Zonförslag Västernorrland

Moderator: Zonemakers

User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Dacop »

DIProgan wrote:Jag undrar lite hur det kom sig att det här blev en zon? Långt ifrån någon större civilisation och knappast sevärt. Är det så enkelt som att namnet By lockade? För all del klagar inte en av de närmsta zonerna jag har, bara lite mindre än 2 mil bort. Planerar ta den någon gång i sommar.
Det fanns en hop med förslag i byn By så jag la en trevare för att se om det fanns ett intresse där. Platsen är som du säger knappast sevärd, men det var den enda placeringen som såg ut att fungera utan att hamna på privat mark eller mitt i skogen.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Devilhunter
Posts: 1
Joined: 28 Oct 2017 01:51
Country: Sweden

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Devilhunter »

Tycker att det borde ligga någon zon i Husum. Många turfare passerar på E4:an, men får inte se detta brukssamhälle.
Limegrön
Posts: 15
Joined: 10 Nov 2017 20:09
Country: Sweden

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Limegrön »

Hej,

Jag är en alldeles ny turfare. Imorn är det en vecka sedan jag tog första zonen, men är nu uppe i 35 unika zoner och det tycker jag är bra, även om jag märkt att många tar många fler på en vecka.

Jag har lite önskemål om nya zoners placering. Men utifrån vad andra skrivit här på forumet inser jag att vi tänker lite olika. Någon skrev att zonerna bör ligga i anslutning till bilvägar. Jag tycker det vore lämpligt med fler zoner som man inte kan ta bilen till utan som kräver lite ansträngning. Här i Övik där jag bor ligger nästan alla zoner mindre än 50 meter ifrån en bilväg. Då blir det väldigt orättvist för oss som inte har bi,l utan som tar zonerna till fots. Om jag går en två-timmars-promenad och tar zoner kan någon annan komma och ta allihop med bil på en kvart. Jag tycker därför det vore roligt med fler zoner som man inte kan åka bil till. Jag läste också att zonmakaren inte vill lägga zoner mitt i skogen. Det är ju jättesynd. Det finns många fina skogsstigar här i Övik, tex på Åsberget, Varvsberget och Skyttisområdet. Jag tycker det vore väldigt lämpligt att lägga turfzoner utmed vackra skogsstigar. Jag har därför föreslagit tre olika nya zoner som alla ligger i skogen vid Hörnsjön. Det är välbesökta stigar under alla årstider och till två av zonerna går det skidspår på vintern. Jag tycker Turf ska uppmuntra sina medlemmar att även röra sig ute i naturen. :)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Maqqan »

Limegrön wrote:Hej,

Jag är en alldeles ny turfare. Imorn är det en vecka sedan jag tog första zonen, men är nu uppe i 35 unika zoner och det tycker jag är bra, även om jag märkt att många tar många fler på en vecka.

Jag har lite önskemål om nya zoners placering. Men utifrån vad andra skrivit här på forumet inser jag att vi tänker lite olika. Någon skrev att zonerna bör ligga i anslutning till bilvägar. Jag tycker det vore lämpligt med fler zoner som man inte kan ta bilen till utan som kräver lite ansträngning. Här i Övik där jag bor ligger nästan alla zoner mindre än 50 meter ifrån en bilväg. Då blir det väldigt orättvist för oss som inte har bi,l utan som tar zonerna till fots. Om jag går en två-timmars-promenad och tar zoner kan någon annan komma och ta allihop med bil på en kvart. Jag tycker därför det vore roligt med fler zoner som man inte kan åka bil till. Jag läste också att zonmakaren inte vill lägga zoner mitt i skogen. Det är ju jättesynd. Det finns många fina skogsstigar här i Övik, tex på Åsberget, Varvsberget och Skyttisområdet. Jag tycker det vore väldigt lämpligt att lägga turfzoner utmed vackra skogsstigar. Jag har därför föreslagit tre olika nya zoner som alla ligger i skogen vid Hörnsjön. Det är välbesökta stigar under alla årstider och till två av zonerna går det skidspår på vintern. Jag tycker Turf ska uppmuntra sina medlemmar att även röra sig ute i naturen. :)
Jag lägger gärna i skog och mark men det är ofta väldigt svårt att hitta var stigarna går någonstans. Man kan kika på tex lantmäteriets kartor där de visas betydligt bättre men när vi skapar zoner är vi låsta till Google Maps där dessa stigar är nästan omöjliga att lokalisera även om man har kartorna uppe parallellt.

Zonförslag du lagt i appen är till viss hjälp men vi kan inte söka efter dina förslag och ligger det många förslag i en stad blir det extra svårt att hitta dem. Läs gärna detta inlägg där jag försökte beskriva problematiken: https://maqqansturf.wordpress.com/2016/ ... onemaking/

Tapatalking with my Samsung S7

Limegrön
Posts: 15
Joined: 10 Nov 2017 20:09
Country: Sweden

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Limegrön »

Jag har läst länken. Jag förstår att det kan vara svårt när ni får så många förslag. Synd att ni inte har något bättre system för detta. Hur vill du att vi ska föreslå zonerna för att visa att de är bra? Ett förslag är att när man föreslagit en zon kan det komma upp en ruta där man får motivera varför man tycker det är en bra zon. Det vore ju bra om man även kan ladda upp bilder direkt i anslutning till sitt förslag. Då vet ni vilka motiveringar och bilder som hör till vilken zon Eller om ni gör så att ni kan söka samtidigt på zon-namns-förslaget och användarnamnet på den som lagt upp det. Då borde det bara finnas en.

