Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

En tråd där vi samlar på oss förslag på förbättringar i stan. Allt från leriga zoner till större problem som analyserats fram...

Jag skulle vilja belysa en brist för hela zonplanen för området mellan centrum och västra Västerås.
Se kartan.

Image

Det finns bara två vägar ut på väster som det är idag, och åt andra hållet är det också ganska begränsat tack vare ganska branta backar ca 200 meter väster om svartån.

Mellan WarblerZone och HejarZone, som är den norra passagen ut på väster, tar man sig dessutom inte så lätt. Man får göra ett ganska rejält omtag antingen söderut eller norrut för att komma runt riksvägen man måste åka under.
Mellan CoachmanZone och RampageZone tar man sig enkelt, öven om udda zonen PlowZone gör vägen brokig.
Just PlowZone skulle man kunna länka ihop med tex SliverZone om det fanns en zon eller två däremellan. Mellan Ånghammargatan och Kokillgatan på bäckby går det en cykelbana. Där någonstans finns det ju gott om plats för att lägga en zon för att knyta ihop PlowZone med zonerna längs Lisjögatan

Råbyskogen, dvs skogsytan mellan BälbyGras-SliverZone-PlowZone är full med cykelbanor för att länka ihop zonerna på norra och södra delen av det grönmarkerade området på kartan.

Mellan PlowZone och WarblerZone längs med Surahammarsleden finn det plats för zon, och på kartan ser man var gående och cyklister brukar gena över vägen, dvs ytterligare ett tänkbart ställe att ta sig över till väster, även om det periodvis kan vara en del bilar på suraleden.

Blickar man norrut, finns det ett helt oetablerat område, Erikslunds bostadsområde, norr om RåbyZone, som absolut skulle behöva zoner, inte minst för att kunna åka den vägen runt för att sedan kunna knyta an till ErikslundZone och ut på väster.

Söder om järnvägen går det förvisso att lägga in några zoner för att länka centrum med väst, men känns kanske inte prioriterat, då det är stans kanske mest solklara bilturfarzoner som ligger där ute
Mellan SaltyMeadow och AntSlope går det dock en cykelväg under järnvägen som skulle kunna belönas med en zon för att se om det är fler som gör sig omaket att cykla ut dit, samt en zon på andra sidan järnvägen, söder om RampageZone längs Johannisbergsvägen.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Skuggvarg »

Inget inlägg i direkt anslutning till det tidigare, men som jag påpekat förut skulle jag gärna se att det var en jämnare fördelning på zonerna, vissa områden är väldigt zontäta, andra så zontomma att det nästan ekar. På Stenby, dvs området med Coop Forum, ÖB, osv, fanns det en zon innan man körde under vägen för att komma till McD sen kom nästa zon inte förrän ute vid Lundaleden och på övriga Stenby var det helt tomt.

Hamre ser också extremt tomt ut, bara en zon i mitten av villabebyggelsen och sen tomt, tomt, tomt...

Likaså i närheten av högskolan känns det väldigt tomt.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by SaLa »

Skuggvarg wrote:Inget inlägg i direkt anslutning till det tidigare, men som jag påpekat förut skulle jag gärna se att det var en jämnare fördelning på zonerna, vissa områden är väldigt zontäta, andra så zontomma att det nästan ekar. På Stenby, dvs området med Coop Forum, ÖB, osv, fanns det en zon innan man körde under vägen för att komma till McD sen kom nästa zon inte förrän ute vid Lundaleden och på övriga Stenby var det helt tomt.

Hamre ser också extremt tomt ut, bara en zon i mitten av villabebyggelsen och sen tomt, tomt, tomt...

Likaså i närheten av högskolan känns det väldigt tomt.
Rita in på en karta :)
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Diskussion om zonförslag jag lagt

Post by Skuggvarg »

1. Murderhill
http://kartor.eniro.se/m/nMxPb

Här börjar den i östlig riktning så kallade "Mördarbacken", som inte har ett dugg med mord att göra, förutom att det är rena rama konditionsmordet att ta sig upp för backen. Anses namnet olämpligt?


2. LidlZone
http://kartor.eniro.se/m/nMxax

Tyckte det var lite allmänt zontomt i detta område, cykelvägen bredvid Lidls parkering kändes som en bra placering.


