Nya zoner i Skövde

Moderator: Zonemakers

coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by coolacrille »

SunYour wrote:Haha

Bra aktivitet centralt, men det dör ut ganska snabbt när man kommer lite utanför kärnan.... så jäkla långt mellan zonerna är det väl ändå inte? Är det gåturf i city som gäller i Skövde, eller?
Njae alltså, det ÄR långt till en del zoner.

Zonerna uppe på Billingen är fruktansvärt jobbiga att ta med cykel, därför är de flesta övertagningarna däruppe i samband med att man åker bil upp för att promenera i naturområdena där. Jag har cyklat upp några gånger men det är nog mest för att jag är så envis att jag vägrar turfa när jag har åkt bil. Jag skulle vilja kalla ViewSkövde och LukasChurch för specialfall med tanke på att de ligger mitt uppe på berget.

De norra zonerna(då menar jag NuclearZone, KarstorpsLake, Myggdans och Slabyrint) är väldigt avskärmade pga hur stan och dess vägnät är uppbyggda. Jag som bor vid Norrmalm får cykla 1,5-2 mil för att ta fyra(tre tidigare) zoner. Bor man nere i stan eller i andra änden så blir det väldigt långt. KingZ som verkar bo uppe på Ryd tar ju zonerna däruppe hela tiden också så det blir ingen PPH att tala om för en som kämpar sig dit upp ;)

Det var därför jag tidigare tryckte lite på att man behöver bygga ihop Skövde mer. Hade det funnits några zoner på vägen så hade man fått den berömda "bara en zon till"-effekten. Men det får man inte när det är så långt ut till så få zoner samtidigt som man kan trampa runt de 20-25 mest centrala zonerna och dra ihop rätt bra poäng. ClayMine är en zon som kommer få mer aktivitet nu sedan WhyToYou lades in, jag hade tex aldrig tagit den igår om den fortfarande var ensam. Det är för mycket tid och ansträngning i förhållande till hur poäng mycket man tjänar på det. Samma effekt antar jag att man kan ana om man kikar på OakWoodZone sedan Diabasen kom till.

Jag pratar utifrån egna erfarenheter och observationer nu, så allt kanske inte stämmer helt överens med verkligheten.

Den vanliga rundan(vilket du kanske kan se på statistiken?) är ju att man antingen tar sig runt i en cirkel kring stadskärnan, eller så tar man några få "avlägsna". Det är så Turf-staden Skövde är uppdelad. Utanför huvudzonen i mitten så ligger det spridda zoner som de flesta inte orkar/hinner med att ta över. Lägger man ut lite fler zoner mellan kärnan och de här satelliterna så skulle nog aktiviteten smetas ut jämnare också eftersom att folk då i större utsträckning kommer att röra sig utifrån där man bor och inte utifrån var det faktiskt finns zoner.

Jag gjorde en oerhört vacker illustration här: http://i45.tinypic.com/8vx553.jpg

Innanför den gröna linjen ser man kärnan. Dessa har överlägset högst PPH.
De zoner som ligger mellan grön och blå linje är sådana som man tar på en vanlig runda, men bara på ena änden av staden(oftast då där man utgår ifrån).
Mellan blå och gul ligger de zoner som enligt mig skulle behöva nån enstaka zon mellan sig och kärnan.
Allt utanför den gula linjen är idag för avlägset för att folk som bor inne i Skövde ska ha intresse av att åka dit spontant. Billingen(de två i väst alltså ;)) och Simsjön räknar jag dock bort ur hela resonemanget eftersom de är specialfall.

Vad göra? Tja, antingen slår man fast att det inte är tillräckligt mycket aktivitet i Skövde, eller så börjar man fundera på att balansera stan. Eftersom jag givetvis(partisk som jag är) vill ha fler zoner till oss så är min förhoppning att man kan göra en satsning på att länka samman de "övergivna" zonerna med de som är mer poppis. På så vis kan man få fler områden som är attraktiva att turfa i och därmed undgå cirkeleffekten inne i centrum. Jag menar att det finns gott om plats att jobba med detta.

Jag har lite ont om tid just nu men kommentera det jag har skrivit nu så kommer jag tillbaka senare.

