Frågor och förslag

Moderator: Zonemakers

Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Frågor och förslag

Post by Skuggvarg »

Nu har det hänt en del grejer med zonerna och med tanke på mängden anmälningar som jag och Lillklippan gjorde så tänkter jag vara schysst och sammanfatta de förändringar som genomförts:

AviatorZone förstorad.
EkbergaZone flyttad norrut, till gc-banans fyrvägskorsning.
WolfCave förstorad.
FiskeLasse förstorad.
SickCorner förstorad.
PlayTime förstorad.
SledgeZone flyttad till andra gc-banan på andra sidan gatan.
Billstabacken förstorad.
SmallDistrict förstorad.
SnytenZone förstorad (men täcker fortfarande inte "huvudcykelvägen").
StGertruds förstorad.
RampageZone flyttad.
PlowZone förstorad.
TeachersLawn förstorad.
VasaCentral förstorad.
PetersMount förstorad.
PlayStreet förstorad.
SkrapanZone förstorad.

18 av totalt 33 zonanmälninga resulterade i åtgärd, jag känner mig nöjd med de förändringar som gjorts och gråter inte över de zoner som inte ändrades. Det blev bra och konstruktiva diskussioner om zonerna och jag fick igenom många önskemål. De anmälningar som lämnades utan åtgärd kommer jag inte att ta upp till diskussion igen (såvida inte någon annan tar upp dem), så för mig är de ett avslutat kapitel (ja, velocipedrytta, ÄVEN RedSquare).

Lillklippan gjorde också några felanmälningar, dock har flertalet av dessa anmälningar inte diskuterats nämnvärt än men WarblerZone har justerats (förstorad).
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Frågor och förslag

Post by Skuggvarg »

StarDust wrote:Ni har alltså nu chansen att tycka till om felanmälningarna i issues. Kommentera gärna, men håll inte långa diskussioner där, det kan ni isf hålla i forumet. Om ni känner behov att diskutera en eller flera zoners felanmälningar så gör det här och skriv sedan i issues.
Zonförändringarna noterade och uppskattade (tack) men saknar fortfarande svar på de inledande frågorna, som jag därför upprepar här nu, i något förkortad version:

1. Iphone-lanseringen medförde många nya spelare men inga nya zoner har tillkommit. Låter ni denna omgång bli utan nya zoner, i väntan på att spelartillströmningen ska stabilisera sig, eller när kan det tänkas komma nya zoner?

2. Bostadsområdena har väldigt olika antal zoner. Bäckby har 15 zoner, medan Viksäng, som också är ett stort område, bara har 6 zoner. Om antalet zoner ska baseras på aktivitet borde hela öster ha betydligt fler zoner än idag (särskilt sydöst) eftersom det är på öster den största aktiviteten finns.

3. Det vore praktiskt att kunna felanmäla zoner direkt i appen, när man faktiskt befinner sig i zonen, så slipper man lägga på minnet att en zon skulle felanmälas och vad det var som var knas med den. Bara fylla i ett formulär om vad som är fel, vilket sedan skickas in som en felanmälan till issues. Ett önskemål inför framtida utveckling.

Åtminstone punkt 1 och 3 var orsaken till att tråden från början postades i utvecklingsforumet (eller om det var utvecklingstråden i allmänforumet, det är lite förvirrande att det finns två forumplatser för samma sak).
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Frågor och förslag

Post by StarDust »

