Zoner Gbg kommun

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
JKJE
Posts: 137
Joined: 15 Sep 2015 22:54
Country: Sweden

Zoner Gbg kommun

Post by JKJE »

Göteborgs äldsta kyrka borde få en zon, den ligger vid Härlanda kyrka ovanför zonen jag har glömt va den heter, men ligger mellan zonerna Högttempo och Tramjam samt Fröding. Det är en kyrkoruin från 1100 talet som Gustav Vasa lät riva.

Gamla älvsborgsfästning vid Klippans naturreservat.

Mycket bra förtätning i Delsjöområdet, förslag är att lägga fler zoner när möjligheten ges mellan Alfredo och Delsjö badplats zon vid teknikbacken, Lyckans kaffestuga ligger påvägen. Denna fina "genväg" till Delsjöbadet går bredvid golfbanan.

Jag vill än en gång uppmärksamma att sommarpärlan Galterö behöver zoner, fina vandringsleder, klippor och vackra stränder.

Tack för mig.
User avatar
JensMartin
Posts: 123
Joined: 13 Jan 2015 21:51
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by JensMartin »

+1 på Härlanda kyrkoruin. Hade själv ingen koll på den förrän nu när jag googlade trots att jag passerat i närheten en miljon gånger.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Härlanda_kyrkoruin
User avatar
JensMartin
Posts: 123
Joined: 13 Jan 2015 21:51
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by JensMartin »

Kyrkoruinen ligger mellan Vidkärrsgatan, Rådmansgatan och Härlandavägen. NV om Hedgezone.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by SunYour »

Tyvärr lite för nära HedgeZone...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
JensMartin
Posts: 123
Joined: 13 Jan 2015 21:51
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by JensMartin »

Förstår problematiken med närheten till Hedgezone, men kan ändå inte låta bli att tycka att kyrkoruinen skulle vara en mycket fin zon som skulle ge lite mer upplevelse för turfaren än nuvarande zonen. Skulle man helt enkelt inte kunna flytta/döpa om Hedgezone?

Närliggande zonen Högttempo är också en "tråkzon" som skulle kunna flyttas över vägen till gamla Härlanda fängelse som numera är kulturhus och där Härlanda park är ett stort område för breddidrott.
Strömbo
Posts: 70
Joined: 19 Jul 2014 09:20
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by Strömbo »

Härlanda fängelse förtjänar en egen zon. Fågelvägen är den nära HögtTempo men man måste gå runt för att ta sig dit.

Om HögtTempo skulle flyttas skulle jag istället rekommendera nånstans på gångvägen runt berget på väg upp emot Koberga.
Badbalja
Posts: 6
Joined: 12 Oct 2013 22:24
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by Badbalja »

Härlanda kyrkoruin är som sagt ovan Göteborgs äldsta kyrka och förtjänar en egen zon. Visst är Hedgezon vacker, men utan någon lång historia.
Gärna en zon vid Härlanda fängelse också, det är en unik kulturmiljö.
Högttempo är bara en trist gräsplätt ovanför en trist tempoaffär. Där fanns förut biograf, och sedan ett systembolag. Men nu inte mycket att se.


Jag tackar för att vi fick en zon på Gamla Älvsborg, en av Sveriges historiskt viktigaste platser

Badbalja
Badbalja
Posts: 6
Joined: 12 Oct 2013 22:24
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by Badbalja »

Landala vattentorn! Här lekte jag som barn, fantastisk utsikt över halva Göteborg. Förslag är lagt ett flertal gånger i appen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Landala_vattentorn
Badbalja
Posts: 6
Joined: 12 Oct 2013 22:24
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by Badbalja »

Fredrikshamns skans på Hisingen. Byggt av norrmännen 1645 för att kriga mot svensken. Då var Hisingen norskt, idag är den svensk men lite utanför Göteborg ändå.
På andra sidan älven fanns Sverige.
En zon där strax söder om Backazon gör området lite mer attraktivt.
Förslag är lagt i appen ett antal gånger.
http://stewegee.se/public_html/Fredrikh ... 61227.html

Fler historiska zoner :)
User avatar
JensMartin
Posts: 123
Joined: 13 Jan 2015 21:51
Country: Sweden

Re: Zoner Gbg kommun

Post by JensMartin »

Synd att man inte kan få lite biografhistoria när man är vid Högttempo. Biografen som låg i Tempo-butiken har ju en.kul historia:

https://www.google.se/amp/s/kinnegbg.wo ... /saga/amp/
Post Reply

Return to “Västra Götaland”