Page 6 of 17

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 03 Jun 2013, 08:28
by Skuggvarg
2. Skär bort all zonyta utom just den som täcker bron, och förläng zonen med 5-10 meter på vardera sidan om bron så att zonen blir väldigt långsmal. Då visar man tydligt att det är meningen att zonen ska tas på bron.
NEJ ! Då kan man verkligen bara ta zonen om GPS-gudarna är på sitt vänliga humör. Långsmala zoner funkar inget bra, det finns några sådana men då ligger zonen oftast också på omkringliggande hus så zonen faktiskt är bredare än ytan man kan vara på när man tar den.
Detta var som sagt mitt andra alternativ, jag föredrar alternativ 1 (dvs att förlänga zonen lite). Som sagt så täcker zonen inte hela gångbanan utan bara en liten kant av den och då är det bra trixigt att ta zonen när man befinner sig under bron eftersom man i princip måste stå på cykelbanan och vem f-n vill göra det med tanke på tempot som råder där?

Jag kan dock inte se något problem i att dra ut zonen lite så att den täcker en del av gångbanan vid gräsmatterundeln.

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 03 Jun 2013, 15:33
by Wettis
Mors!

Nu är jag nog egentligen inte rätt man att kommentera detta då jag endast tagit redsquare 22 ggr. Jag vet...borde verkligen köra mer östrundor men men. Det jag kan bidra med i diskussionen är iallafall en sak. Jag vet exakt hur många ggr jag varit tvungen att cykla upp på bron för att kunna ta den...en endaste gång. Taskig gps? Tillfälligheter? Ren och skär bondtur? Kanske...Varje gång jag kommer från stan har jag i alla fall kunnat stanna till till höger under bron, höra den undersköna rösten säga "taking zone" och "zone taken" och lugnt kunnat cykla vidare. Så enligt mitt klena statistiska underlag känns en flytt eller utvidgning av zonen onödig.

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 03 Jun 2013, 16:02
by Westeras
Tar alltid Redsquare under bron. Har inte haft några problem hittills

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 03 Jun 2013, 18:30
by Jimo
OM det är zonläggarens avsikt att man ska kunna ta den både "under" och över bron så tycker jag att oddsen ska vara rättvisa. När man kommer under bron blir GPSen fundersam. Oftast har man tur men ska det behöva vara så? Oddsen ska vara justa vid ett zonrace? Nu skär zongränsen igenom cykelbanan på ledden. Jag föreslår att zonen justeras ca 5 meter "nedåt", dvs söderut. Detta jämnar ut oddsen för de som tar den ovanför bron och de som tar den under bron.

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 03 Jun 2013, 19:41
by Wettis
OM det är zonläggarens avsikt att man ska kunna ta den både "under" och över bron så tycker jag att oddsen ska vara rättvisa. När man kommer under bron blir GPSen fundersam. Oftast har man tur men ska det behöva vara så? Oddsen ska vara justa vid ett zonrace? Nu skär zongränsen igenom cykelbanan på ledden. Jag föreslår att zonen justeras ca 5 meter "nedåt", dvs söderut. Detta jämnar ut oddsen för de som tar den ovanför bron och de som tar den under bron.
Nu tycker jag du är ute och cyklar lite...till skillnad från en vanlig turfomgång ;)

Säkerligen var det zonläggarens avsikt att man ska kunna ta zonen både på och under bron. Men att zonläggaren har med ett race i beräkningarna är nog tveksamt. Ett zonerace kan väl aldrig bli helt rättvist? Zoner har olika form och ligger placerade olika. Ska zonläggare ta hänsyn till eventuella race till zonerna blir det nog rätt svårt. Runda zoner på helt öppna platser där man kan ta zonen från alla håll kanske är melodin.

Hur många har varit inblandade i ett race till redsquare där den ena kommer från norr (hur många gör det egentligen? ) och tar zonen uppe på bron och den andra från öst väst?

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 03 Jun 2013, 21:02
by Skuggvarg
Mors!

Nu är jag nog egentligen inte rätt man att kommentera detta då jag endast tagit redsquare 22 ggr. Jag vet...borde verkligen köra mer östrundor men men. Det jag kan bidra med i diskussionen är iallafall en sak. Jag vet exakt hur många ggr jag varit tvungen att cykla upp på bron för att kunna ta den...en endaste gång. Taskig gps? Tillfälligheter? Ren och skär bondtur? Kanske...Varje gång jag kommer från stan har jag i alla fall kunnat stanna till till höger under bron, höra den undersköna rösten säga "taking zone" och "zone taken" och lugnt kunnat cykla vidare. Så enligt mitt klena statistiska underlag känns en flytt eller utvidgning av zonen onödig.
Själv har jag lyckats ta zonen så...en gång. Och när jag sedan försökte göra det igen har GPS:en obönhörligen alltid hoppat iväg och ställt sig en bit framför eller bakom bron, och alltid utanför zonen. Jag har försökt trixa lite fram och tillbaka men det var när det for många cyklister fram och tillbaka där och jag kan säga att jag blev milt stressad av att ens försöka, så nu tar jag det säkra före det osäkra och trampar upp på bron. Som sagt, om zonen täckte hela gångbanan skulle jag kunna stå under bron med lätthet. Nu vågar jag inte ens försöka, för då får jag väl en cyklist i ryggen.

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 08 Jun 2013, 21:09
by Skuggvarg
Fattar fortfarande inte varför zontäta väster får nya zoner regelbundet medan zonfattiga öster aldrig får nya zoner. Har ju inte skett några förändringar där på minst ett halvår. Det lämnas många förslag på nya zoner men inga godkänns...

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 11 Jun 2013, 19:10
by Jimo
PerraPer föreslog på senaste träffen att Skulltower skulle flyttas till en annan sida av vattentornet. Det går en stig runt om. Detta för att den inte ska gå att ta inne i bil.

Vad tycker ni andra om detta?

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 11 Jun 2013, 19:32
by Velocipedryttaren
PerraPer föreslog på senaste träffen att Skulltower skulle flyttas till en annan sida av vattentornet. Det går en stig runt om. Detta för att den inte ska gå att ta inne i bil.

Vad tycker ni andra om detta?
Flytta över den på östra sidan tycker jag blir bra.

Re: Västmanland - Diskussionstråden

Posted: 13 Jun 2013, 23:20
by Optimus
PerraPer föreslog på senaste träffen att Skulltower skulle flyttas till en annan sida av vattentornet. Det går en stig runt om. Detta för att den inte ska gå att ta inne i bil.

Vad tycker ni andra om detta?
Ingen flytt föreslås, det finns ingen anledning att man ska runt tornet i halvdan terräng (och där det är större risk att stöta på "grafittikonstnärer") för att ta den ! Vill man ha den bilfri lyder isåfall mitt förslag NEDANFÖR trapporna, mot Nansengatan.