Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Moderator: Zonemakers

Post Reply
äppelgran
Posts: 19
Joined: 19 Jul 2012 21:08
Country: Sweden

Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by äppelgran »

Skriver angående det här ärendet som jag skapade nyligen.

I korthet:
  • Zonen ligger på en fin plats
  • Lokala turfaren Shitty gör ett Issue om halkrisk
  • Zonen flyttas till tråkig plats
  • Jag (också lokal) gör ett issue om att flytta tillbaka den
  • Lokala turfaren Shitty stänger ärendet med motiveringen att Turf bygger på tråkiga zoner på cykelvägar
Jag sitter nu med följande frågor:

1. Finns det inga riktlinjer? Har det som Blabert skrivit som jag länkade till i mitt Issue någon auktorietet?

2. Hur kan lokala turfaren Shitty få agera domare i ärendet? Det har väl varit väldigt tydligt om något att zonmakare aldrig får härja i egen hemmaort. Troligtvis med god anledning.

3. Vart överklagar man? :)
stoffisimo
Posts: 35
Joined: 08 Jan 2016 08:20
Country: Sweden

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by stoffisimo »

Vilken cool plats!

För övrigt förstår jag inte denna begeistring i "snitslade banor" för att det ska bli så lätt som möjligt för fartturfaren som inte orkar tänka själv. Att ta bort möjligheten för olika beslut från turfaren och bara låta zonerna ligga på ett snöre.
Och den turfare som inte orkar ta en 200m lång omväg för en zon kanske inte gör sig förtjänt av de poängen heller?
Och halka... ska vi inte ta bort alla zoner som ligger längst ute på bryggor då också? Det är där jag har gjort flest vurpor under min turfkarriär. Jag lärde mig att gå försiktigt.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by Maqqan »

Blabert finns inte med och bestämmer längre och jag kan inte minnas vi fått några uppdaterade riktlinjer från nya zongeneralen, jag skulle säga att de gäller fortfarande men är inte mitt ord som gäller.

Tyvärr har jag hört fler zonläggare som gillar dussinzoner på cykelbanor. Takes>plats. Tråkig utveckling enligt mig. Hade jag ansvarat för området hade jag utan tvekan gått på din linje. Alldeles för många zoner man inte behöver kliva av cykeln för.

Tapatalking with 1+ 6T

User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by LeiLar »

Maqqan wrote: 29 Mar 2019 20:37 Blabert finns inte med och bestämmer längre och jag kan inte minnas vi fått några uppdaterade riktlinjer från nya zongeneralen, jag skulle säga att de gäller fortfarande men är inte mitt ord som gäller.

Tyvärr har jag hört fler zonläggare som gillar dussinzoner på cykelbanor. Takes>plats. Tråkig utveckling enligt mig. Hade jag ansvarat för området hade jag utan tvekan gått på din linje. Alldeles för många zoner man inte behöver kliva av cykeln för.

Tapatalking with 1+ 6T
+1
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by embeoo »

Instämmer med föregående, det finns gott om zoner på cykelbanor, även i Haninge. Vill man inte gå på hala spänger (bara ordet är zonmotiverande!) så kan man ösa på till nästa. Har tagit den, bara på gamla platsen, och har inget att anmärka mer än möjligen på tolkiennamnen. Naturligtvis vore det bästa om det inte var en återvändszon, men någon gång kanske det blir ändring där.

Jag kommer tyvärr inte ta Haninge (och ogöra) även om jag får enligt nuvarande jävsregler, karantänen på nya zoner skulle påverka mitt turfande för mycket.
äppelgran
Posts: 19
Joined: 19 Jul 2012 21:08
Country: Sweden

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by äppelgran »

Det känns skönt att veta att ni är flera som håller med mej i frågan. :) Är det dock ingen som har några svar på mina mer generella funderingar, fråga 2 och 3? Någon måste sitta inne med svar, det finns väl någon form av zonmakarchef?

Efterlyser transparens inom de här frågorna, det är fråga om spelets förtroende som jag ser det.
2. Hur kan en lokal turfare få agera domare i ärendet? Det har väl varit väldigt tydligt om något att zonmakare aldrig får härja i egen hemmaort. Troligtvis med god anledning.

3. Vart överklagar man? :)
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by embeoo »

Reglerna har varit att man inte får ha hemregionen, i och med att man nu väljer på kommunnivå så har det lättats upp till att man inte får ha kommunen där man bor och arbetar, rör sig dagligen, eller annars är väldigt ofta i.