Skuggvarg wrote:Zonförändringarna noterade och uppskattade (tack) men saknar fortfarande svar på de inledande frågorna, som jag därför upprepar här nu, i något förkortad version:
...
Skuggvarg wrote:Åtminstone punkt 1 och 3 var orsaken till att tråden från början postades i utvecklingsforumet (eller om det var utvecklingstråden i allmänforumet, det är lite förvirrande att det finns två forumplatser för samma sak).
Det hela började med att missförstås på en rad olika sätt. SunYour började med att försöka nysta upp dina frågor:
SunYour wrote:Lyft gärna de zoner ni är fundersamma på här på forumet så får fler chansen att tycka till om en zon ska flyttas eller inte.
Vissa förlorar sin poäng om de flyttas, medan andra (tex den nya gräszonen vid ekbergaskolan) inte är så mycket att fundera över att flytta... Skriv gärna i förslagstråden...
Lillklippan verkar inte ha läst igenom noggrant av vad SunYour skrev och la upp sin lista med förslag på zoner som bör ändras direkt i denna tråd. Jag låter bli att citera det pga platsbrist. Detta missförstods sedan av blabert som bad folk att felanmäla i issues, vilket detta egentligen till en början inte var, utan bara påbörjan till en diskussion. Byggaren i sin tur konstaterade att hela tråden skulle flyttas till Västmanlands subforum pga Lillklippans inlägg, vilket inte heller stämde, utan att inlägget isf skulle skrivas på nytt där. Sedan skedde flytten. Resten är historia.

Jag ska således försöka besvara på dina frågor.
Skuggvarg wrote:1. Iphone-lanseringen medförde många nya spelare men inga nya zoner har tillkommit. Låter ni denna omgång bli utan nya zoner, i väntan på att spelartillströmningen ska stabilisera sig, eller när kan det tänkas komma nya zoner?
Mycket av omgången är kvar och zoner kommer när de kommer, det kommer inte att ske någon större tillströmning zoner, dock lär det komma fler zoner just denna omgång än tidigare. Nya zoner ger glädje åt turfare och om man ska skjuta in 50 zoner under en omgång så kanske det inte kommer nya på flera omgångar framöver. Om ni misstycker så kan jag göra precis så men räkna inte med fler zoner förrän Jul efteråt.
Skuggvarg wrote:2. Bostadsområdena har väldigt olika antal zoner. Bäckby har 15 zoner, medan Viksäng, som också är ett stort område, bara har 6 zoner. Om antalet zoner ska baseras på aktivitet borde hela öster ha betydligt fler zoner än idag (särskilt sydöst) eftersom det är på öster den största aktiviteten finns.
Jag vill visa denna bild jag tog en skärmdump av från urbangeeks hemsida. Den representerar nya zoner från drygt sex månader sedan fram till idag. Östra sidan har fått de flesta nya zonerna men kom även ihåg att det inte är bara Västerås som finns i Västmanland. Högerklicka och välj visa bild för att se hela bilden, forumet kapar bilder vid en viss bredd.

Image

Sen vill jag framhäva att Turf är ett spel som är byggt så att man ska använda viss taktik, man kan gå upp lite tidigare och man kan blockera för andra. När det sker så måste man välja en annan rutt eller inse att man är besegrad, inte bara klaga på att man inte kunde ta sin vanliga runda. Som SunYour tidigare sa:
SunYour wrote:Man kan ju dock fråga sig om varför många på öst envisas med att bara köra där borta om andra sidan är mer folktomt? Är det för att det är så mycket mer kuperat direkt efter svartån och zonglest innan det tätar på sig igen? Speciellt långt är det ju inte till och förbi centrumzonerna i alla fall... Svårt att bryta invanda mönster?
Skuggvarg wrote:3. Det vore praktiskt att kunna felanmäla zoner direkt i appen, när man faktiskt befinner sig i zonen, så slipper man lägga på minnet att en zon skulle felanmälas och vad det var som var knas med den. Bara fylla i ett formulär om vad som är fel, vilket sedan skickas in som en felanmälan till issues. Ett önskemål inför framtida utveckling.
Det här har jag inte hand om och kan bara ge standardsvaret: Det låter intressant och kommer nog att finnas i framtiden. Du tar upp iPhone-släppet men tänker inte på konsekvenserna för ett sådant projekt har inneburit. Tiden har helt enkelt inte funnits till och det finns en lång rad med saker som ska åtgärdas, putsas och tilläggas. Vilken ordning denna lista är i vet bara skaparna.

Jag hoppas det här klargjorde en del av de frågetecken du haft och det lilla strulet den här tråden frambringat.

