Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

Jimo wrote:Pippikullen måste flyttas pga att gräsmatan börjar bli spårig (snart höst = gegga) samt att den offentliga konsten på platsen inte är tilltalande. Den nya platsen bör vara i det nya bostadsområdet Lillhamra (se karta) där flera av husen är i ovanlig form och färg och således för tankarna till Pippi Långstrump och Villa Villerkulla. Husen är inte billiga vilket också får en att tänka på en kappsäck fylld med guldpengar. Lilla gubben och några andra kusar huserar ett duktigt stenkast från området. Ja mycket talar för att flytta Pippikullen till Lillhamraområdet.
Fniss. Nu har du överträffat dig själv. Ut och turfa istället :-)
Pippikullen blir ingen höjdare att ta på vintern, men du får väl hålla sig på den permanenta grusade stigen som går vid zonen så ska du se att du håller dig torrskodd långt in på hösten

Stort medhåll ang. Lillhamra dock. Tog nån skärmdump vid en cykelkorsning där ute som inte finns med på bild...
Ut och spåra upp mha funbeat, edomondo eller liknande och skicka upp mer konkreta förslag istället för en utzoomad karta med en pil...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

Inte riktigt Västerås, men väl rätt region...
http://i.imgur.com/8zbP4xW.jpg

På bilden står jag i Västmanlands mittpunkt. En sten är rest och numera en turf sticker varsamt nedlagd i lådan med loggbok där man kan skriva att man besökt stället.

Vore ju trevligt med en zon där.. kanske vi har pratat om tidigare... Jag hade iaf täckning där ;-)

Skickat från min S4 mini
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Jimo »

SunYour wrote:
Stort medhåll ang. Lillhamra dock. Tog nån skärmdump vid en cykelkorsning där ute som inte finns med på bild...
Ut och spåra upp mha funbeat, edomondo eller liknande och skicka upp mer konkreta förslag istället för en utzoomad karta med en pil...
Varför duger det inte med alla zonförslag som lagts via appen???
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by StarDust »

Har jag också undrat :-)

Sent from my GT-I9295
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

Det läggs tyvärr ganska många zonförslag via appen av ganska tveksam kvalitet...

Skickat från min S4 mini
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Optimus »

Kollade Warded nyss. Västmanland har 397 zoner, 718 registrerade spelare och av dessa räknas 141 som aktiva (och vi är nog medräknade både du och jag, Jimo ;) ). Det ger ett tal på 2,82 zoner per aktiv spelare. ABSOLUT lägst av alla regioner som har aktiva spelare.

Uppsala ligger näst sist med 3,78 zoner per aktiv spelare, och skulle vi komma upp i samma nivå skulle det behövas inte mindre än 136 (!) nya zoner - nu omgående... Aktiviteten i Västmanland har vart "skyhög" i över ett år nu !!!

Fler zoner skulle behövas på Östra delen av stan, som redan många har påpekat, och då främst Hamre-delen. Blåsbo är ganska tomt. Erikslunds-området likaså (även om det ju är på västra sidan). Cykelvägen ut mot Gäddeholm. Kanske cykelvägen eller Skerike-vägen ut till Skultuna. Kolsva har inte en enda zon. Och jag är övertygad om att det finns bra förslag laggda av användarna också !

I Sveriges alla 21 län blir snittet 7,14 zoner per aktiv spelare (och då skulle vi behöva få totalt 1006 zoner i Västmanland), men det tycker nog även jag blir ohållbart om de kommer "på ett bräde"... ;)
ImageImage
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by StarDust »

Jag är inte säker att fler zoner är lösningen på problemet. Jag skulle snarare vilja vända på steken och säga att Västerås och Uppsala har ett utjämnat tillstånd med zoner och det är andra regioner som har för många zoner per capita (läs spelare).
Stundtals pågår det diskussioner inom TC (varav dev slutligen bestämmer) hur antalet zoner ska vara i olika städer i framtiden. Vissa anser att man ska fylla ut städer till bredden medan andra tycker att man ska strikt gå efter befolkningsantal oavsett aktiva turfare i stan. Utbredningen av Västerås kommer att fortsätta i samma takt, kanske även lite segare än vad det gjort tidigare då vi närmar oss en punkt där, om vi sätter in många fler zoner, så kommer man eventuellt att behöva ta bort zoner i framtiden. Efter iPhone-släppet kommer dev troligtvis ha mycket mer tid att se över Turfs framtida utseende och vi kommer då att kunna fatta beslut över hur zonantalet i städer ska se ut.
Västmanland behöver fler zoner, men Västerås kommer att prioriteras lite lägre men östra delen av Västerås som jag nämnt flera gånger tidigare är den del jag koncentrerar mig på nu.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Isengrim »