Man kan alltså mycket väl välja närliggande kommuner där man turfar från och till, tanken är att den bättre lokalkännedomen ska vara till gagn i zonläggningen. Jävsreglerna är främst för att förhindra att man lägger zoner precis så att de passar en själv, och det blir ju allmänt svårare eftersom det finns zoner... typ överallt.

Det är också meningen att zonmakaren ska lägga zoner i sin egen stil,(som då varierar över tid när ny zonmakare tillträder), och naturligtvis kommer även de issues som handhas också ses över i samma stil.

Jag tycker personligen inte det är snyggt när zonmakare flyttar flera zoner eller gör icketriviala ändringar bara för att, men det finns egentligen inget sagt om vad man får göra med existerande zoner. Fingertoppskänsla.

Överklagande; via ny issue. Avslås den så är det bara att vänta på nästa zonmakare och bättre tur. Möjligen försöka argumentera och skapa en opinion, men zonmakning är inte en koncensusgren, zonmakaren har rätt absolut makt.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by SunYour »

Tack äppelgran.

Jag tror du nu fått fler svar än du frågade efter, och jag tycker du gjort helt rätt att söka diskussion snarare än att mata på med fler issues när det inte gick vägen första gången.

Det finns anledning att diskutera innehållet i denna tråd, och det görs. Även internt inom Crew.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
äppelgran
Posts: 19
Joined: 19 Jul 2012 21:08
Country: Sweden

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by äppelgran »

Tack för bra svar embeoo! :)

Bra att det diskuteras, hoppas att det leder till någonting. Regler och riktlinjer åsido så vill jag även trumma lite för transparensen. Det finns faktiskt ett gäng wikiartiklar som berör de här frågorna, även om de var svåra att hitta. Jag kan tycka att ett minimum vore att de artiklarna hålls uppdaterade. I dagsläget ser det inte ut att ha gjorts på flera år i vissa fall. Jag tänker på artiklarna:

https://wiki.turfgame.com/en/wiki/Zone_makers
https://wiki.turfgame.com/en/wiki/Zone_Guidelines
https://wiki.turfgame.com/en/wiki/Turf_Crew
https://wiki.turfgame.com/en/wiki/Zone_General
https://wiki.turfgame.com/en/wiki/Country_Organizers

Vad gäller zonmakarna skulle jag vilja att det fanns information om vilka områden som de ansvarar för. Om jag t.ex. ska lyssna på embeoos råd och hoppas på att nästa zonmakare tycker bättre om mitt förslag så har jag i nuläget ingen aning om när denne tillträder.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Angående Issue: Zonen blev flyttad 100 m från en fin plats till en tråkig plats

Post by SunYour »

Hej igen.

Wikin är ju i första hand av turfare för turfare, dvs något som underhålls gemensamt, även om turf crew relativt nyligen begåvats med en dedikerad wiki manager som gör ett omfattande jobb med att underhålla wikin. Wikin är med andra ord inte någon officiell informationskälla i samma mån som vad som går att hitta på www.turfgame.com.
Du är hjälrtligt välkommen att göra en insats där, med andra ord :-D
Artiklar med felaktigt innehåll borde rensas om ingen ids underhålla dem längre.

Embeoos högst personliga tips att vänta på nästa zonläggare är inget som Turf Crew på något vid står bakom.
Rotation bland zonmakare syftar primärt till att öka variationen på nya zoner.
Självklart har (och ska ha) zonläggare även sin personliga åsikt kring de issues som ska hanteras.
Därav embeoos pragmatiska tips.

Ur ens turfares perspektiv är det turf crew som lägger zoner, och det är turf crew som tar hand om issues, och det är så turf crew försöker att bygga upp organisationen internt genom att utbilda/stöpa alla zonläggare i samma form, med gemensamma direktiv hur och var zoner ska läggas. Självklart finns inte heller inom turf en entydlg bibel att följa, utan finns utrymme för egen tolkning.

Zonläggare väljer själva om de av olika skäl vill synas eller inte, och hoppas att alla kan respektera det.
Turf Crew drivs som du vet på oavlönat på fritiden, och försöker ställa krav på insats därefter => inget krav att finnas tillgänglig eller verka offentligt.
Turf Crew sköter zonläggningen :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”