Väl mött :)

StarDust
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Frågor och förslag

Post by Velocipedryttaren »

En fundering om zon flytten av Billstabacken, den flyttades förra hösten/vintern från vägen för att det var så farligt att stanna på vägen tycket någon. Nu ligger den alltså igen på vägen, vad har gjort att det nu inte är farligt längre? Eller ska den bara flyttas lite varje höst? ;) Nä, det var inte jag som tyckte den var farlig, zonen var utmärkt från början och jag förstår inte varför man ska flytta zoner fungerande zoner.
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Frågor och förslag

Post by Skuggvarg »

Velocipedryttaren wrote:En fundering om zon flytten av Billstabacken, den flyttades förra hösten/vintern från vägen för att det var så farligt att stanna på vägen tycket någon. Nu ligger den alltså igen på vägen, vad har gjort att det nu inte är farligt längre? Eller ska den bara flyttas lite varje höst? ;) Nä, det var inte jag som tyckte den var farlig, zonen var utmärkt från början och jag förstår inte varför man ska flytta zoner fungerande zoner.
Är det någonsin någon bil som kör där? :shock:
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Frågor och förslag

Post by Velocipedryttaren »

Skuggvarg wrote:
Velocipedryttaren wrote:En fundering om zon flytten av Billstabacken, den flyttades förra hösten/vintern från vägen för att det var så farligt att stanna på vägen tycket någon. Nu ligger den alltså igen på vägen, vad har gjort att det nu inte är farligt längre? Eller ska den bara flyttas lite varje höst? ;) Nä, det var inte jag som tyckte den var farlig, zonen var utmärkt från början och jag förstår inte varför man ska flytta zoner fungerande zoner.
Är det någonsin någon bil som kör där? :shock:
Jodå, men mest på sommaren. Har sett 4-5bilar som mest på parkeringen vid kolonilotterna och tydligen kör dom som biltjuvar allihopa för farligt var det tydligen att stanna i vägkanten. :lol:
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Frågor och förslag

Post by Skuggvarg »

StarDust wrote:Mycket av omgången är kvar och zoner kommer när de kommer, det kommer inte att ske någon större tillströmning zoner, dock lär det komma fler zoner just denna omgång än tidigare. Nya zoner ger glädje åt turfare och om man ska skjuta in 50 zoner under en omgång så kanske det inte kommer nya på flera omgångar framöver. Om ni misstycker så kan jag göra precis så men räkna inte med fler zoner förrän Jul efteråt.
Så...antingen kan vi få 50 zoner nu (yay!), och sen inga alls förrän efter jul, eller så strör du ut 50 zoner i "portioner", fram till jul? :D

Det senare alternativet är väl att föredra fast å andra sidan kanske det är bättre att tacka ja till 50 zoner ögonblickligen, medan du fortfarande kommer ihåg att du lovat så mycket. ;)

Hittills har jag upplevt att det bara tillkommit ca 3-4 zoner per månad och trots att öster fått en del nya zoner har de tyvärr inte lyckats råda bot på den kraftiga snedfördelningen av zoner. Öster är det nog det område som turfas hårdast, och där finns det plats för betydligt fler zoner, medan väster är relativt välfyllt och där turfas det betydligt mindre nu än för ett halvår sedan.
StarDust wrote:Sen vill jag framhäva att Turf är ett spel som är byggt så att man ska använda viss taktik, man kan gå upp lite tidigare och man kan blockera för andra. När det sker så måste man välja en annan rutt eller inse att man är besegrad, inte bara klaga på att man inte kunde ta sin vanliga runda. Som SunYour tidigare sa:
SunYour wrote:Man kan ju dock fråga sig om varför många på öst envisas med att bara köra där borta om andra sidan är mer folktomt? Är det för att det är så mycket mer kuperat direkt efter svartån och zonglest innan det tätar på sig igen? Speciellt långt är det ju inte till och förbi centrumzonerna i alla fall... Svårt att bryta invanda mönster?
Jag hoppas det här klargjorde en del av de frågetecken du haft och det lilla strulet den här tråden frambringat.
Det mönster jag ser är att om en västerspelare och en österspelare ger sig ut samtidigt för att plocka zoner i en timme, så kan västerspelaren ofta susa runt helt själv utan någon konkurrens alls, medan österspelaren har 3-6 konkurrenter på sin del av stan. Visst kan man ta sig över till andra sidan av stan men då krävs det betydligt längre tid och det kan bli svårt att hålla motionsrundan inom rimliga gränser. För egen del har jag besökt väster endast i syfte att plocka unika zoner, och efter det har jag hållit mig till öster och centrum, det är de områden jag kan nå utan att behöva köra alltför långa rundor. Folk verkar föredra att köra i de områden där de bor.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Post by SunYour »

