Öster får aldrig nya zoner?

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Öster får aldrig nya zoner?

Post by Skuggvarg »

Jag började turfa i slutet av förra sommaren. Sen dess har jag bara sett någon enstaka ny zon i östra Västerås (Viksäng, Hamre och Öster Mälarstrand). Västra delarna har däremot fått drösvis av nya zoner och där ser zonerna ut att ligga väldigt tätt.

En objektiv jämförelse på hur tätt eller glest det är mellan zonerna:

Viksäng har fyra zoner. Talltorp (kallas Skiljebo-Viksäng på kartan, stämmer inte för fem öre) har EN zon. Hamre har endast två zoner (tre om man räknar scoutgården, som på kartan dock räknas till Hässlö). Framnäs har fyra zoner. Totalt elva zoner, på ett område som är ca 8,5 kilometer i omkrets:

http://kartor.eniro.se/m/ngCNy

Nu är det förstås lite svårt att göra rättvisa avgränsningar mellan områdena, men för att ta NÅGRA av de västra områdena då (stan har en klar övervikt befolkningsmässigt på den västra sidan) så ser det ut så här:

http://kartor.eniro.se/m/ngC3N

Ca 9,5 kilometer. 21 zoner. Det känns inte rimligt att den där extra kilometern ska berättiga till tio extra zoner jämfört med det östra området jag avgränsade.

Således är det en ganska rejäl obalans i antal zoner och hur långt det är mellan zonerna. Jag vet att det lämnats in många förslag på nya zoner i de östra delarna i avsikt att zonförtäta områdena men av någon anledning verkar dessa förslag aldrig godkännas. Väster får nya zoner regelbundet, öster får inga alls.

Jag ser gärna att ansvarige zonmakaren (samt övriga zonmakare) kommenterar detta. Ska antal zoner räknas endast baserat på hur många som bor i områdena?

EDIT: Tog bort en del negativa uttryck.
Last edited by Skuggvarg on 10 Jun 2013 09:37, edited 3 times in total.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Öster får aldrig nya zoner?

Post by Nattkryp »

Jag tror det är fel sätt att mäta antal zoner inom en viss omkrets. Men av ren erfarenhet så kan man ju säga att östsidan om mälaren skulle må bra av fler zoner. De kommer garanterat bli tagna :). Det som håller det tillbaks lite just nu är att det är så sparsamt.

Den största anledningen i övrigt är att området är jättefint och trevligt att cykla i!
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Öster får aldrig nya zoner?

Post by StarDust »

Helt rätt att öster har fått lite färre zoner men det är inte ett subjektivt val som påverkat detta. Självklart kommer öster att få fler zoner, jag har bara koncentrerat mig på vissa stadsdelar åt gången. Centrum och västerut har fått lite fler än öster på sistone, men det kommer ju att ändras i sinom tid, allt jämnar ut sig till slut. För något drygt år sedan hade östra delen ett litet övertag över västra men jämnades ut efter ett par månader. Du kan nog vänta dig ett tillskott snart, Västerås är ett konstant bygge som du kanske märkt.
Det är tråkigt när turfare slutar spela men lite oförskämt när de använder det som ett hot för att få fler zoner. Om du känner att du vill sluta spela då är det ditt val.
Turf har dessutom alltid koncentrerat sig på att sätta zoner där det bor folk, hade det varit lika för alla så hade Storuman också haft 360 zoner och då hade du säkert klagat över att man kan sitta och möjlka pph där medan man tappar zonerna snabbt som attan i en storstad.

Hoppas svaren lättar lite på dina bekymmer.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Öster får aldrig nya zoner?

Post by Skuggvarg »

StarDust wrote:Helt rätt att öster har fått lite färre zoner men det är inte ett subjektivt val som påverkat detta. Självklart kommer öster att få fler zoner, jag har bara koncentrerat mig på vissa stadsdelar åt gången. Centrum och västerut har fått lite fler än öster på sistone, men det kommer ju att ändras i sinom tid, allt jämnar ut sig till slut. För något drygt år sedan hade östra delen ett litet övertag över västra men jämnades ut efter ett par månader. Du kan nog vänta dig ett tillskott snart, Västerås är ett konstant bygge som du kanske märkt.
Det är tråkigt när turfare slutar spela men lite oförskämt när de använder det som ett hot för att få fler zoner. Om du känner att du vill sluta spela då är det ditt val.
Turf har dessutom alltid koncentrerat sig på att sätta zoner där det bor folk, hade det varit lika för alla så hade Storuman också haft 360 zoner och då hade du säkert klagat över att man kan sitta och möjlka pph där medan man tappar zonerna snabbt som attan i en storstad.

