Fler zoner i Åmål

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Ita
Posts: 22
Joined: 14 Aug 2016 18:22
Country: Sweden

Fler zoner i Åmål

Post by Ita »

Hej!
Det behövs fler zoner i Åmål för att få en bra cykelrunda i staden. Som det är nu ligger några zoner långt från de andra och de är en återvändsgränd. Det behövs zoner för att kunna vända tillbaks och kunna ta zoner och inte behöva passera de redan tagna zonerna. Det känns så tråkigt.
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Fler zoner i Åmål

Post by Shitty »

Absolut.
Förslag? :)
Vessla42
Posts: 2
Joined: 02 Oct 2017 12:57
Country: Sweden

Re: Fler zoner i Åmål

Post by Vessla42 »

Zonerna i norra Åmål ligger alla längs en och samma sträcka som man alltså först cyklar upp och sedan ner.
Jag har föreslagit tre zoner väster om denna sträckning som skapar en slinga så att bara de två mest norra zonerna blir dit-och-tillbaks-zoner.
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Fler zoner i Åmål

Post by Shitty »

Ok, ska ta mig en kik
Vessla42
Posts: 2
Joined: 02 Oct 2017 12:57
Country: Sweden

Re: Fler zoner i Åmål

Post by Vessla42 »

Bra.

De två norra zonerna ligger på andra sidan av genomfartsleden för bilar och kan nås på ett säkert sätt med en tunnel för en cykelbana.

Det blir lite dumt att försöka sära på den delen eftersom det innebär att man måste korsa bilvägen på åtminstone ett ställe. Det känns säkrare att korsa större bilvägar i en tunnel för cykelbana när det - som här - finns möjlighet till det.
Ita
Posts: 22
Joined: 14 Aug 2016 18:22
Country: Sweden

Re: Fler zoner i Åmål

Post by Ita »

Vattentornet (Åmåltornet heter zonen) kan inte nås med cykel om man inte cyklar på elljusspåret vilket inte är så uppskattat. Det behövs fler zoner för att få en bra cykelrunda utan vändzoner, gäller både i norr och i söder. Det är glest mellan zonerna i Åmål.
Tasse74
Posts: 10
Joined: 28 Aug 2016 12:37
Country: Sweden

Re: RE: Re: Fler zoner i Åmål

Post by Tasse74 »

Ita wrote:Vattentornet (Åmåltornet heter zonen) kan inte nås med cykel om man inte cyklar på elljusspåret vilket inte är så uppskattat. Det behövs fler zoner för att få en bra cykelrunda utan vändzoner, gäller både i norr och i söder. Det är glest mellan zonerna i Åmål.
om man fick ha sådana önskningar, att alla zoner går att ta med cykel, då vore jag lycklig.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Re: Fler zoner i Åmål

Post by Maqqan »

Tasse74 wrote: 23 Oct 2017 09:49
Ita wrote:Vattentornet (Åmåltornet heter zonen) kan inte nås med cykel om man inte cyklar på elljusspåret vilket inte är så uppskattat. Det behövs fler zoner för att få en bra cykelrunda utan vändzoner, gäller både i norr och i söder. Det är glest mellan zonerna i Åmål.
om man fick ha sådana önskningar, att alla zoner går att ta med cykel, då vore jag lycklig.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Jag önskar att alla zoner kunde tas med tåg :mrgreen:
Ita
Posts: 22
Joined: 14 Aug 2016 18:22
Country: Sweden

Re: Fler zoner i Åmål

Post by Ita »

Det är för få zoner i Åmål. Säffle har mer än dubbelt så många zoner och de tas tror jag mer sällan. Zonerna i Åmål är också väldigt utspridda. Fler zoner som minskar avståndet mellan zonerna och ger en bra cykelrunda behövs i Åmål.
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Fler zoner i Åmål

Post by Shitty »

Kan kanske hålla med, men potten är vad den är...
Har iaf försökt titta var hålen finns och sen förtäta väster som Vessla föreslog.
Nästa blir en julklapp, tills vidare, jobba på och ta de som finns och pilla in lite förslag här så ere lättare för oss zm att veta vart ni vill ha zonerna.

// Shitty
Post Reply

Return to “Västra Götaland”