Det vore faktiskt kul om fler kunde ta del av diskussionerna, just nu känns det som det är olika kriterier för hur och som "vanlig" användare är det ibland frustrerande för det blir ett rejält moment 22, ingen trafik inga nya zoner, långt mellan zoner = dålig trafik, Västerås som är till det stora hela fullständigt bombat med zoner har inga problem att få nya turfare och dessutom få de som börjar att vara aktiva. Tittar man på andra ställen så inser man att det inte blir nån större fart då det är jävligt långt mellan och de ligger inte snällt turfmässigt. Jämför en ny turfare i Västerås och oavsett var dom bor så har dom en uppsjö med zoner att plocka och redan bra rotaion på dom. Titta på Tullinge i södra Sthlm där det finns två aktiva turfare så har dom fyra zoner som ligger rätt långt ifrån varandra, en vid namn sumpen gör dessutom skäl för sitt namn, det luktar verkligen apa där, är det sånt som crew ser som intressanta och vackra platser? Det är absolut inga zoner som får folk att fastna för Turf.
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Lillklippan »

Jag anser att förtillfället skall man hålla igen med zoner i Västerås och istället försöka att bygga stråk för att binda ihop orterna i länet på olika mindre vägar. Jag har som ni sätt skapat en tråd för denna diskussion och hoppas att det kan komma igång lite aktiviteter runt detta istället.
Som en relativ nybörjare på detta så tappar man sugen lite när man inte får möjlighet att behålla en zon mer än några få timmar. Även motions motivationen i turf skulle byggas vidare med zoner som ligger lite längre bort från staden på intressanta platser. Detta att börja bygga stråk ut mot orterna omkring skulle även göra det motiverande för utflykter och skulle förhoppaningsvis sprida belastningen på ett större geografiskt område än det är idag kring Västerås. Visserligen börjar det att minska motivationen för längre turer eftersom temperaturen och vädret förändras nu men om detta arbete med att leta fram intressanta zon platser i omgivningen runt tätorten inte påbörjas nu so kommer kvaliteten på zonerna nästa sommar att bli sämre när man då ändå behöver titta på detta att sprida ut stråk i omgivningen. Som zoner tycks vara byggda nu så är det stråk som är designade för att de turfare som bor i stråket kan ta en runda på 15-30 minuter på kvällen och ta 20 zoner för natten. Ett tydlig sådan stråk är cirkeln av zoner som mer eller mindre är anpassade för detta på Bäckby. Ett annat är det som tydligen är vessel rundan i centrum, Jag säger inte att dessa zoner är fel utan att man nu har prioriterat dessa fram till nu och nu istället borde börja att titta utåt för att börja bygga så att nya turfare skall känna detta attraktivt och att öka möjligheten att sprida ut turfare på större yta istället för att "slåss om samma zoner".
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Optimus »

StarDust wrote:Stundtals pågår det diskussioner inom TC (varav dev slutligen bestämmer) hur antalet zoner ska vara i olika städer i framtiden. Vissa anser att man ska fylla ut städer till bredden medan andra tycker att man ska strikt gå efter befolkningsantal oavsett aktiva turfare i stan.
Jo, det är sant. Men de diskussionerna ebbar tyvärr ut utan resultat... Nu tycker jag att tongången har vart "många zoner", framförallt i Storbritanien. Västerås är ju både en (i Svenska mått mätt) stor stad och även en aktiv stad (den 3:e största staden räknat i aktiva spelare). Ta bort zoner ska ju självklart undvikas, men görs det inte i andra regioner tar det nog mycket lång tid innan Västmanland kommer ikapp... Någonstans 5 zoner per aktiv spelare tycker jag personligen känns som en rimlig nivå, de som har fler (som ex.vis Jönköping och Södermanland och alla exploaterade länder utanför Sverige) kanske i högre grad riskerar att bli av med zoner.

Jag tycker att det är lite trist när man ibland knappt får en enda zon på vägen hem från jobbet för att alla trängs och slåss om de zoner som ligger hyggligt centralt. Dessutom är zonerna nerpiskade i poäng och få zoner ger mer än 80TP (och så blir man ofta av med zonen inom en timme). Det är mycket få zoner som inte tas minst 1 gång per dygn ex.vis. Det finns också statistik på antal takeovers per zon, vilken region som ligger högst i den tabellen (och med nästan dubbelt så många zontagningar som 2:an) behöver jag kanske inte skriva... :o Så att Västerås och Västmanland skulle behöva bli av med zoner framöver om det kommer flera nu, tror jag inte är någon större risk.

Några av de som spelar hårt har själva sagt att om det skulle bli några motionsslingor utanför Västerås så skulle de inte köra lika hårt inne i stan. Men om det är sant eller ej vet jag dock inte...
Jag får väl hoppas på att inga iPhone-användare i vårt län upptäcker appen, för då blir det ospelbart för oss som inte har möjlighet att vara ute på dagtid och nätter...
ImageImage
Post Reply

Return to “Västmanland”