Förslag till nya stråk i Umeå

Moderator: Zonemakers

R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Förslag till nya stråk i Umeå

Post by R@W »

Tycker att det kunde vara hög tid att skapa lite nya områden i Umeå där man kan turfa och inte bara lite nya zoner i redan befintliga områden. Vi har ett mycket intensivt turfande i staden vilket gör det mycket svårt att kunna behålla zoner och gör det tidvis väldigt trångt också.

Som första förslag skulle jag rekommendera att börja utnyttja cykelvägen efter Kolbäcksvägen som passerar vid den västra sidan av Nydalasjön. Denna cykelväg passerar genom hela den Östra delen av Umeå från Nord till Syd och skulle öppna upp för alternativa rutter. Särskilt delen ovanför UmeCamp efter att cykelvägen passerat under vägen skulle kunna behöva en zon.

Att fortsätta stråket som påbörjat vid den Norra Sidan av älven så att det kopplas ihop med zoner på den Södra delen av Älven vid zonen Notvarpsbron skulle även vara mycket välkommet.

Som sista förslag skulle det vara mycket trevligt om de kom lite zoner i I20 skogen där den nya sträckning av E4:an med tillhörande cykelvägar kommit, samma område som där zonen Umeview ligger. Denna sträckning skulle binda ihop stan och möjliggöra smartare transporter, skulle vara bra om det gällde turfandet också…
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Sv: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by bUs »

Håller med om att det skulle vara bra med lite nya stråk utanför de redan befintliga. Zonerna ligger tillräckligt tätt i befintliga områden och att lägga ut extra zoner i redan zontäta områden hjälper inte till att förhindra trängsel annat än att man fördröjs den tiden det tar att ta zonen. För att råda bot på trängsel måste zoner läggas i utkanten av idag zontäta områden så att man måste ta en längre väg för att plocka zonerna, därav blir det också plats för fler turfare.

Förutom de förlag som r@w ger så kan jag kan tycka att det borde läggas fler zoner i, och på väg till, Ersmark där det nu endast finns en avlägsen zon som ingen med vettet i behåll ids cykla till för att ta.

Dock har det visat sig att det inte byggdes någon cykelbana längst den nya vägen genom I20-skogen!! :-o

Kan återkomma med lite fina kartor med förslag då jag inte är på mobilen.

R@W: ett tips är att rita in tänkta rutter eller områden i google maps och länka hit, så blir det lättare för zonutläggarna att förstå vilka områden vi babblar om :-)

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by R@W »

Som utvecklingen i Umeå ser ut skulle det verkligen vara på sin plats, men har försökt föra fram det här förut. Och om jag inte missförstått andra turfare i stan har det skickats in kartor och förslag. Och i stor utsträckning verkar de nya zonerna hamna i redan befintliga områden istället för att expandera det geografiska området.

Ersmark och vägen dit skulle även vara ett naturligt stråk att bygga ut.

Vi har en stor andel turfare som vill satsa hårt, varför inte ge dem förutsättningar att kunna konkurrera med resten av landet?
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by bUs »

http://goo.gl/maps/nNsGL

Här är en karta på förslag till områden i norra Umeå som skulle behöva fler zoner. Märkte häromdan då jag turfade mot ersboda att man är extremt känslig för block där. En turfare kan i princip låsa ner hela stadsdelen (som är rätt så stor till ytan) genom att blocka endast ett par zoner. Det finns helt enkelt inte några alternativa rutter man kan ta i, eller i utankanten av, ersboda. Även norra marieområdet skulle behöva ett par zoner till. Det kan se ut att vara nära mellan zonerna om man kollar på kartan, men om man exempelvis ska ta sig från västra till östra marieområdet så finns det egentligen ingen vettig väg att cykla förutom uppför en extremt lång och tung backe. Att cykla från Umeplay till Björnbroarna är helt enkelt inget alternativ när man kommer från det hållet.

Nämnde även tidigare att det skulle behövas zoner till/från ersmark samt några zoner i ersmark. Ersmark räknas som en stadsdel till Umeå och har lokalbussförbindelse. Det går en lång cykelbana parallellt med ersmarksvägen där ett par zoner skulle sitta fint, de skulle också vara omöjliga att bilturfa. Gamla ersbodavägen är en bilväg utan cykelbana men kanske går det att hitta något bra ställe att lägga en eller ett par zoner längst efter den? Då skulle man kunna skapa en runda som faktiskt är värd att cykla och skulle expandera det turfbara området i Umeå markant.
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Sv: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by bUs »

Har zonutläggarna någon kommentar på detta?

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by R@W »

Tror inte Västerbotten och Norrbotten behöver kommenteras ;) Annars skulle det ju vara grymt välkommet med zonutläggare från Norr eller Västerbotten som har lite intresse av regionen… Som påpekats tidigare saknas zoner helt på många orter här.

Kartan såg bra ut, har samma tankar själv. Jämfört med den kartan som Fredde70 visade upp har inte själva området som går att turfa på expanderat särskilt mycket, endast antalet zoner som utökats. Tycker mest att det är synd att det inte blir någon respons trots att vi verkar ha en av de mest aktiva turfstäderna i landet.

Det är bra att det expanderas med massa zoner i Danmark och Finland trots att det inte finns någon aktivitet att tala om i många av dessa områden; men varför då inte lägga till lite zoner i ett av de mest aktiva områden som finns?

