Zoner på fornminnen i Badelunda, är det OK????

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User1234
Posts: 1
Joined: 06 May 2014 08:02
Country: Sweden

Zoner på fornminnen i Badelunda, är det OK????

Post by User1234 »

Zonen på Anundshög ligger direkt på högen, vilket gör att slitaget på högen blir stor då folk cyklar upp på den. Det är förövrigt cykel förbud på området. Den skulle enkelt kunna flyttas nedanför högen där det finns en cykelväg.
Zonen vid labyrinten ligger också i direkt anslutning till ett fornminne. Den skulle kunna flyttas ca 50m västerut, till parkeringen nedan för.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner på fornminnen i Badelunda, är det OK????

Post by StarDust »

Är det tillåtet att gå på högen?
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Zoner på fornminnen i Badelunda, är det OK????

Post by Velocipedryttaren »

User1234 wrote:Zonen på Anundshög ligger direkt på högen, vilket gör att slitaget på högen blir stor då folk cyklar upp på den. Det är förövrigt cykel förbud på området. Den skulle enkelt kunna flyttas nedanför högen där det finns en cykelväg.
Zonen vid labyrinten ligger också i direkt anslutning till ett fornminne. Den skulle kunna flyttas ca 50m västerut, till parkeringen nedan för.
Anundsheap ligger utmärkt mitt uppe på Anundshög, jag har aldrig hört talas om någon turfare som släpat cykeln med sig upp men något undantag finns säkert. Dom flesta tar nog faktiskt och springer uppför trappan. Det lilla slitage turfare står för är obetydligt mot det som övriga besökare gör, något cykelförbud har jag inte sett men det är dock upp till varje turfare att följa lagar och regler.
LabyrinTomb ligger också bra tycker jag, går man trappan från parkeringen kommer man in i labyrinten och kan ta zonen, cyklar man kommer på stigen på baksidan och kan ta zonen från stigen eller ta ett par kliv upp i den korta trappa men då tar man ju inte cykeln med sig.
Båda platserna är väl skyltade för att länsstyrelse och kommun vill ha besökare, finns ingen anledning att turfare inte ska besöka dom. Nya avfarten på E18 byggs bla. för att det ska bli lättare att besöka dessa platser. Suntförnuft är alltid bra att använda när man turfar.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Zoner på fornminnen i Badelunda, är det OK????

Post by Velocipedryttaren »

StarDust wrote:Är det tillåtet att gå på högen?
Ja, både högen och labyrinten får man gå på.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner på fornminnen i Badelunda, är det OK????

Post by StarDust »

I så fall håller jag med Velocipedryttaren, om det han säger med tillägget att zonbyggare strävar efter att bygga zoner på intressanta platser, detta anser jag är ett sådant och skulle den flyttas så skulle en del av charmen försvinna.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Zoner på fornminnen i Badelunda, är det OK????

Post by Westeras »

Det är nog vanligast att man tar trappan uppför högen och ställer cykeln nedanför. Om zonen vid labyrinten ska flyttas så är det nog bara en petning så den hamnar på cykel/hästspåret 5 meter norrut
Post Reply

Return to “Västmanland”