Ny zon Kolsva

Moderator: Zonemakers

Post Reply
KolsvaKrille
Posts: 7
Joined: 24 Jan 2015 15:09
Country: Sweden

Ny zon Kolsva

Post by KolsvaKrille »

Den föreslagna zonens placering är i den skogsbacke där Sveriges första järnbruksfackförening (nu Metall) bildades. Efter en strid om minnesstenens placering flyttades den, 600-700 meter söderut till sin nuvarande plats intill en lekplats för ett antal år sen.
Stenens ursprungliga plats var på tomten mitt emot den föreslagna zonplaceringen men dåvarande ägaren av fastigheten ville inte ha en socialdemokratisk symbol på sin tomt. Han var en tysk fabrikör med starka moderata åsikter och tillät inte att hans arbetare var fackanslutna. Detta var på 1960 -talet
Stenens inskription lyder:
”Till erinran av de 19 pionjärerna som den 17 augusti 1896 samlades här och bildade
Sveriges första fackförening av järnbruken, reste tacksamma kamrater denna sten 1948
Metalls avd 42 i Kolsva”
Det har framförts förslag om att flytta Unazon från sitt nuvarande läge till stenen men som infödd Kolsvabo känns det mer riktigt att zonen ligger på sin rätta plats för händelsen
Förslag på namn för den eventuella nya zonen är ”Järnarbetaren”
Christer Berggren/KrilleB
Attachments
Monumentzon1.png
Monumentzon1.png (413.12 KiB) Viewed 4936 times
KolsvaKrille är nu KrilleB
KolsvaKrille
Posts: 7
Joined: 24 Jan 2015 15:09
Country: Sweden

Re: Ny zon Kolsva

Post by KolsvaKrille »

Den bör få Monumenrstatus
KolsvaKrille är nu KrilleB
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Ny zon Kolsva

Post by Velocipedryttaren »

För att en zon ska få attributet Monument ska det finnas ett monument på platsen, att monumentet har stått där och platsen är historisk i sig hjälper inte. Dock tycker jag att platsen är värd en zon just för den historiska kopplingen.
UnoZone skulle kunna flyttas dom 20 meterna till minnesstenen och få ditt föreslagna namn "Järnarbetaren".
KolsvaKrille
Posts: 7
Joined: 24 Jan 2015 15:09
Country: Sweden

Re: Ny zon Kolsva

Post by KolsvaKrille »

Ja om det går så är det ok från min sida. Men flytta isåfall Unazon till det nya stället och döp den nya vid stenen med "Järnarbetaren" På så vis kommer Unazon nästan tillbaka till sin ursprungsplats
KolsvaKrille är nu KrilleB
KolsvaKrille
Posts: 7
Joined: 24 Jan 2015 15:09
Country: Sweden

Re: Ny zon Kolsva

Post by KolsvaKrille »

Mitt förslag är att den föreslagna zonen döps till Järnarbetaren och placeras minst 5 meter in i det föreslagna skogspartiet. Zonen kan då omöjligtvis nås med bil. Tidigare begäran om att den skulle bli Monumentzon återtas
KolsvaKrille är nu KrilleB
Post Reply

Return to “Västmanland”