Zoner, säkerhet och miljö.

Moderator: Zonemakers

Isengrim
Country: Sweden

Zoner, säkerhet och miljö.

Postby Isengrim » 30 Aug 2012, 11:29

Efter att ha varit igång ett litet tag nu så har jag träffat på en del zoner som ligger rätt otillgängligt och jag kan förstå syftet med att lägga dom så att man inte kan bilturfa till dom.

Men när det blir mer eller mindre klättring på branta klipphällar med mossa på så är det inte så kul längre. Hade man haft orienteringskartor så man hittat nån eventuell stig upp så kanske det hade funkat men så bra upplösning har inte satbilden utan man får leta om man inte är jäkligt kunnig i området och inte så sällan så hittar man inte nån stig iaf inte en som går hela vägen till zonen. Nu har ju sommaren varit rätt blöt så det är redan halt och hur blir det med lite snö på? Att man dessutom river upp en del mossa ser inte snyggt ut om nån annan kommer dit, det är väl inte meningen att vi skall sabba naturen? Men det blir ju resultatet på en del zoner. De jag tänker på är t.ex. OnTheRocks, HiddenCliff och SpaderFem. SpaderFem går förvisso ta från ett annat håll men då får man springa precis utanför knuten på ett äldreboende och det känns inte heller ok.

Jämför man med tex PoleWater, SlagstaCliff och HeronMarina som också ligger "svårt" till så är det ingen klättring och inga mossbeväxta hällar att halka omkring på bara lite omständigt.

Bombina

Re: Zoner, säkerhet och miljö.

Postby Bombina » 30 Aug 2012, 12:09

Håller med om OnTheRocks har halkat ner ett par gånger där med skrapsår och blåmärken :( Den kanske kan flyttas lite längre ner mot Jägmästarv. :D

SpaderFem går bra att ta bara du hittar rätt väg dit genom skogen, inte från äldreboendet för dom är riktigt tjuriga där ;)

Isengrim

Postby Isengrim » 30 Aug 2012, 12:30

En bit upp i backen och sen in? Om det är den vägen så är iaf sista biten upp på klippa (om man nu vill få mottagning) med mossa. Men det är väl heller inte meningen att man skall leta en kvart efter rätt väg upp till en zon när man är 20 meter ifrån?

Bombina

Postby Bombina » 30 Aug 2012, 13:11

En bit upp i backen och sen in? Om det är den vägen så är iaf sista biten upp på klippa (om man nu vill få mottagning) med mossa. Men det är väl heller inte meningen att man skall leta en kvart efter rätt väg upp till en zon när man är 20 meter ifrån?
Varför upp i backen? Utgår alltid från spadvägen 6-8 sen rakt upp i skogen finns en stig att gå på. ;)

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 30 Aug 2012, 14:31

Lite klippor, nivåskillnad och mossa får man nog tåla i vissa zoner. Vi resonerar dock annorlunda om det finns regelrätta stup i zonerna, då blir det ju tal om flytt eller förstoring. Att vi skulle förstöra miljön för att vi rycker upp lite mossa känns långsökt tycker jag.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image

Isengrim

Postby Isengrim » 30 Aug 2012, 15:20

@ Blabert Det handlar mer om hur brant det är och det behövs ju inte mycket nivåskillnad om det är på en kort bit och då en massa mossa som gör att du glider så blir det risk för det Bombinan redan råkat ut för.

@Bombinan får leta där nästa gång så får jag se om jag klarar mig, för sist var det mycket nära på den zonen att jag stog på öronen.

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 30 Aug 2012, 15:35

@ Blabert Det handlar mer om hur brant det är och det behövs ju inte mycket nivåskillnad om det är på en kort bit och då en massa mossa som gör att du glider så blir det risk för det Bombinan redan råkat ut för.

@Bombinan får leta där nästa gång så får jag se om jag klarar mig, för sist var det mycket nära på den zonen att jag stog på öronen.
Jag förstår att man kan göra sig illa utan höga stup, jag tar alltid exemplet med att jag var ytterst nära att vurpa med cykeln i princip stillastående på Hötorget.. :-)

Men, många gillar utmanande zoner och de ska helt klart finnas, då det skulle bli urbota tråkigt med endast enkla zoner att ta. Man har dessutom alltid valet att lämna en zon otagen, inte hela världen...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image

Wallen
Zonemaker

Postby Wallen » 30 Aug 2012, 15:44

Är dessa felanmälda och fått avslag så det är därför diskussionen uppkommer?

Rent generellt så anser jag att zoner måste kunna läggas på svårtillgängliga platser och om de råkar hamna lite galet så förutsätter jag att man felanmäler så kan vi ta varje fall för sig.

Isengrim

Postby Isengrim » 30 Aug 2012, 16:40

Nej, jag har inte felanmält utan mer en diskussion kring hur man lägger ut zonerna och kanske inte tänker på hur det kommer se ut hela året. Dvs tanke innan man lägger ut zoner. De zoner som jag nämde sen är ju svåra zoner men utan speciella risker. Det är väl just när det det kommer vara halt mest hela tiden och rätt brant även om det bara är ett par steg så är det dom stegen man måste ta för att komma in i zonen och då har man en betydande risk.

Dessa ligger ju uteslutande vad jag märkt en bit ut vilket gör folks motivation för att ta sig dit mer än möjligtvis för att plocka unika obefintlig. Det minskar dynamiken i turfandet och det blir zoner enbart för folk i närmaste omgivningen.

OnTheRocks tex ser jag inte att jag kommer ta igen även om jag är i närheten. Det blir helt enkelt för stor risk i förhållande till utfallet speciellt när man tar i åtanke tidsaspekten det blir när zonen tack vare träd kan vara knepig och ofta kräva omstart för att ta.

Jämför man den med PoleWater där vägen upp till vattentornet har en bom så man inte tar sig upp annat än till fots och när man väl kommit upp för backen så är det en bit ut i skogen så är det inga problem.

Nattkryp

Postby Nattkryp » 30 Aug 2012, 22:50

Om det finns en bättre plats 10-20 meter bort så kan det ju vara läge att flytta. Men annars är jag med på att det ska finnas kluriga och jobbiga zoner. Förhoppningsvis får man behålla dom längre än andra, som belöning.

Sedan kan sådana avlägsna/öde zoner tilltala hundturfare och liknande, eller de som bara vill vara ute i naturen och kanske plocka en zon.

Som blabert sa så är det ju helt upp till var och en om man vill ta en zon med risk för halka eller ta sig fram igenom en djungel av brännässlor, rent spelmässigt så skadar det ju inte att ha en zon som inte heller tas. Men absolut, om det går en stig 10 meter ifrån så är det så klart trevligare om zonen är där. Gör en felrapport och ett tydligt förslag, kanske gärna med bilder, så är chansen stor att det kommer ändras.

Return to “Allmänt om zoner”