Ps. Ber om ursäkt för lite rörig wall of text :D
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by SunYour »

Tack för intressanta tankar!
Det som kan vara intressant att veta är hur folk turfar i stan. Är det mest cykling, eller är det väldigt mycket bilburet eller i stan att det promeneras?
Jag ska försöka analysera läget lite själv också :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
NewDawn
Posts: 44
Joined: 05 Nov 2011 21:00
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by NewDawn »

De två nya zonerna SödermalmsIP och AlleAlle tycker jag verkar alldeles förträffliga!
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by SunYour »

Hoppas att de nya zonerna tänder gnistan och viljan att få fler att börja turfa.
Jag läste att det fanns en bra spelutvecklingsutbildning i skövde... i dess närhet vore ju inte ett par reklamlappar helt fel :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by coolacrille »

SunYour wrote:Hoppas att de nya zonerna tänder gnistan och viljan att få fler att börja turfa.
Jag läste att det fanns en bra spelutvecklingsutbildning i skövde... i dess närhet vore ju inte ett par reklamlappar helt fel :-)
Jag tackar så hjärtligt för zonerna, helt perfekt steg i södra delen! :) Gillar även zonen vid Portalen. Tycker det är ett perfekt ställe. Och ja, man skulle ta och svänga förbi där och slänga upp lite lappar... Vad kan man skriva ut och sätta upp?

Hittade Var med och sprid Turf. Jag har tyvärr ingen färgskrivare, men det fanns ju flera trevliga svartvita där.
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by SaLa »

coolacrille wrote:
SunYour wrote:Hoppas att de nya zonerna tänder gnistan och viljan att få fler att börja turfa.
Jag läste att det fanns en bra spelutvecklingsutbildning i skövde... i dess närhet vore ju inte ett par reklamlappar helt fel :-)
Och ja, man skulle ta och svänga förbi där och slänga upp lite lappar... Vad kan man skriva ut och sätta upp?

Hittade Var med och sprid Turf. Jag har tyvärr ingen färgskrivare, men det fanns ju flera trevliga svartvita där.
Jättekul om du sätter upp lappar! Svartvita fungerar bra det också. Du är varmt välkommen att göra en egen version, inspireras av de andra och posta gärna i tråden så lägger vi till den i listan. När du satt upp och fotat 25 stycken lägger du upp foton i tråden och får medalj :)
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by coolacrille »

SaLa wrote:
coolacrille wrote:
SunYour wrote:Hoppas att de nya zonerna tänder gnistan och viljan att få fler att börja turfa.
Jag läste att det fanns en bra spelutvecklingsutbildning i skövde... i dess närhet vore ju inte ett par reklamlappar helt fel :-)
Och ja, man skulle ta och svänga förbi där och slänga upp lite lappar... Vad kan man skriva ut och sätta upp?

Hittade Var med och sprid Turf. Jag har tyvärr ingen färgskrivare, men det fanns ju flera trevliga svartvita där.
Jättekul om du sätter upp lappar! Svartvita fungerar bra det också. Du är varmt välkommen att göra en egen version, inspireras av de andra och posta gärna i tråden så lägger vi till den i listan. När du satt upp och fotat 25 stycken lägger du upp foton i tråden och får medalj :)
Har printat ut 10 stycken som jag egentligen hade tänkt dra upp nu i helgen, men insåg att det är smartare att fråga om tillåtelse innan. Så jag ska höra med skolorna och lite andra ställen i stan under veckan tänkte jag :) Framförallt ska jag försöka få in nån lapp eller tre på Arena Skövde där många hurtiga människor rör sig dagligen.
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by SaLa »

coolacrille wrote: Har printat ut 10 stycken som jag egentligen hade tänkt dra upp nu i helgen, men insåg att det är smartare att fråga om tillåtelse innan. Så jag ska höra med skolorna och lite andra ställen i stan under veckan tänkte jag :) Framförallt ska jag försöka få in nån lapp eller tre på Arena Skövde där många hurtiga människor rör sig dagligen.
Härligt! Blir spännande att se resultat sen =)
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Re: Nya zoner i Skövde

Post by Bast »

Du har glömt lägga till min fina lapp ja gjorde minsann :-P
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Nya zoner i Skövde

Post by coolacrille »

Bast wrote:Du har glömt lägga till min fina lapp ja gjorde minsann :-P
:? Vilken lapp?
Post Reply

Return to “Västra Götaland”