Västmanland - Diskussionstråden

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Skuggvarg »

Detta ansågs tydligen inte vara felanmälan, så jag slänger in det här i diskussionstråden istället då:


Har en längre tid stört mig på RedSquare. Zonen är väldigt stor och ser ut att kunna tas på lite allehanda ställen, bland annat mitt ute i vägen (rekommenderas INTE!), och även stående mitt i cykelbanan (rekommenderas inte heller) under bron men med tanke på den extremt hetsiga trafiken (både bilar och cyklar) känns zonen både felplacerad och onödigt stor (den kan i princip endast tas från bron).

Det vore bättre om zonen istället täckte den lilla trekantiga gräsplätten och dess omgivande cykelbanor, enligt följande förslag:

http://kartor.eniro.se/m/nPAaU

Då är det lätt att köra åt sidan och ta zonen, oavsett vilket håll man är på väg åt, utan att behöva stå i vägen för stressade cyklisterna.

Varför WolfCave täcker gräsmattan men inte de omgivande trottoarerna förstår jag inte. Den bör alltså förstoras en aning.

"För övrigt anser jag att RowanZone bör flyttas."
(Om Cato kunde så kan jag också: http://sv.wikipedia.org/wiki/Karthago)
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Velocipedryttaren »

Redsquare är bra zon, skaffa bättre kondis och cykla upp för backen och ta den om du inte vill ta den under bron eller flytta så den ligger bättre i ditt flöde ;-)
Wolfcave är svår att ta om man inte ska cykla ut på gräset vilket jag avstår från, förläng spetsen lite så borde det gå bättre.
Kanske en ny zon så det inte blir in och vända vid RowanZone.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Jimo »

Ryttaren har tidigare försvarat Röda torget (för tillfället färglöst) och gör det uppenbarligen fortfarande. Ett av argumenten att ha den över bron är att två turfare kan komma från olika håll utan att fysiskt se varandra. Jaha? Man ser varandra i appen! Den stackare som klockan 16.30 kommer under bron har verkligen oddsen mot sig. Dels står man lätt i vägen för andra cyklister, dels får man lätt gps strul (såklart). Jag har även blivit tutad på av en bilist som tyckte jag stod för nära vägen.

Jag föreslår att man drar ut den över både järnvägsbron och den andra gångbron på andra sidan. Då kan man komma från sex olika håll mot zonen. Upplagt för zonrace! :-)

Ställ cykeln och gå ut på gräset i Wolfcave! :-D
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Jimo »

Hur vore det om Wespiren även täckte slutet på den andra piren också (som på Bonanzan)? Googles bilder togs när piren var trasig men idag kommer man ända ut på den piren (mig veterligen).
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Velocipedryttaren »

Jimo wrote:Hur vore det om Wespiren även täckte slutet på den andra piren också (som på Bonanzan)? Googles bilder togs när piren var trasig men idag kommer man ända ut på den piren (mig veterligen).
En annan zon på den andra piren vore roligare, så nära men så långt borta :lol:
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Velocipedryttaren »

Det jag ogillar är flyttande av zoner som går att ta, vi har redan haft en flytt karusell. Ilcourt är ett exempel på en zon som gick bra att ta men flyttades flera gånger och bytte namn för att nu vara flyttade två tre meter öster ut från den ursprungliga platsen och fått tillbaka sitt namn.
Lägg kraft på bra zon förslag på nya zoner, klaga första veckorna på dom då det är lätt dom hamnar lite fel eftersom zonläggaren saknar lokakännedom.
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Skuggvarg »

Velocipedryttaren wrote:Redsquare är bra zon, skaffa bättre kondis och cykla upp för backen och ta den om du inte vill ta den under bron eller flytta så den ligger bättre i ditt flöde ;-)
Wolfcave är svår att ta om man inte ska cykla ut på gräset vilket jag avstår från, förläng spetsen lite så borde det gå bättre.
Kanske en ny zon så det inte blir in och vända vid RowanZone.
Om det bara handlat om dålig kondis hade jag inte kunnat köra 2*3 timmar förra måndagen och få 60 zoner och 487 pph. ;)

