[BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning!

Ärenden som nu blivit införda i spelet

Moderators: TBIT, Stonecape

TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

[BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning!

Post by TBIT »

Oönskat scenario

Jag har Turf-appen igång med GPS påslaget på min Samsung Galaxy S2 och sätter telefonen i min bilhållare (Samsung-artikel ECS-V1A2BEGSTD). När jag sätter fast telefonen så går "Car Mode" igång.

Då startar en ny instans av Turf-appen, fast den gamla fortsätter köra på något sätt!

I den nya instansen av turf-appen får jag upp frågan "GPS is needed to take over zones, would you like to activate GPS?". Jag trycker "No".

GPS-ikonen lyser fortfarande och andra spelare kan se mig på kartan, men det är från den första instansen av appen, som ligger i bakgrunden på något vis.

När jag sedan avslutar den andra instansen av appen så kör fortfarande den första någonstans i bakgrunden. TurfWidget startar bara en ny version av Turf och kan inte växla till den gamla instansen i bakgrunden.


Önskat beteende

När telefonen går i och ur Car Mode så vill jag inte att det ska hända ett dugg med med Turf-appen. Jag vill bara att en och samma instans ska fortsätta köra.

Lösning?

Enligt Dokumentationen för <activity> i AndroidManifest.xml:
android:configChanges
Lists configuration changes that the activity will handle itself. When a configuration change occurs at runtime, the activity is shut down and restarted by default, but declaring a configuration with this attribute will prevent the activity from being restarted. Instead, the activity remains running and its onConfigurationChanged() method is called.
Uppdatera AndroidManifest.xml:
<activity ... android:configChanges="...|uiMode" ... />



Reproducera

1. Installera Car Mode Control (så behöver du ingen bilhållare)

2. Starta Turf-appen och sätt på GPS:en

4. Gå till hemskärmen och kör Car Mode control. En bild på en ratt dyker upp i statusraden.

5. Växla till Turf-appen men utan att sätta på GPS

6. Avsluta Turf-appen. Turf-ikonen försvinner.

7. GPS-ikonen är fortfarande kvar och din position visas på turfgame.com och för andra spelare!

8. Gå till Inställningar -> Program för att tvinga stopp av Turf-appen. Då försvinner GPS-ikonen.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning

Post by Zontjuven »

Min första tanke var att man lagt in en block mot bilturfing.... 8-)
Fd världsmästare i TURF
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning

Post by LoneDog »

Zontjuven wrote:Min första tanke var att man lagt in en block mot bilturfing.... 8-)
Min första var liknande: divine judgement to the lazy infedels.

Men chessy som det är så turfblekinge: prova cykeln eller apostlahästarna så går de nog bättre ;)

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Sv: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning

Post by SEALen »

Vad är detta bil läge för nått? Nått Samsung specifikt? Aldrig hört talas om det förut.
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lös

Post by TBIT »

SEALen wrote:Vad är detta bil läge för nått? Nått Samsung specifikt? Aldrig hört talas om det förut.
Nej, det finns i alla Android sedan version... nånting. Jag kände inte heller till det förrän min bilhållare aktiverade det! Den egentliga funktionen med Car Mode är att den öppnar en särskild styra-telefonen-när-du-kör-bil-applikation.

Info från Google ur ett användarperspektiv:

http://support.google.com/android/bin/a ... &ctx=topic
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning

Post by LoneDog »

TurfBlekingeIT wrote:
SEALen wrote:Vad är detta bil läge för nått? Nått Samsung specifikt? Aldrig hört talas om det förut.
Nej, det finns i alla Android sedan version... nånting. Jag kände inte heller till det förrän min bilhållare aktiverade det! Den egentliga funktionen med Car Mode är att den öppnar en särskild styra-telefonen-när-du-kör-bil-applikation.

Info från Google ur ett användarperspektiv:

http://support.google.com/android/bin/a ... &ctx=topic
Du kan gå runt det om du skaffar en vanlig cigarret till usb adapter

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
Simon
Site Admin
Posts: 379
Joined: 04 Aug 2010 12:39

Re: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning

Post by Simon »

Bra buggrapport med förslag på lösning, uppskattas stort. Jag lägger denna direkt i "Kommande"
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning

Post by TBIT »

Simon wrote:Bra buggrapport med förslag på lösning, uppskattas stort. Jag lägger denna direkt i "Kommande"
Toppen! Tack för snabb respons!
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Sv: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lösning

Post by SEALen »

Slår vad om att det går att ställa in att detta Bil läge inte skall starta då sätter den i dockan. Den länkade instuktionen ovan var för 4.1 alltså Jelly Bean och jag kommer inte ens få 4.0 på min telefon så för mig är det en inte fråga så länge :-)
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: [BUG] Car Mode saboterar Turf-appen - med möjlig lös

Post by TBIT »

SEALen wrote:Slår vad om att det går att ställa in att detta Bil läge inte skall starta då sätter den i dockan. Den länkade instuktionen ovan var för 4.1 alltså Jelly Bean och jag kommer inte ens få 4.0 på min telefon så för mig är det en inte fråga så länge :-)
Car Mode har funnits sedan API level 8, vilket betyder Android 2.2 "Froyo". Dock så måste både telefonen och bilhållaren ha kompatibelt hårdvarustöd för Car Mode för att det ska aktiveras.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Post Reply

Return to “Införda”