview på småvägarna mm. Så det skulle underlätta betydligt om ni knåpade ihop en karta med zonförslagen utritade. Gärna med motivering till varför zonen ska ligga just där. Förslag via appen funkar med men det är svårt att veta vilken man ska välja bland alla förslag.
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Post by R@W »

Mediamarkt saknar fortfarande zon och tror att jag lagt ett zonförslag både där samt vid gångvägen dit en gång i tiden.

Är rätt säker på att jag lämnat förslag för zoner på Ålidhöjd också.

Tex skogspartiet norr om Kullakorset kunde också passa bra för en stadsmullezon. Är det en stor skogsdunge i stan så är det bara att höfta dit en zon ;) Svårt att kunna märka ut dom väl då man inte ser på satelitbilderna heller.

Tror jag lämnat ett "Road to KlafsKlafs" förslag efter den lilla skogsvägen som går just söder om Klafsklafs också.
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Ålidhöjd

Post by R@W »

Slår ett nytt slag för Ålidhöjd och cykelvägen mellan Ålidhem och mitten av universitetet. Zonen skulle ligga bra precis söder om BiologiZonae och norr om Profezon där cykelvägarna möts. Skulle utan tvivel bli en av Umeås mest välbesökta. Bara cykelvägar och ligger på en höjd.

Rakt öst ut från vart denna zon skulle ligga skulle man kunna lägga en zon rakt söder om IKSU. Dessa zoner skulle öppna upp för alternativa ruter och binda ihop alternativ mot Nydalasjön.
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Zonförslag finns!

Post by R@W »

Har lagt in förslag på Ålidhöjdone, Ålidhöjdtwo och Koksvägen i appen!
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Zonförslag finns!

Post by LeiLar »

R@W wrote:Har lagt in förslag på Ålidhöjdone, Ålidhöjdtwo och Koksvägen i appen!
Lägg hellre in dina förslag med motiveringar och ev. bilder även här samt givetvis en karta. Jag tror att detta ökar chansen att få igenom dem.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zonförslag finns!

Post by Byggaren »

LeiLar wrote:
R@W wrote:Har lagt in förslag på Ålidhöjdone, Ålidhöjdtwo och Koksvägen i appen!
Lägg hellre in dina förslag med motiveringar och ev. bilder även här samt givetvis en karta. Jag tror att detta ökar chansen att få igenom dem.
Det gick bra ändå :)
Post Reply

Return to “Västerbotten”