Sundsvall

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Sundsvall

Post by Stonecape »

Jag har pratat ihop mig med Jojje och Ceedjay om att försöka få ihop lite zonförslag för Sundsvall. Eftersom jag av naturliga skäl inte kan eller bör lägga zoner i Sundsvall så låter det som en bra idé. Som zonläggare tycker jag att det är svårt att lägga zoner när man inte har någon mer info att gå på än en punkt på kartan från zonförslag. I väntan på en uppdatering av verktyget för att ge zonförslag så vill vi underlätta lite för zonläggarna i Sundsvall.

Vill först prata lite om Sundsvall som turfstad. Sundsvall är backarnas stad och ligger mellan två berg, detta gör den lite knepig att turfa i, speciellt om man som jag är lite korpulent och dåligt tränad, jobbar dock på det. ;) Sundsvall har hyfsat med zoner, men många ligger rätt otillgängligt. Vissa zoner vill inte ens Jojje som är ung och stark ta fler än en gång per dag, förutsatt att man inte bilturfar. Det jag försöker komma fram till är att det skulle behövas lite fler zoner i själva stan. Det område jag ringat in med blått på översiktskartan (länk sist i posten) är enligt mig ett "normalområde" att turfa på i Sundsvall. Jojje och Ceedjay, säg gärna vad ni tycker också. Fast Ceedjay kanske ska ta ut cykeln först innan han uttalar sig. :lol:

En sak som man kan behöva tänka på vid zonutläggning i Sundsvall och städer på liknande breddgrader är att satellitbilden är förskjuten 20-25 meter öster ut jämfört med den verkliga kartan. Så alla zoner i Sundsvall ligger 20-25 meter för långt öster ut. Detta kan ställa till det ibland och kan vara bra att ha i åtanke.

Jag börjar med några förslag här så får vi fylla på med fler efter hand.

Image
Mitt första zonförslag ligger i ett parkområde som går i nord-sydlig riktning. Det ligger redan en zon i norra delen, men längre söderut skulle passa bra för ytterligare en zon.

Image
Detta lilla grönområde ligger söder om en grusplan och skulle kunna passa som turfzon.

Image
Karta som visar förslag 1 och 2.

Image
Ett foto här vore inte så intressant, därför nöjer jag mig med att visa en kartbild. Stigen man ser är ett elljusspår som jag tycker kan passa in för turfning. Området jag ringat in ligger söder om värmeverket och väster om ett dagis. Här är ett exempel där man inte ska lägga zonen för nära dagiset eftersom satellitbilden är förskjuten.

Image
En plats nära vattnet längs en cykelbana med utsikt över Ortvikens pappersbruk. Inte den vackraste utsikten kanske, men jag tycker läget är okej ändå.

Image
Karta som visar förslag 4.

Följande länk visar en översiktskarta med de förslagna zonerna i förhållande till nuvarande zoner:
https://lh3.googleusercontent.com/-p0xx ... karta4.jpg

Alla Sundsvallsturfare är naturligtvis välkomna att bidra med något i den här tråden. Jag vet att Burgos också är på väg att köra igång till exempel. Nu kör vi hårt nästa månad! :mrgreen:
riceri
Posts: 84
Joined: 04 Aug 2011 07:42
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by riceri »

Tjena!

Jag har lagt två förslag på zoner runt Sundsvall, båda var lite off så att säga men mycket bra badställen som är värda att besöka. Jag tänkte också föreslå ett ställe runt ortviken nästan där du la förslag 4.
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by Stonecape »

Hallå där riceri! Kul med någon ny i Sundsvall. Såg att du tog några zoner till i morse, dax för mig att ta tillbaka dem snart. :)
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by Jojje »

http://maps.google.se/maps/ms?msa=0&msi ... d5be331539
Sundsvalls gamla zon-förslags-system i en uppdaterad variant. Jag har börjat lägga ut lila markeringar i större "luckor" som behövs täppas igen med zoner.

Det handlar alltså om centrala delar som det inte finns en zon på flera kilometer.
Bara en zon till
riceri
Posts: 84
Joined: 04 Aug 2011 07:42
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by riceri »

Bydalen är en stadsdel som saknar zoner helt vilket är lite tråkigt.
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by Stonecape »

riceri wrote:Bydalen är en stadsdel som saknar zoner helt vilket är lite tråkigt.
Håller med. Bydalen/Bosvedjan borde ha någon zon. Dock har vi nyss fått tre nya zoner. :D
riceri
Posts: 84
Joined: 04 Aug 2011 07:42
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by riceri »

Stonecape wrote:Håller med. Bydalen/Bosvedjan borde ha någon zon. Dock har vi nyss fått tre nya zoner. :D
Ja grymt bra att vi fick några till!
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by SEALen »

Får jag föreslå ett par zoner i Sundsvall jag med.

Början på el-ljusspåret i Skönsberg. Koordinat (klipp-klistra in i google maps): 62.407352,17.349562 (gröna pilen som räknas givetvis). Det finns en befintlig zon (Sundsilo) efter ungefär halva spåret. Så en i början kanske skulle få mig runt hela ;)

Ett strandhugg bredvid populär träningsfotbollsplan i Ortviken. Koordinat: 62.395239,17.379054

Lekplats/fotbollsplan i bostadsområdet Sibirien. Koordinat: 62.405824,17.363808

Smygrökrutan :) bredvid Sidsjöskolan: Koordinat: 62.377108,17.294872

"Grodtjärn". På sena våren leker det grymt mycket grodor i denna lilla pöl. Koordinat: 62.379478,17.261023

Ja det var mina förslag så här långt. Turfa lugnt.
Image
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by Stonecape »

Hej SEALen! Kul med fler turfare i Sundsvall. Om du inte gjort det, så lägg in dina förslag via appen också. Systemet för att visa och implementera förslag har förbättrats sedan jag startade den här tråden. Dock är det ju inte fel att zonläggarna får mer information om zonerna.

Turf on!
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sundsvall

Post by SEALen »

Jepp, lade dem via appen också. Men man kan inte ange nå bra info om stället.
Sen vore det bra om man kunde se om förslagen blir tagna eller nekade på nåt sätt.
Ja tagna ser man väl förresten i och med att zonen skapas i spelet men nekade kan man väl inte se nånstans vad jag vet? Det vore ju bra att se varför ett förslag nekas så man inte föreslår dylik position igen.
Image
Post Reply

Return to “Västernorrland”