Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Maqqan »

playstreetking wrote:Bra förslag - varav två redan blivit verklighet :-)
Optimus - ja, det går att ta zonen vid mormonkyrkan från cykelbanan som går efter Narvavägen.
Maqqan - Narvavägen är 2,8 km lång med cykelbana hela vägen. Den börjar i norr med SyrianZone, sedan 600 m söderut finns BetweenZones och sedan ingen zon på själva cykelbanan förrän man kommer ned till SteepStair. En del zoner om man gör avstickare från Narvavägen, men visst tycker jag det är motiverat med ett par lite "lättare" zoner på en så pass lång och bra cykelled.
De två västra av SunYours förslag finns sedan tidigare lagda i appen. (Och även en mellan SyrianZone och BetweenZones har jag för mig).
Ja efter att varit där och undersökt så tyckte jag absolut de kunde få bli till, Narvavägen ska jag ha koll på framöver.
playstreetking wrote:Djäkneberget och Gamla vattentornet

Jag tycker det verkar som om det finns zoner vid vattentorn i många städer. I Västerås finns en zon vid det nuvarande vattentornet, men ingen zon vid det gamla uppe på Djäkneberget. Och jag tycker att det borde ligga en zon även där.
Har lagt förslag i appen, men kruxet är då att vattentorns-zonen, om den skulle bli verklighet, hamnar väl nära den befintliga VemKasta-zonen.
Tänkte då att den kanske kan flyttas? Passade i samband med det på att tänka till lite kring zonläggningen på och runt hela Djäkneberget och få till en helhetslösning.
Se bifogad länk hur jag tänkt det hela. Fyra lager skapade - ett med befintliga zoner, ett med förslag som är lagda sedan tidigare, ett med tre nylagda förslag samt två alternativa placeringar av VemKasta.
Även skrivit lite i beskrivningen på några av zonerna.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... PaxkmfEt84

Om en ny vattentorns-zon skulle kunna vara tänkbar, ska jag då lägga en issue på en flytt av VemKasta?

mvh
/ Affe
Jag är lite tveksam till att flytta VemKasta till förmån för en zon vid det gamla vattentornet. Visst är tornet vackert men det finns inga direkt bra platser för en zon bortsett från rakt framför det och då blir den helt klart för nära VemKasta. Och då vill jag hellre behålla nuvarande placeringen för VemKasta, för som jag har förstått det så är den placerad där "kastaren" stod i en viss video och en flytt skulle förstöra syftet med namnet.

Övriga förslag ska jag ha i tankarna.
Velocipedryttaren wrote:
Velocipedryttaren wrote:Jag lovade Bombina några förslag på mull och turistzoner, det blev 14zonförslag och här är dom.
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... IR-IzRWogo
Lagt till lite bilder på några platser.
Jag hade inte missat din gamla karta, har jag sagt att jag har koll på forumet får jag stå för det :D

Ska kika på kartan så får vi se vad som händer framöver...
User avatar
Nancy
Zonemaker
Posts: 17
Joined: 11 Apr 2013 23:20
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Nancy »

Nu så, kommer ett inlägg från mig (till slut).
Vallby.JPG
Vallby.JPG (158.19 KiB) Viewed 6535 times
Tre förslag på nya zonplaceringar längsmed Norrleden. Fin cykelbana där men långt mellan RidgePasture och CrimeBerg utan zoner, bortsett från SvartåBron (som ligger långt nedanför vägen). Kan även passa med en zon precis ovanför Bron, på cykelbanan, eftersom det är så lång väg ner.

Vill även föreslå fler zoner mellan WindField och Västerköping. Får plats iaf två till på cykelbanan. Till exempel dessa:
Köpingsvägen.JPG
Köpingsvägen.JPG (96.03 KiB) Viewed 6535 times
Finns även som förslag via appen.
1: Precis bredvid en väg som är förbjuden för motortrafik. Olsta Gård ligger längst in på den vägen. (Husen en bit till höger har adress Olsta också.)
2: Busshållplatsen i närheten heter Ytterhällavägen.

Lite tricky med bilvägen precis intill, men det klarar du nog ;) Gör inte så mycket om man får kliva i grönskan där.
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Westeras »

Maqqan wrote:



Och då vill jag hellre behålla nuvarande placeringen för VemKasta, för som jag har förstått det så är den placerad där "kastaren" stod i en viss video och en flytt skulle förstöra syftet med namnet.

..
Nej zonen ligger inte där kastaren stod i videon. Jag har spelat discgolf där många gånger innan banan togs bort.
Utkastplatsen och korgen låg i hörnet tvärsöver grönytan
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Maqqan »

Westeras wrote:
Maqqan wrote:



Och då vill jag hellre behålla nuvarande placeringen för VemKasta, för som jag har förstått det så är den placerad där "kastaren" stod i en viss video och en flytt skulle förstöra syftet med namnet.