När du skriver att det är svårt att hitta stigarna, menar du då att det är svårt för dig eller för den som ska hitta zonen? De zoner jag lagt upp ligger längs en motionsslinga med stor stig och det är ett naturreservat så det finns flera kartor i området där stigarna finns utmärkta. Jag har också valt platser där även mindre stigar korsar så man ska kunna komma dit från många olika håll. Motionsslingan syns till största del även på kartan i turf-appen. Området jag pratar om ligger ca 2 km (1 km fågelvägen) sydväst om Öviks centrum vid Hörnsjön. Det finns redan en zon längs slingan precis vid parkeringen. Den heter thecornerpath.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Maqqan »

Limegrön wrote:Jag har läst länken. Jag förstår att det kan vara svårt när ni får så många förslag. Synd att ni inte har något bättre system för detta. Hur vill du att vi ska föreslå zonerna för att visa att de är bra? Ett förslag är att när man föreslagit en zon kan det komma upp en ruta där man får motivera varför man tycker det är en bra zon. Det vore ju bra om man även kan ladda upp bilder direkt i anslutning till sitt förslag. Då vet ni vilka motiveringar och bilder som hör till vilken zon Eller om ni gör så att ni kan söka samtidigt på zon-namns-förslaget och användarnamnet på den som lagt upp det. Då borde det bara finnas en.

När du skriver att det är svårt att hitta stigarna, menar du då att det är svårt för dig eller för den som ska hitta zonen? De zoner jag lagt upp ligger längs en motionsslinga med stor stig och det är ett naturreservat så det finns flera kartor i området där stigarna finns utmärkta. Jag har också valt platser där även mindre stigar korsar så man ska kunna komma dit från många olika håll. Motionsslingan syns till största del även på kartan i turf-appen. Området jag pratar om ligger ca 2 km (1 km fågelvägen) sydväst om Öviks centrum vid Hörnsjön. Det finns redan en zon längs slingan precis vid parkeringen. Den heter thecornerpath.
Svårt för mig som ska skapa zonen menar jag, så att den hamnar på stigen och inte 100 meter bredvid i snårskog.

Jag ansvarar tyvärr inte för att skapa zoner i er kommun nu, ville bara ge lite tips :)

Tapatalking with my Samsung S7

Rolleboll
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2013 17:52
Country: Sweden

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Rolleboll »

Jag har nyligen flyttat till Svartby i Örnsköldsvik men jag tycker det var väldigt snålt med turfzoner i området. Det finns väldigt fina cykelvägen, stigar och allmänningar.
Jag har vart ute och scoutat lite. Gav lite förslag via tips.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Maqqan »

Rolleboll wrote: 14 Mar 2018 12:00 Jag har nyligen flyttat till Svartby i Örnsköldsvik men jag tycker det var väldigt snålt med turfzoner i området. Det finns väldigt fina cykelvägen, stigar och allmänningar.
Jag har vart ute och scoutat lite. Gav lite förslag via tips.
Letade efter Svartby i förväntan om att hitta ett samhälle utanför Örnsköldsvik men insåg sen det var en stadsdel. Pyntade ut en zon där det låg en del förslag.
Rolleboll
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2013 17:52
Country: Sweden

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by Rolleboll »

Hej, jag har 2 bra förslag (enligt mig) på nya zoner.

Den blå markerade är numera ett grönområde.

Det röda området en rastplats av nått slag.

/Rolleboll
Övik turf.JPG
Övik turf.JPG (273.43 KiB) Viewed 4768 times
grönområde ICA.jpg
grönområde ICA.jpg (258.3 KiB) Viewed 4768 times
Åbahuset.JPG
Åbahuset.JPG (201.22 KiB) Viewed 4768 times
fixarn
Posts: 81
Joined: 11 Sep 2012 15:18
Country: Sweden

Re: Zonförslag Västernorrland

Post by fixarn »

Har börjat turfa igen efter paus på 7 år. Ännu roligare denna gång.
Hade 2012 förslag på zoner i Sundsvall mellan granloholm och bergsåker så man kan följa en rutt även i naturen och inte bara på vägar.
Bl a Uvbergets fantastiska utsiktsplats, Hulitjärnens badplats och en korsning på elljusspåret mot Hulitugam. Lade in nya förslag i appen med namn och koordinater. Hoppas ni hittar dem.

Vem är det som lägger ut zoner i Sundsvall nu?
Väldigt aktiv turfstad nu. Vill ha fler zoner. Gärna fler mot granloholm och skogarna mellan Granlo och granloholm. Kuperat och mjölksyrekrävande terräng.

Tack på förhand.
Post Reply

Return to “Västernorrland”