Hoppas svaren lättar lite på dina bekymmer.
Tack för svaret. Den irriterade tonen beror förstås på att problemet påtalats flera gånger tidigare och responsen har varit väldigt dålig, och då känner jag frustration. Att spelet aldrig blir rättvist vet jag redan, men när jag gång på gång tycker mig se att bara vissa delar gynnas medan andra klart missgynnas så blir känslan väldigt dålig. Då vill jag gärna ryta i, och då blir det också en hel del överdrivna uttryck, såsom att "hota" med att sluta spela. Tyvärr ligger det dock en del sanning i det, för när det finns ett system för att föreslå nya zoner men det aldrig dyker upp nya zoner i vissa områden, dvs om balansen mellan fördelningen är dålig, så blir det väldigt tråkigt och man tappar lusten att fortsätta. Så är det.

Jag har själv lämnat många förslag på öster och vet att andra har gjort detsamma och det är tråkigt när det känns som förslagen ignoreras. Hellre fem nya zoner fördelade jämnt över staden, än fem zoner i ena änden den här gången, sen fem zoner i en annan ände nästa gång, osv...

Jovisst, zoner där folk bor, men det bor många på öster redan idag och i takt med att mälarstranden bebyggs ökar befolkningen på öster väldigt snabbt, dock kan vi aldrig tävla med den höghuskoncentration som råder på väster. Öster har redan idag en hög turfaktivitet så nog finns det underlag för betydligt fler zoner där. Jag får väl ge mig ut och ta lite foton på de tilltänkta zonerna så kanske förslagen ser mer lockande ut.

Om en västerturfare och en österturfare (de bor alltså på de respektive områdena) ger sig ut samtidigt och turfar under samma tid kan västerturfaren komma tillbaka med dubbelt så många zoner i bagaget som österturfaren. Där finns det en väldigt tydlig obalans, och eftersom det är ett spel är det tråkigt när förutsättningarna blir så olika.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Öster får aldrig nya zoner?

Post by Velocipedryttaren »

Jag som alltid känt mig lyckligt lottad som bor öster med mycket zoner :D fast söder om E18 är det glest. Att förvänta sig att sina egna zon förslag går igenom är dumdristigt, med ca 110 turfare i Västmanland kommer det nog 200 förslag i månaden i Västerås och så många nya zoner vill jag nog inte ha :lol:
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Öster får aldrig nya zoner?

Post by Skuggvarg »

Velocipedryttaren wrote:Jag som alltid känt mig lyckligt lottad som bor öster med mycket zoner :D fast söder om E18 är det glest. Att förvänta sig att sina egna zon förslag går igenom är dumdristigt, med ca 110 turfare i Västmanland kommer det nog 200 förslag i månaden i Västerås och så många nya zoner vill jag nog inte ha :lol:
Öster om stans mittlinje men norr om E18 således...jo, där är det väl okej med zoner, tror jag. Men väster är ändå zontätare.

Jag har absolut inte påstått att jag förväntar mig att mina egna förslag går igenom, varför antog du det? Du har en helt fantastiskt förmåga att alltid missförstå det jag skriver...jag sa bara att jag har lagt många förslag på öster själv, och jag vet att det lagts många andra förslag, men INGA av förslagen går igenom. :(
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Öster får aldrig nya zoner?

Post by Nattkryp »

Idag fick vi nya zoner på öster, dock alla norr om E18, vilket så klart också är välbehövligt. Det tackar vi för :). Men som sagt, söder om E18 behöver mer kärlek, vilket jag skulle gissa att det kommer i sinom tid.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Öster får aldrig nya zoner?

Post by Velocipedryttaren »

Inte illa att få zon så nära att jag kan ta den på väg från sängen till toan på morgonen :lol:
Två av fem hamnade där jag lagt förslag eller när iallafall ;)
Nu är det bara att vänta in lite nya söder om E18, Köping och Virsbo så är det nog lite bättre balans med zoner.
Post Reply

Return to “Västmanland”