..
Nej zonen ligger inte där kastaren stod i videon. Jag har spelat discgolf där många gånger innan banan togs bort.
Utkastplatsen och korgen låg i hörnet tvärsöver grönytan
Okej, så Lekgatekungens omplaceringsförslag med två utropstecken stämmer bättre?
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Westeras »

Maqqan wrote:
Westeras wrote:
Maqqan wrote:



Och då vill jag hellre behålla nuvarande placeringen för VemKasta, för som jag har förstått det så är den placerad där "kastaren" stod i en viss video och en flytt skulle förstöra syftet med namnet.

..
Nej zonen ligger inte där kastaren stod i videon. Jag har spelat discgolf där många gånger innan banan togs bort.
Utkastplatsen och korgen låg i hörnet tvärsöver grönytan
Okej, så Lekgatekungens omplaceringsförslag med två utropstecken stämmer bättre?
Jepp, det med ?? är alldeles vid videoklippet. Utkastplatsen för hålet där kastaren står i videoklippet är gråa ytan under VEMkasta i förslaget och hålet låg ca 25m rakt norrut i skogen
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Maqqan »

Westeras wrote:Jepp, det med ?? är alldeles vid videoklippet. Utkastplatsen för hålet där kastaren står i videoklippet är gråa ytan under VEMkasta i förslaget och hålet låg ca 25m rakt norrut i skogen
Så träffen på hans "fuc*ing skjorta" skedde strax till vänster om den blåa markeringen för ?? då?
playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

Maqqan wrote:
Westeras wrote:Jepp, det med ?? är alldeles vid videoklippet. Utkastplatsen för hålet där kastaren står i videoklippet är gråa ytan under VEMkasta i förslaget och hålet låg ca 25m rakt norrut i skogen
Så träffen på hans "fuc*ing skjorta" skedde strax till vänster om den blåa markeringen för ?? då?
Nja, träffen var nog ca 20 meter rakt norrut, från markeringen för ??.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Affes gröna i kombination med de blå markeringarna på kartan tycker jag blev ganska bra. Lite ruckande för att få in ny position på vemKasta kanske. DeaconPond kan tex dras söderut för att få Lustigkulla lite längre norrut.
Det finns en stig söder om vattentornet man kan lägga zonen på också. Det är lite krånglig terräng där som kan motivera att det kanske inte är 200 meter till DeaconPark.

Vill även slå ett slag för branta backen i slutet av Skenvretsgatan för att täppa till lite med zoner ned mot Svartån och Riverapples.

JakobsMount ser jag hellre på andra sidan gatan, kanske in måt höghusen väster om sotargatan eller uppåt PetersMount som borde flyttas ner 50 meter norr så den inte ligger precis bredvid skolan.

En zon på baksidan av restaurangen där uppe med fantastisk utsikt över stan är ju egentligen en 10-poängare i sammanhanget...

En zon får även plats på mitt på Åsgatan söder om korsningen Parstuvägen mellan höghusen. Fågelvägen är det 300 meter mellan zonerna där, i verkligheten säkert en bra bit till + kuperat, speciellt om man kommer från HammerZone :-D
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Blev överraskad att VemKasta hade flyttats i morse? Men ser att det säkert gjorts efter diskussionen här...

Jag tycker dock det är lite tråkigt, för nu blev den lättillgängligare för cyklister (jag gåturfar). Samt hamnade i ett mörkt hörn, vilket gör att man inte kommer vilja gå förbi där när man går hem under mörka årstiden. (Det händer titt som tätt tråkigheter på Djäkneberget).

Men också att den nu förmodligen hamnade för nära mitt största önskeförslag med en zon i hörnet vid Perlebogatan och Skenvretsgatan. Där det finns en perfekt stor yta som binder ihop bra med de längsmed Svartån. Också roligt med huset som ligger alldeles brevid som heter Villa Welcome och har en speciell historia.
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Så, nu har haft lite mer tid nu och läsa igenom tråden och ser vad som ligger bakom. :) Zonen ligger ju nu på rätt ställe utifrån vad den heter. Så det är ju bra!

Men jag kommer likväl att sakna min "hemzon" vid dansbanan och tycka det var en bättre placering rent upplevelsemässigt.

Det skulle vara fint med en zon vid utsiktsplatsen, där ser man ut över hela stan. Den skulle utklassa alla de andra zonerna på Djäkneberget! :)

Det är ju ändå en stigning på ca 60 m från Ringvägen upp till berget, så det kanske går att få till trotts att den ligger så nära den nya och nu flyttade Vemkasta?

Att ha en zon vid vattentornet tycker jag inte tillför så mycket, det är bara snårigt och ingen direkt upplevelse. Sen pågår det väll också ett rovfågelsprojekt på tornets tak, där de föder upp fåglarna för att öka stammen. Det kanske är dumt att störa dem i onödan?
Post Reply

Return to “Västmanland”