Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by StarDust »

Har agerat lite dålig moderator här kanske. Du går ifrån ämnet som rubriken antyder; "Västerås - Förslagstråden". Citera gärna från den här tråden men använd en mer relevant existerande tråd för att yttra dina åsikter om speluppbyggnad, det finns säkert en redan!

Sent from my GT-I9295
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Jimo »

Instämmer till fullo. Nu ordnat. Kul att se din närvaro StarDust.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

Westeras wrote:Får väl rekrytera fler Turfare på västra sidan.
Har för mig att man brukar läsa att aktivitet belönas med fler zoner ;)
Vallby räknar iaf jag till norr. Hela vallbyleden ner till stan saknar ju zoner helt dessutom, inkusive cykelvägen längs norra sidan E18 mellan SyrianZone och BlåsboZone och sedan SyrianZone bort till Route66. Vallby är ju lika fattigt och knöligt stösslat som gryta var en gång i tiden...

Var det bor flest turfare börjar ju bli ganska irrelevant när man ändå når hela stan under en och samma turfrunda..
Dock ganska enerverande när 10-20 st ska passera samma område morgon och kväll... :)

Skickat från min S4 mini
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Optimus »

Visst skulle det behövas förbindelser till Vallby och Erikslund, men det är också lite slump att det var så många ilröda på kartan just då. Jag tog ex.vis hela Vallby i Torsdags och var av med det någon timme senare... Har försökt hålla lite koll för att planera en Revisitor medalj, men det är bara nedåt Barkarö där det ofta är ilrött, men de är för få för att ta medalj. (Men vi behöver inte fler zoner i Barkarö för det.)

Där det är tunnt med zoner och där det är trångt med spelare är de viktiga ställena att lägga nya zoner på.
ImageImage
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Lillklippan »

Optimus wrote:Visst skulle det behövas förbindelser till Vallby och Erikslund, men det är också lite slump att det var så många ilröda på kartan just då. Jag tog ex.vis hela Vallby i Torsdags och var av med det någon timme senare... Har försökt hålla lite koll för att planera en Revisitor medalj, men det är bara nedåt Barkarö där det ofta är ilrött, men de är för få för att ta medalj. (Men vi behöver inte fler zoner i Barkarö för det.)

Där det är tunnt med zoner och där det är trångt med spelare är de viktiga ställena att lägga nya zoner på.
Jag både håller med dig och inte.

Visst cykelvägen mellan Vallby och Erikslund skulle vara bi att få någon eller några zoner. D.v.s. väster om Wenströmska skolan. Det skulle gynna mig i vargefall. ;)

Från centrum till Vallby finns ett stråk redan på östra sidan av svartån och det finns flera övergångar där. Så det ser jag däremot inte som prioriterat.

Jag håller inte heller med detta om Barkarö. Jag anser att vi skall sträcka ut flera zoner ut från Västerås och binda hop de kringliggande orterna. Detta för att få mer rörlighet och även möjlighet till att ta just Revisit.

Du lär inte kunna ta någon Revisit inne i Västerås om inte Turf aktiviteten dör ut så det kan du glömma med fler zoner inne i Västerås.

Den enda chansen för en Revisit är att sträcka ut zoner längre utanför ringvägarna och mot kringliggande orter. Min Revisit tog jag genom att sträcka mig ut till Arboga och Kungsör. Det insåg jag ganska snabbt i sommars under semestern.

En förtätning i Västerås just nu gynnar bara nattugglor och vessel Turfare och det har vi redan så många bra stråk redan. Eller är det ett mål att få många zoner på liten yta för att på det sättet kunna hävda sig i kampen för seger i turf ronden?

Isåfall skall vi nog börja tänka om för att även andra länder skall ha en chans att hävda sig. Just nu ser jag bara Svenskar i top 40. Den första från ett annat land är på plats 41.
Vad jag ser är att det endast är någon enstaka Turfare uppe i top 100 listan varge omgång. Vilket isfall påvisar att förutom att aktiviteten är begränsad i andra länder och att det är för lite zoner. Detta kan vara en stort bidragande skäl till att Turf inte sprider sig så snabbt.

Så om man skall få en mer hälsosam Turf så bör man nog titta ut ur städerna i vargefall. Jag vet inte hur det ser ut i andra städer men det stämmer i vargefall på Västerås.

Om det skall till fler zoner i närheten av Västerås tätort så är det att binda ihop det nya området med Gäddeholm och Irsta samt Enhagen, Barkarö och Tidö-Lindö. Samt Norr Skerike, Ågesta, Skultuna och Skälby, Vångsta, Gränsta och Hallstahamar. Samt Barkarö, Kvicksund, Strömsholm och Munktorp vidare mot Köping.

Sedan finns det många trevliga småvägar från Hallstahammar mot Köping och Kolsva med trevliga ställen at lägga zoner på.

Det finns även en hel del liknande trevliga stråk som går att göra på östra sidan av Västerås mot Enköping via Orresta och Målhammar vägarna.