Kollade just Warded; snittet för Umeturfarna som ligger högt är 126 och 119 poäng per tagen zon. Det börjar bli ganska låga poäng per tagen zon i Umeå...
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by SunYour »

Hej på er. Som ni kanske märkt, så har det inte dykt upp speciellt mycket göna plus i någon del av världen på ett tag nu.
Sickan har dock en plan, och låter sig gärna influeras i lagom dos :-)

Kan vara så att de flesta zonläggarna ägnat hösten åt mycket annat än zonläggning också. Aktiv turfning till exempel... ;)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by Blabert »

R@W wrote:Tror inte Västerbotten och Norrbotten behöver kommenteras ;) Annars skulle det ju vara grymt välkommet med zonutläggare från Norr eller Västerbotten som har lite intresse av regionen… Som påpekats tidigare saknas zoner helt på många orter här.

Kartan såg bra ut, har samma tankar själv. Jämfört med den kartan som Fredde70 visade upp har inte själva området som går att turfa på expanderat särskilt mycket, endast antalet zoner som utökats. Tycker mest att det är synd att det inte blir någon respons trots att vi verkar ha en av de mest aktiva turfstäderna i landet.

Det är bra att det expanderas med massa zoner i Danmark och Finland trots att det inte finns någon aktivitet att tala om i många av dessa områden; men varför då inte lägga till lite zoner i ett av de mest aktiva områden som finns?

Kollade just Warded; snittet för Umeturfarna som ligger högt är 126 och 119 poäng per tagen zon. Det börjar bli ganska låga poäng per tagen zon i Umeå...
Lite småtråkig attityd faktiskt. Ni har definitivt en zonmakare som bryr sig om er region.

Angående små, små orter är vi restriktiva, ja. Visst kan man lägga någon zon här och där, men erfarenheten säger mig att i de flesta fall så nyttjas dessa av förbipasserande "storstadsturfare" vilket ju inte är tanken. Kommer det begäran om zoner från boende i dessa mindre orter är det större chans att det blir något av det.

Angående Umeå så finns det naturligtvis utrymme för nya stråk. Dock måste jag säga att det inte finns särskilt många kommuner i landet som har över 200 zoner, vilket Umeå har. Visst ni är aktiva, men det finns andra ställen som faktiskt är bättre. Med mindre zoner. Respons har ni fått i mängd detta år och ni lider väl inte av någon akut zonbrist direkt.. Ta det lite lugnt, förbättringar kommer definitivt att göras i sinom tid.

Edit: Ska vara lite snäll också.. Vi är självfallet tacksamma för att ni tar er tid och funderar ut var det behövs förbättringar och fixar fina kartor :-)
Image
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by R@W »

Orter som Älvsbyn är inte riktigt riktigt små med Norrländska mått; laddar nån från en ort som helt saknar zoner ner appen bara för att inse att närmaste zon är fem, tio mil bort avinstallerar de nog helt enkelt appen och struntar i det, att leta reda på turfs hemsida, leta reda på forumet, registrera sig och förklara problemet om de ser att frågan redan avhandlats utan respons ser jag som lite smått osannolikt. En zon på dessa orter där det helt enkelt saknas borde utgöra ett minimalt ”problem” jämfört med den mängd neutrala zoner som finns i tex Danmark där ”storstadsturfare” kan utnyttja situationen på ett helt annat sätt än enstaka zoner med fem, tio mil mellan zonerna i Norrlands inland…

Avstånden här uppe är också en faktor; att gästturfa på andra orter blir inte aktuellt av rätt naturliga orsaker; så även om den mängd zoner som finns i Umeå låter som mycket visar mängden turfare och de poäng som fås av de zoner som tas ett tydligt språk. Kan åter en gång upprepa utgången av runda 24 när Umeå turfaren Jokehl inte klarade av att ta hem segern trots 2675 zontagningar, flera hundra zontagningar mer än tvåan.

Ska alla regioner kunna konkurrera på relativt lika villkor? Ska det vara möjligt för turfare från Umeå att vinna en omgång genom att kämpa lika hårt som turfare från andra orter?

Dessa argument har lyfts flera gånger och motiveringen att satsa mer på att expandera det geografiska området än att bara utöka antalet zoner efter redan befintliga stråk då rundor helt enkelt bara får fler stopp. Jag argumenterar inte för fler zoner där de redan finns; istället att utöka antalet områden där det går att turfa. Uppfattas det som dålig attityd att lyfta fram frågan som ett problem för de som är aktiva här så är det väl bara att gilla läget och sluta skriva här.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Förslag till nya stråk i Umeå

Post by Blabert »

Det är inte dina argument om nya zoner som uppfattas provocerande av mig, utan att du kastade ur dig att den ansvariga zonmakaren inte bryr sig. Han gör detta på sin fritid, som du vet, då behöver man inte hålla sådan ton tycker jag.

Sedan kan jag tänka mig att en del uppfattar det lite provocerande när du skriver att ni i Umeå inte kan konkurrera i toppen med era 200 zoner, när ni i själva verket har alla möjligheter att göra just det. Man ska kanske inte använda just enbart runda 24 som referens.. Dessutom kan jag tänka mig att ni aldrig får slut på zoner att ta, vilket är en ganska bra sak. Allting handlar inte om poäng/tagen zon.

Som sagt, förbättringar kommer säkerligen både i Umeå och Älvsbyn :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
Post Reply

Return to “Västerbotten”