3. GameZone
http://kartor.eniro.se/m/nMxni

Samma position som tidigare, men då var det föreslagna namnet VaesZone, syftande på spelföreningen VÄS (Västerås Äventyrssällskap). Det lite mer neutrala namnet GameZone möjliggör direkt koppling till föreningen ("speciell plats", åtminstone för alla som gillar spel i olika former och är medvetna om föreningens existens), samtidigt som zonens namn inte är någon direkt reklam för föreningen och dess namn.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Skuggvarg »

SaLa wrote:
Skuggvarg wrote:Inget inlägg i direkt anslutning till det tidigare, men som jag påpekat förut skulle jag gärna se att det var en jämnare fördelning på zonerna, vissa områden är väldigt zontäta, andra så zontomma att det nästan ekar. På Stenby, dvs området med Coop Forum, ÖB, osv, fanns det en zon innan man körde under vägen för att komma till McD sen kom nästa zon inte förrän ute vid Lundaleden och på övriga Stenby var det helt tomt.

Hamre ser också extremt tomt ut, bara en zon i mitten av villabebyggelsen och sen tomt, tomt, tomt...

Likaså i närheten av högskolan känns det väldigt tomt.
Rita in på en karta :)
Försöker så gott jag kan, kunde inte rita in alla områdena samtidigt så det får bli flera kartor.

Hamre och Talltorp:
http://kartor.eniro.se/m/nMxml

Östra industriområdena:
http://kartor.eniro.se/m/nMxdm

Brandthovda och Bjurhovda:
http://kartor.eniro.se/m/nMxs2

Önsta-Gryta:
http://kartor.eniro.se/m/nMx2E

Stenby och Finnslätten:
http://kartor.eniro.se/m/nMxFD


Trots min kritik om att det var zonsnålt vid Kristiansborg blev det ingen karta där eftersom dessa andra områden var så mycket tommare och jag tyckte att det vägde tyngre att lyfta fram dem istället.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Nattkryp »

Jag har nu börjat jobba i Västerås och turfar där numera heltid. Jag tycker att det är synd att särskilt området kring gideonsbergsskolan (eller hela gidde) har dåligt med zoner.

Gideonsbergs är inrutat med E18 till sydväst, salavägen/väg 56/bergslagsvägen i nordväst och norrleden i norr och järnvägen i öst. Det är ett område som jag tror mycket cykeltrafik passerar, men med få anslutningar till området (överfart vid e18, viadukt från skallberget, viadukt under järnväg, så blir ens turfrutt mycket begränsad (http://turfgame.com/map/herrzone och painthill till nordöst) på området. Det är okej om man tar sig från stan mot finnslätten/stenby, men åker man från täta haga till skallberget så blir det en 'onaturlig' väg. Samtidigt så om den ena av dessa två zoner har blocktid så är det ganska lång väg att ta sig till nästa zon (som är i en annan stadsdel, och med tanke på hur vägarna är så blir det en extra sväng).

Jag tror att en zon inne på gamla gideonsbergsskolan, en vid gamla milles (som ska heta Milles! Respekt till den mannen! (söder om rondellen finns en bensinstation, där fanns hans korv/hamburgerkiosk, en zon bakom (söder om den byggnaden finns gräsytor) skulle nog fungera bra. En zon inne i flintastan (mellan mcdzone i norr, painthill i sydöst och sunnysidezone i sydväst) skulle ge fler möjliga färdvägar utan att det ska bli för tätt mellan zonerna. I flintastan finns det många småvägar, och om jag minns rätt så är vägar och stigar i området lite omständliga.

Som helhet tror jag att, även om det kan se trångt ut på kartan, ger det lite mer valmöjligheter när man passerar området. I övrigt så finns hyggliga zoner i grannområdena i hyffsad anslutning till tillfartslederna.

Grönt=tillfartsvägar
Gult=nya zoner och namnförslag
Rött=befintligt
Attachments
gidde.jpg
gidde.jpg (70.54 KiB) Viewed 10429 times
kastrom
Posts: 62
Joined: 20 Sep 2012 08:11
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by kastrom »

Bra förslag! Väldigt tom där.
Jag har lagt ett förslag på bron över ån öster om Milles.