Velocipedryttaren wrote:En fundering om zon flytten av Billstabacken, den flyttades förra hösten/vintern från vägen för att det var så farligt att stanna på vägen tycket någon. Nu ligger den alltså igen på vägen, vad har gjort att det nu inte är farligt längre? Eller ska den bara flyttas lite varje höst? ;) Nä, det var inte jag som tyckte den var farlig, zonen var utmärkt från början och jag förstår inte varför man ska flytta zoner fungerande zoner.
Läste du min kommentar i felrapporteringstråden på issuewebben?
Om inte: zonen var lättare att ta med bil än med cykel/till fots.
Eller förmodligen, eftersom jag bara tagit till fots och cykel. Detta pga biltaket som skrämmer iväg gubben längre in i zonen... Men det var väl knappast nån nyhet, så varför ens kommentera?

Men för att svara på din fråga, så är det flera kockar inblandade i zonen. Alla zonmakare tycker inte likadant, därför kan zoner förändras med tiden pga olika värderingar.


Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 4
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Post by SunYour »

Skuggvarg wrote:
Det mönster jag ser är att om en västerspelare och en österspelare ger sig ut samtidigt för att plocka zoner i en timme, så kan västerspelaren ofta susa runt helt själv utan någon konkurrens alls, medan österspelaren har 3-6 konkurrenter på sin del av stan. Visst kan man ta sig över till andra sidan av stan men då krävs det betydligt längre tid och det kan bli svårt att hålla motionsrundan inom rimliga gränser. För egen del har jag besökt väster endast i syfte att plocka unika zoner, och efter det har jag hållit mig till öster och centrum, det är de områden jag kan nå utan att behöva köra alltför långa rundor. Folk verkar föredra att köra i de områden där de bor.
Du är ju en av dem som bor västligast på östra halvan och har ju då följdaktligen bara ca 5km raka vägen till godispåsen på bäckby. 10 km i makligt tempo tar ca 20 minuter, säg 30 minuter med massa stopp för att chatta i varje zon. En tur på bäckby och skälby tar ca 30 minuter om man lämnar nån pralin här å där. På 60 minuter har du då plickat en hel del av zonerna på väst och har ytterligare en timme turf att njuta av innan det börjar bli ett ordentligt träningspass.

Om det blir lite fler zoner ute i industriområdet vid stgertruds vad det lider så slipper du även ta den mer kuperade returresan över bäckby och pettersberg på tillbakavägen.

Alla kan åka till andra sidan stan på ett pass, stan är inte större torts att den till ytan är Sveriges fjärde största.
Det gäller bara att inte göra för många avkrokar på vägen och plocka de man brukar plocka på vägen.
Med lite hjälp från zonmakaren så kan vi kanske få lite fler vägar över till västra sidan också så att risken för att bli instängd minskar lite, samt att det blir mer värt att ta de brantaste klättringarna, tex mellan RiverApples och JakobPlayPark (kör den med streetview, StarDust...) Eller RiverApples och MdHZone...



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 4
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
g-hk.jg

Re: Frågor och förslag

Post by g-hk.jg »

Bra SunYour! Plocka bort alla kommentarer som motsäger din argumentation. :lol:
Post Reply

Return to “Västmanland”