Nytt underlag för zonbalansering.

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Nytt underlag för zonbalansering.

Post by Drassen »

Vårt förslag är att områden på kartan (ej kopplat till regioner alls) ges ett värde baserat på formeln:
Värdet = Aktivitet(zontagningar, unika zontagningar) - zontäthet(antal zoner i närheten)

Detta värde kommer sedan att vara vägledande för vart det behövs zoner i olika områden (SOM REDAN HAR ZONER, nya områden måste givetvis hanteras annorlunda).

Detta är vår nuvarande arbetsinriktning, men innan planen sätts i verket (vilket kan ta tid) så får alla nu chansen att ge sina GENOMTÄNKTA åsikter.

försök gärna att hålla era åsikter korta och konkreta så blir tråden lättläst, tack!

//Turf-utvecklarna
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by tomtebloss »

Värdet som sedan fås är bara en indikering på hur och var ni lägger zoner? Områden markeras själv av zonutläggare eller eller det förutbestämda områden? Hur stora är dessa områden de redan är förutbestämda? Vilken gräns blir det på värdet för att en zon ska läggas till i ett område då?

Lite funderingar jag fick så här i inledningskedet. Annars låter det som en bra lösning.
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by Drassen »

Värdet blir bara en indikering ja. något som idag saknas till stor del.
Områden ska genereras automatiskt, och i princip bli på 100m när.
Gränsvärde för tilläggning av zon får vi se beroende på exakt hur formeln blir.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by Thunell »

Låter riktigt vettigt tycker jag.

"Förvandlar" ni då kartan till ett rutnät med "områden" som ni sen räknar ut hur många zoner varje specifikt område borde få eller hur räknar ni områdena?
User avatar
ChiliBBQ
Posts: 58
Joined: 27 May 2011 21:59

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by ChiliBBQ »

Kommer detta användas på något vis för poängberäkning också? Zoner i "otäta" områden borde få högre TP?
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by Drassen »

ett sådant system används redan i fairy 0.3 men baserat på regioner, i 0.4 kommer dock att regioner bytas ut mot mer dynamiska områden eftersom regionsstorlekar kan komma att ändras framöver.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by gurubashi »

Det låter intressant att använda som underlag, men som du också skriver, för redan existerande områden... Där kan det förmodligen rätt använt bli ett väldigt bra stöd i att placera zoner på ett balanserat sätt. (Jag måste dock säga att detta är någonting som redan idag känns väldigt bra, zoner ligger bra placerade!)

Det enda är kanske att det känns som ett system mer för att täta till de områden med hög aktivitet där det finns luckor och utrymme för fler zoner "inne" mellan befintliga zoner. Det jag gärna skulle vilja se, speciellt i Linköping, är att området med zoner växer "utåt". Det vill säga expandera med fler zoner i ytterområden/förorter. Det finns ofta väldigt mycket lämpliga grönytor i dessa områden och det gör att Turf-staden växer lite ut ifrån stadskärnan. (Också här ska dock sägas att det på senare tid har tillkommit en del nya zoner i utkanten - mycket trevligt!).

Det vore intressant att se förslag på ett verktygsstöd för detta system. Ni kanske redan har något på g? Jag tänker mig överlagrad data på en karta med cirklar runt befintliga zoner med färg/transparens beroende på avståndet till zonen/aktiviteten på zonen... det skulle kunna bli riktigt snyggt.
Image
kepn
Donator
Posts: 48
Joined: 04 Aug 2011 23:53

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by kepn »

Finns det något sätt att få reda på om ens stad är berättigad till fler zoner? Alltså, någon form av statistik över antal take-overs givet en viss period. Vore ju bra, så man vet om en fråga om fler zoner ens är värd att ställa...
Image
HTC Desire | Android 2.3.3 | Stad: Norrköping
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by Blabert »

kepn wrote:Finns det något sätt att få reda på om ens stad är berättigad till fler zoner? Alltså, någon form av statistik över antal take-overs givet en viss period. Vore ju bra, så man vet om en fråga om fler zoner ens är värd att ställa...

Frågan är alltid värd att ställa, zonbyggarna tar ställning till alla förfrågningar. Statistik för enskild stad är lite klurigare nu, beroende på de större regionerna. Enklaste sättet att kolla är att titta på vilka som tar zoner, var och hur många.

Jag antar att du pratar om Norrköping, lägg en önskan i zonforumet så får vi se om tomten kommer tidigt i år :shock:
Image
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Nytt underlag för zonbalansering.

Post by Kajowi »

Det ultimata systemet vore ju om samtliga GPS-positioner som ständigt kommer in lagrades anonymt, och därefter användes på det sätt som takeovers används i dagens system.
Man kan även registrera var allas FÖRSTA och SISTA GPS-position är när de är aktiva i Turf, även detta tror jag är en bra indikator.

Detta har dock två baksidor. För det första behövs en rejäl investering i servrar. För det andra är det en moralisk fråga om integritet, även om det är anonymt. :roll:

Men det skulle ge den nästan ultimata kartan för framtida zonplaceringar. :D
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”