Och Norrut mot Sala via Tortuna, Fjärhundra, Ransta och Kumla kyrkby.

En som bor på östra Västerås.
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Optimus »

Lillklippan wrote:En förtätning i Västerås just nu gynnar bara nattugglor och vessel Turfare och det har vi redan så många bra stråk redan. Eller är det ett mål att få många zoner på liten yta för att på det sättet kunna hävda sig i kampen för seger i turf ronden?

.......

Om det skall till fler zoner i närheten av Västerås tätort så är det att binda ihop det nya området med Gäddeholm och Irsta samt Enhagen, Barkarö och Tidö-Lindö. Samt Norr Skerike, Ågesta, Skultuna och Skälby, Vångsta, Gränsta och Hallstahamar. Samt Barkarö, Kvicksund, Strömsholm och Munktorp vidare mot Köping.

Sedan finns det många trevliga småvägar från Hallstahammar mot Köping och Kolsva med trevliga ställen at lägga zoner på.

Det finns även en hel del liknande trevliga stråk som går att göra på östra sidan av Västerås mot Enköping via Orresta och Målhammar vägarna.

Och Norrut mot Sala via Tortuna, Fjärhundra, Ransta och Kumla kyrkby.
Men det är inte alla som har tid och möjlighet att åka sådana långa streckor... Jag är nöjd om jag har tid att vara ute i 1-2 timmar. Det finns flera delar i Västerås som inte redan har "fullt" med zoner, att bygga ut där skulle troligen hjälpa till att det inte är så trångt i vissa delar av staden. Men du har helt rätt, nattugglorna skulle dra stora fördelar av det... Och självklart ska det också byggas ut på det sätt som du föreslår !

Västmanland är det län som har minst antal zoner per aktiv spelare. Och detta även sett till hela (nåja, inte New York just idag som har 4 zoner och 1 spelare - troligen en Svensk på besök) världen ! ALLA andra ställen har alltså FLER zoner per aktiv spelare !

Jag tänker egoistiskt, det kan jag erkänna, men det är inte alltid kul när 8+ spelare är ute i Västerås samtidigt och man ska konkurrera om samma zoner... Blir vi fler, i "värsta" fall dubbelt så många ifall iPhone-användarna gillar detta lika mycket som Androidarna gör, så kommer spelet troligen snabbt att tappa fler spelare än de som kommer till - för att det blir tråkigt och ospelbart. (Detta är i.o.f.s. en större fråga än att vara ett Västerås-förslag.)

SÅ - Fler zoner utanför Västerås OCH fler zoner i Västerås ! ;)
ImageImage
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Lillklippan »

Optimus wrote: Jag tänker egoistiskt, det kan jag erkänna, men det är inte alltid kul när 8+ spelare är ute i Västerås samtidigt och man ska konkurrera om samma zoner... Blir vi fler, i "värsta" fall dubbelt så många ifall iPhone-användarna gillar detta lika mycket som Androidarna gör, så kommer spelet troligen snabbt att tappa fler spelare än de som kommer till - för att det blir tråkigt och ospelbart. (Detta är i.o.f.s. en större fråga än att vara ett Västerås-förslag.)

SÅ - Fler zoner utanför Västerås OCH fler zoner i Västerås ! ;)
Jag håller med dig och jag har samma problem med tiden. ;)
Det jag däremot förordar är att prioritera zoner utanför staden (om än nu säsongen inte förordar det) för att få ut fler på lite längre resor och för att motivera att ta en tur till omkringliggande orter istället för klegga ihop sig i vissa områden av staden. Jag vet att detta kan vara svårt men flera zoner i staden blir även en förtätning och minskar sträckan som man behöver tillrygga lägga (motionen) för att samla poäng. Så jag är inte övertygad att man skall förtäta altförmycket mer. Däremot skal man nog i min åsikt sträcka ut så att man för att inte fastna i smeten kan åka ut till krans zonerna och till de nya områdena som håller på att byggas upp. T.ex. Gäddeholm, Tidö-Lindö, Bortan för Skälby vad det kommer att heta och Ågesta. Det gör att det minskar lönsamheten att just bara ta varandras zoner utan att det blit intressantare med lite turer till zoner som ger möjlighet att få ha kvar någon timme längre. Det är även dessa zoner som nattugglorna utesluter eftersom de satsar på att vara sist på natten och vill ha så hög pph som möjligt för den insatsen på någon timma vid 23 till 01. ;)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Velocipedryttaren »

Lite info till zonmakaren och förklaring till val av plats och namn på mitt zonförslag "Pennbroke" en plats och händelse som är bort glömd eller okänd för många i Västerås idag. http://www.anderslif.se/index.html-flygolycka.html
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by tomtebloss »

Varför "Penn"? Planet heter ju "Pembroke"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Velocipedryttaren »

tomtebloss wrote:Varför "Penn"? Planet heter ju "Pembroke"
Liten felstavning. Haha
Post Reply

Return to “Västmanland”