/Kent
JDB
Posts: 14
Joined: 07 Mar 2013 21:59
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by JDB »

Jag tycker att finnslätten och stenbyområdet är helt tomt på zoner, om man jämför med tex. bäckby-skälby - trots att dessa områden är väldigt lika, -industri, platta gator, ganska tråkiga. För att locka ut lite folk dit krävs nog att man lägger ut lite morötter, dvs zoner.
Det jobbar även väldigt många turfare i dessa områden så jag tror att efterfrågan på zoner i området är stor. Det vore även trevligt att kunna lunchturfa utan att behöva dra ner till city.

Om man slänger ut lite zoner i detta område skulle man även få en vettigare länk till gryta som idag är ganska dålig om man kommer från öster.

Se bifogad bild för mina förslag på zoner, det är ganska många men området är helt tomt som det är nu! :)
Attachments
Zonförslag.jpg
Zonförslag.jpg (192.85 KiB) Viewed 10359 times
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by StarDust »

Jag ska kika på Västmanland till helgen.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

JDB wrote:Jag tycker att finnslätten och stenbyområdet är helt tomt på zoner, om man jämför med tex. bäckby-skälby - trots att dessa områden är väldigt lika, -industri, platta gator, ganska tråkiga.
Detta är ju en sanning med modifikation. Bäckby/skälby består till 95% av bostäder, samt ett litet mellanliggande industriområdet som skiljer det från Råby/Hammarby. Det finns två zoner som binder dem samman och som ligger på den tunna strimman som utgör industriområdet. Det skulle vara trevligt med en zon mellan dem också för att fortsätta utbyggnaden av zoner mellan Hammarby och Råby (det kom ju tre nya i råbyskogen för några månader sedan).
JDB wrote:För att locka ut lite folk dit krävs nog att man lägger ut lite morötter, dvs zoner.
Det jobbar även väldigt många turfare i dessa områden så jag tror att efterfrågan på zoner i området är stor. Det vore även trevligt att kunna lunchturfa utan att behöva dra ner till city.
Om man slänger ut lite zoner i detta område skulle man även få en vettigare länk till gryta som idag är ganska dålig om man kommer från öster.
Ja, nån enstaka zon till är ju inte fel, framförallt för att bygga ihop bostadsområdena.
I Turf läggs normalt zoner i industriområden för att binda ihop bostadsmråden med varandra och skapa nya rutter.
Industriområdet ska alltså inte fyllas på med zoner i samma utsträckning.
Just industriområdena finnslätten/tunbytorp/stenby/lunda ligger ju rätt avsides, utan några direkta bostadsområden att knyta ihop, utom möjligtvis Gryta med de zoner som redan ligger på dessa industriområden, vidare bort mot Haga/Malmaberg

Bättre att försöka lägga zoner i skarven runt dessa områden, helst på bostadsområdessidan, samt nån enstaka zon inne på industriområdena om det går att plats för zoner samt för att minska avståndet mellan dem som faktiskt redan finns.
Tex en zon mellan LundaZone och RoboticsZone och en zon mellan FireArm och McDZone.
Sedan ett par zoner på Gryta öster om NorthCattle (även om Gryta precis fått ett rejält tillskott senast, men på sikt..) för att närma sig LundaZone

På samma sätt skulle jag vilja se en ihopkoppling av Stohagen/Lögarängen och Bäckby, en förlängning av zonerna längs mälaren.
En zon mellan CisternZone och HeatingZone respektive SpantZone, samt en zon mellan SaltyMeadow och Antslope via den cykelväg som går under Köpingsvägen/järnvägen. På så vis ökas antalet rutter i väst-östlig riktning eftersom det fortfarande är ganska trångt. För att späda på möjligheterna skulle en/två zoner norra vägen mellan RabyZone och ErikslundZone uppskattas, samt koppla ihop med någon zon norröver mot SnytenZone samt österut mot SyrianZone...

Sedan står ju naturligtvis ett ständigt önskemål om fler riktigt mälarnära zoner på önskelistan. Tex mellan FiskeLasse och PowerZone, och sedan från PowerZone och vidare söderut längs mälaren...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Västmanland”