Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by tomtebloss »

Hehe. Misstänkte det. Du la upp en sån fin boll att jag var tvungen att smasha.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Velocipedryttaren »

tomtebloss wrote:Hehe. Misstänkte det. Du la upp en sån fin boll att jag var tvungen att smasha.
Bjuder på det, lite dyslexi så jag ser inte att jag stavar fel :lol:
User avatar
Wettis
Posts: 50
Joined: 14 Aug 2012 22:06
Country: Sweden
Contact:

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Wettis »

Här händer inte mycket...så varför inte dra igång en lite diskussion :D

StarDust har ju låtit zonströsslaren flyga över Västerås C den senaste tiden. Vissa av de nya zonerna kändes rätt välbehövliga medan jag ställer mig frågande till vissa andra. Alla nya zoner hamnade dock max 1 km från centrumkärnan.

StarDust har tidigare inte gett intrycket av att zonförtätningar är hans melodi men det verkar nu totalt har förändrats. Västerås är en av de städer där det turfas absolut mest ( känns som det har skrivits tidigare några gånger :) ). Det är inte många zoner som inte tas inom en 24h period.

Jag har turfat i snart 1,5 år och bor i utkanten av stan, hagaberg, och har sett staden få säkert 100? nya zoner. Runt mitt område har det tillkommit 5 zoner ( Picasso, relax, woodest, blöta och CanUdunk). Jag kan absolut erkänna att aktiviteten inte var hög på Erikslund, Hagaberg och Vallby före sommaren. När Relax och Picasso kom till ökade aktiviteten då turfare från västra sidan fick en liten morot att ta svängen över hagaberg och vallby för att gå upp mot Petterberg och tillbaka. Även några turfre från östra sidan, då främst de norra delarna började leta sig över vallby till västra sidan. Men områdena känns fortfarande väldigt turfovänliga med långa sträckor mellan zonerna och deras mullekaraktär.

Sedan iPhonelanseringen och repotagen som varit om turf i Västerås har något hänt. Det känns som om aktiviteten har nått nya dimensioner i stan. Vallby och hagaberg som togs 2-3 ggr om dan tas nu 8-9 ggr trots att zonerna verkligen ligger helt ologiskt.

Slår man på appen en vardagkväl är det tre turfare ute på Rönnby (!!) som har typ 2 zoner :lol: Inget område i stan är längre ostört från turfare.

Jag tycker verkligen det är dags att StarDust börjar ta en ordentlig titt på områdena Vallby, Erikslund, Rönnby m.fl. Är inte de områden förtjänta av lite nya zoner snart? Om inte annat för att få liiite mer flyt i turfandet.... Om inte... Vad ska vi göra för att förtjäna det? Varför är det så restriktivt med nya zoner? Har inte denna stad bevisat tillräckligt att nya zoner tas oavsett var de hamnar?

Jag har slutat lägga förslag i appen för det känns helt meningslöst.

Ber om ursäkt för denna klagopost om saknade zoner, vet att vi Västeråsare har varit duktiga på att posta sådana men kände att jag var tvungen.

Wettis
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Jimo »

Jag ifrågasätter ständigt den långsiktiga strategin för zonströsslet i stan (som jag inte känner till om den ens finns). Jag är skeptisk till att zontätningar ger utrymme för fler turfare. Några nya zoner öppnar ibland upp för nya vägar då turfare har en benägenhet att turfa där de får mest poäng på kortast sträcka.

Vallby, Rönnby och Erikslund är inte attraktiva idag. Jag välkomnar lite fler zoner där men framförallt vill jag se ett gäng zoner utanför tätorten som läggs på ett hyffsat cykelvänligt sätt.
kastrom
Posts: 62
Joined: 20 Sep 2012 08:11
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by kastrom »

Kommer Erikslund någonsin att bli attraktivt? Tycker verkligen illa om det området och cykla där är inte lockande med dom enorma mängder bilar som finns där.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

kastrom wrote:Kommer Erikslund någonsin att bli attraktivt? Tycker verkligen illa om det området och cykla där är inte lockande med dom enorma mängder bilar som finns där.
Erikslund har ett bostadsområde på andra sidan suraleden också... + erkisborg norr om det.
Köpcentrat erikslund har dock några fina cykelbanor att ytnyttja...


Zonförtätningen centralt har varit ytterst välkommen, men det är inte frågan om antingen lite här eller lite där.
Antalet turfare i stan har nog mer än fördubblats, så det behövs både förtätningar centralt och lite mer i utkanten samt utbyggnader utanför ytterområdena, dvs strax utanför de yttre zonerna.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Wettis
Posts: 50
Joined: 14 Aug 2012 22:06
Country: Sweden
Contact:

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Wettis »

kastrom wrote:Kommer Erikslund någonsin att bli attraktivt? Tycker verkligen illa om det området och cykla där är inte lockande med dom enorma mängder bilar som finns där.
Menade, precis som SunYour skriver, bostadsområdet Erikslund. På industriområdet vill inte jag heller ha några zoner. Väldigt cykelovänligt där :) .
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Westeras »

hmm ska man nämna något annat område? ;-)
User avatar
Wettis
Posts: 50
Joined: 14 Aug 2012 22:06
Country: Sweden
Contact:

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Wettis »

Westeras wrote:hmm ska man nämna något annat område? ;-)
Det tycker jag. Det börjar bli dags att bygga klart den här staden nu. :D
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Optimus »

Westeras wrote:hmm ska man nämna något annat område? ;-)
Nej, hoppa över det ! Ber du om zoner på några specifika områden kanske de kommer någon annanstans istället, bättre att vara tyst och hoppas... :roll:
ImageImage
Post Reply

Return to “Västmanland”