Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Moderator: Zonemakers

LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by LBz »

DIProgan, vi har ju som du vet zoner lite varstans och précis som du sager så kanske inte alla seglar, paddlar, vandrar I fjällen, ger sig ut i mulleskogen men kul att det finns (och bör finnas anser jag) zoner som är lite extra kittlande/svåra att ta.
Moskeroll, jag ska göra ett forsök. Dock anser jag att de inritade väl täcker in det tänkta närområdet som jag avser I mitt förslag och som I de flesta fallen inhyser en eller två naturligt givna platser att lägga en zon på. Kommer med tanke av prioskälen du anger att kika på özoner.
LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by LBz »

Moskeroll 》alla mina förslag enligt de tre kartorna finns nu inlagda i vanliga förslagssidan dvs lagda via appen (har bugg som gör att jag kan lägga 103 förslag...)
Hoppas på resultat :D
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by DIProgan »

Haha trevlig bugg.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
JensMartin
Posts: 123
Joined: 13 Jan 2015 21:51
Country: Sweden

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by JensMartin »

Hur får man den buggen? :)
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: RE: Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by Moskeroll »

LBz wrote:Moskeroll 》alla mina förslag enligt de tre kartorna finns nu inlagda i vanliga förslagssidan dvs lagda via appen (har bugg som gör att jag kan lägga 103 förslag...)
Hoppas på resultat :D
Hej,
Att det ligger förslag i appen räcker inte, om jag skall lägga zoner på öar i skärgården måste du även motivera vad zonförslaget har att erbjuda mer än bara att det ligger på en ö i skärgården. Historia och kultur är t.ex sådant som kan motivera en zon. Tänk på att jag endast har ett fåtal zoner att lägga i regionen fram till och med aprils omgång.

/ Moskeroll :)
LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by LBz »

1. De två zonerna på norra resp södra Väderöarna. En unik ögrupp tillgänglig för båt, kajak eller turbåt. Ett extremt siktdjup på uppåt tio meter.
2. Hermanö - Gullholmen, tre föreslagna zoner. Byn Gullholmen den kanske finaste i Bohuslän. En ö med vackra strövområden.
3. Öarna utanför Fjällbacka kända för sina släta, vackra former och unika s.k. jättegrytor i urberget.
4. Käringön och Åstol - två måsteöar i Bohuslän som märkligt nog inte har en enda zon.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by Moskeroll »

Håller på att kollar upp lite. Stora delar av området du vill ha zoner på ingår i ett naturreservat så jag vill säkerställa att zoner på vissa öar inte stör t.ex djurliv mm

Moskeroll :)
LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by LBz »

Tips är att kolla aktuella sjökort, som finns fritt på eniro
Där ser du tydligt vilka öar som t.ex. är sälskyddsområde och därmed tillträdesförbud stora delar av sommaren. Men inte där jag lagt mina förslag.
Naturreservat behöver inte innebära någon restriktion i tillträde vare sig med båt eller till fots över land.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: RE: Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by Moskeroll »

LBz wrote:Tips är att kolla aktuella sjökort, som finns fritt på eniro
Där ser du tydligt vilka öar som t.ex. är sälskyddsområde och därmed tillträdesförbud stora delar av sommaren. Men inte där jag lagt mina förslag.
Naturreservat behöver inte innebära någon restriktion i tillträde vare sig med båt eller till fots över land.
Jag har gjort några zoner i området men måste kolla upp zonbudgeten före jag kan utlova flera.

Ursholmen fick Mellan2Fyrar.
Väderöarna fick Väderöarna
Holyzoner som HolyKäringön och KostersKyrka

Om du kollar lite extra på dom nya zonerna och vart dom ligger så ser du att dom har lite mera att erbjuda än endast en zon på en ö. 2 zoner är zoner med atribut och Mellan2Fyrar ligger vid ett fyrmuseum.

Om jag skall lägga flera zoner på öarna så vill jag att du hittar liknande motiveringar för dina förslag då det är begränsat antal zoner vi får lägga och förslag som är motiverat med något extra att se är prioriterat.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Bohusläns- och Göteborgs skärgård

Post by DaddyKing »

När ändå ämnet är lite hett så måste Hållö kunna få inkluderas på turfkartan. Tur(taxi)båtar går dit flera ggr per dag sommartid och det är ett populärt turistparadis, inte alls så otillgängligt som de platser som redan fått zoner i den här tråden.
En zon vid HållöFyr (SWEREF99 TM 6472335, 278570)
och en zon vid den omåttligt populära Marmorbassängen (SWEREF99 TM 6472500, 278280)
och en vid SlätteHälla (SWEREF99 TM 6472260, 278183)

Läsning: http://www.hallofyr.se/wp-content/uploa ... %C3%B6.pdf

...om små sketna skidorter kan få zoner i varenda pist måste väl sommarbesöksmål kunna få zoner i samma utsträckning också... ;)
Post Reply

Return to “Västra Götaland”