Tyvärr håller inte din argumentation, för såvida man inte faktiskt cyklar upp på bron så är zonen trafikfarlig. Dess nuvarande placering och storlek antyder att man kan stå lite var som helst och ta zonen. Det kan man inte. För att ta zonen ståendes under bron krävs det dels att GPS-gudarna (satelliterna) är på gott humör, dels att man har tid och utrymme för att experimentera med var man ska stå (och såna möjligheter har man inte annat än under lågtrafik, vilket det sällan är på denna hetsiga trafikplats). Zonen täcker inte hela gångbanan, så man får välja om man vill stå farligt nära stressade cyklister eller om man ska stå på fel sida om metallstaketet och riskera livet bland de stressade bilisterna. Inget alternativ känns särskilt lämpligt eller säkert och jag tycker det är fel att vi genom en dåligt utformad zon inbillar nybörjare att zonen kan tas på många ställen.

I dess nuvarande utformning är 75% av zonens yta att betrakta som "död" eftersom det antingen inte går att ta zonen där, eller så är det förenat med livsfara. Tycker du fortfarande att det är en bra zon då? 8-)

Jag ser två möjliga lösningar här:

1. Flytta zonen så att den täcker in gräsmatterundeln söder om zonen, med omgivande gc-bana. Denna del är betydligt mindre hetsig än "huvudleden" och här kan man enkelt gå undan och ta zonen utan att vara i vägen för övriga trafikanter. Jovisst kan man då ta zonen ett fåtal meter tidigare men varför detta skulle anses vara "lathet och bekvämlighet" som du antyder förstår jag inte riktigt?

2. Skär bort all zonyta utom just den som täcker bron, och förläng zonen med 5-10 meter på vardera sidan om bron så att zonen blir väldigt långsmal. Då visar man tydligt att det är meningen att zonen ska tas på bron.

Klaga första veckorna på zonförslag? Ja, det kanske är lite svårt om man inte är med i spelet när zonerna läggs. Alla måste väl få komma med synpunkter? Själv tycker jag att en zon som har 300% för mycket yta känns som en dåligt fungerande zon. Jag anar en viss konservatism hos dig, allting ska vara som det alltid har varit?
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Optimus »

Skuggvarg wrote:Har en längre tid stört mig på RedSquare. Zonen är väldigt stor och ser ut att kunna tas på lite allehanda ställen, bland annat mitt ute i vägen (rekommenderas INTE!), och även stående mitt i cykelbanan (rekommenderas inte heller) under bron men med tanke på den extremt hetsiga trafiken (både bilar och cyklar) känns zonen både felplacerad och onödigt stor (den kan i princip endast tas från bron).
Funkar bra för mig, den kan ändras om det behövs men det som är kul är att den ska kunna tas både underifrån och uppepå bron även efter ändringen. Sådana kamper har jag haft och det är kul !
ImageImage
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Optimus »

Jimo wrote:Jag föreslår att man drar ut den över både järnvägsbron och den andra gångbron på andra sidan. Då kan man komma från sex olika håll mot zonen. Upplagt för zonrace! :-)
Ja, varför inte - ett bra förslag. Den blir inte för stor trots det och man kan ta den både nerifrån och uppifrån.
ImageImage
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Post by Optimus »

Skuggvarg wrote:2. Skär bort all zonyta utom just den som täcker bron, och förläng zonen med 5-10 meter på vardera sidan om bron så att zonen blir väldigt långsmal. Då visar man tydligt att det är meningen att zonen ska tas på bron.
NEJ ! Då kan man verkligen bara ta zonen om GPS-gudarna är på sitt vänliga humör. Långsmala zoner funkar inget bra, det finns några sådana men då ligger zonen oftast också på omkringliggande hus så zonen faktiskt är bredare än ytan man kan vara på när man tar den.
ImageImage
Post Reply

Return to “Västmanland”