Njurundatrakten skulle må bra av lite fler zoner

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Sir_Loan
Posts: 33
Joined: 12 Jun 2012 11:15
Country: Sweden

Njurundatrakten skulle må bra av lite fler zoner

Post by Sir_Loan »

Hej

Jag har nu turfat på cykel i Njurunda trakten en hel sommar på cykel och har haft mycket nöje av detta. Jag har också försökt att rekrytera ett antal likasinnade för att öka omsättningen, men stöter på patrull när de tycker att zonerna ligger alldeles för långt ifrån de motionsvägar som de normalt använder, samt att en del är är rätt så otillgängliga att nå.

Jag måste säga att jag håller med dem och har därför försökt att lägga in ett antal zonförslag på natursköna ställen som är svåra att nå via bil men desto enklare att promenera, springa eller cykla till och fördela dessa på ett sådant sätt att de avspeglar vart vi i Njurunda motionernar.

Gensvaret från zonläggarna har inte varit rungande och det kan jag nog förstå. Vidare har jag också svårt att få en överblick om vart mina zonförslag ligger. Så jag valde därför att skapa en karta en karta över möjliga platser för zoner som jag tror skulle locka en bredare skara än de befintliga zonerna där zonerna ligger närmare de normala motionsslingorna. Och tänkte att den kanske passar här.

Så länge kämpar jag vidare med befintliga zoner och hoppas på en lika trevlig turfsommar nästa sommar också.

Här ser ni mina förslag:
Njurundatrakten.jpg
Njurundatrakten.jpg (348.97 KiB) Viewed 3726 times
If I ever see a jogger smiling, I will consider leaving the bike at home.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Njurundatrakten skulle må bra av lite fler zoner

Post by StarDust »

Den onda cirkeln; ju fler turfare desto fler zoner biter sig själv än en gång i svansen och svårigheten att balansera av zoner i små orter gör sig påmind.
Till att börja med, att ha en ursäkt om att det inte finns zoner där man joggar är kanske lite lamt. Man kan lätt ta nya vägar om det specifikt är när man är ute och motionerar. Hade det varit till och från jobbet hade det kanske varit svårare.
Några av förslagen på kartan var helt okej, jag får titta noggrannare på dem när zonströsslaren ska ut över Västernorrland igen. Däremot så är jag tveksam till de längre österut, dels avståndet mellan zonerna, dels tiden på året. Dessa får ses lite mer som turistzoner/engångszoner och de tas oftare under sommarsemestern än nu när vintern börjar närma sig. Jag rekommenderar att du påminner forumet om dessa zoner om något halvår.
Men som sagt så ska jag se hur man kan binda ihop byarna längs E4an bättre. Jag föreslår att du kör på som vanligt och när den lilla zonexplosionen kommer så säger du till dina bekanta att titta på kartan igen!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Sir_Loan
Posts: 33
Joined: 12 Jun 2012 11:15
Country: Sweden

Re: Njurundatrakten skulle må bra av lite fler zoner

Post by Sir_Loan »

Tack för ett snabbt svar StarDust det gick mycket fortare än vad jag hade förväntat mig. :-)

Jag ser jag tacksamt framemot det resultatet av zonströsslarens arbete. Det ska bli spännande att se vad som kommer i framtiden och om man kan känna att man har bidragit med något förslag. Turitzonerna lägger jag på vänt i bakhuvet nått halvår enligt dina önskemål, så får vi se hur mitt långtidsminne fungerar. :?

Att ursäkten om att inte ändra på sina motionsvanor är lite lam kan jag inte göra annat än att hålla med om, själv har jag ju både förlängt, förflyttat och förändrat min motionsrunda radikalt med Turf som enda men kraftfulla motivation. Tyvärr det är ändå den åsikt jag oftast får höra när jag missionerar för Turf här.

På tal om åsikter så borde man kanske flytta zonen NolbyHill närmare torpstugan för där den ligger nu kliver alla slalomåkare av liften. En sugen Turfare på det stället skulle kunna ställa till med en del oreda för vanliga slalomåkare. (Jag lägger in denna åsikt i Felanmälan tråden så att ni kan ändra detta innan det blir problem om ni så önskar)

Till och från jobbet är det nog bara StoreStreet, PileCircle och WideSand som kan räknas till en sådan kategori och dom räcker i min värd väldigt långt. Risken är ju annars stor att man kommer för sent allt för ofta om det finns för många sådana att zoner slåss om ;-)
If I ever see a jogger smiling, I will consider leaving the bike at home.
Post Reply

Return to “Västernorrland”