Lokal zoncontroller

Moderator: Zonemakers

Velocipedryttaren
Country: Sweden

Lokal zoncontroller

Postby Velocipedryttaren » 10 Sep 2012, 09:28

Jag känner att det ibland saknas lokalkännedom när nya zoner läggs ut, det skulle kunna behövas en lokal controller som kollar upp zonen på plats innan den lägg ut. Felanmälningstrådarna skull nog dö ut ganska fort om man gjorde så och turfarna skulle nog bli mycket gladare för dom nya zonerna.
Att zonläggaren inte bor i regionen har både fördelar och nackdelar, fusk som att lägga zoner som passar zonläggaren som handsken undviks men vi får en del konstigt placerade zoner som det blir diskunioner.

Isengrim

Re: Lokal zoncontroller

Postby Isengrim » 10 Sep 2012, 09:49

Kan bara hålla med om detta. När zoner läggs ut så bör man ta en titt på hur de faktiskt ser ut irl. Visst blir det merarbete men samtidigt så gagnar det spelet som sådant. Sen att faktiskt tänka på hur zoner kommer funka under alla årstider. Sen kanske ha ett testmode så att några kan testa hur det är att ta en zon med olika mobiler för att hitta strul innan dom läggs ut.

Skall nu expandera till andra länder med annan lagstiftning kommer det inte räcka med friskrivningsklausuler angående att det är på egen risk och man skall använda sunt förnuft när man tar zoner.

Sen vore en zonförslagsfunktion här på forumet med editor och där man kan lägga upp bilder på zonen från olika väderstreck så zoner kan bedömmas av flera innan en lösning som kan fungera?

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 10 Sep 2012, 10:16

För det första så sträcker sig turfcrews tentakler ganska långt, vi finns representerade på många platser runt om landet. Men framför allt har vi väl tillsammans kontrollerat den stora merparten av zoner, iaf i södra och mellersta delarna av Sverige genom att vi faktiskt varit på plats.. Helt nybyggda zoner är ju svårare så klart dock.

Risken med en lokal förmåga som kontrollerar är ju så klart att även denne frestas att skaffa fördelar för sig själv..

Problemet ligger snarare i systemet för zonförslag, användare har ju inga som helst riktlinjer i dagsläget. Detta kommer dockor förbättras i framtiden, likaså felanmälan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image

Velocipedryttaren

Postby Velocipedryttaren » 10 Sep 2012, 11:37

Enklast är kanske att man bara kan lägga zonförslag på den plats man står på, man måste alltså söka upp platsen och lägga förslaget när man står i den tänkta zonen. Att kunna skriva en kommentar till förslaget i appen saknar jag idag.
Tanken med en lokacontroller är att få zonen kontrollerad irl, controller ska inte kunna lägga egna zoner utan bara godkänna eller skicka tillbaka med kommentar till zonläggaren. Det borde göra fusk risken rätt liten.

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 10 Sep 2012, 11:42

Japp, vettiga idéer! Jag glömde dock det viktigaste: när turf blir en jättehit ämnar jag blir förste zonkontrollant och åka jorden runt för att kvalitetssäkra alla nya zoner ;-)

Image

Optimus
Zonemaker

Postby Optimus » 13 Sep 2012, 22:34

Det funkar säkert bra i de större städerna, men om man tänker på hur många städer och samhällen Turf redan finns i (och fler kanske det kan bli) så känns det ohållbart.
Vad är det för fel på att felanmäla en dålig zon om det behövs ?

Att befinna sig på plats stödjer jag inte heller, då man kan känna till bra och trevliga ställen men inte ha möjlighet att åka dit (alltså i andra städer än där man bor). Jag har föreslagit zoner på ställen jag känner till, men som inte alls är i närheten av där jag bor (och det hoppas jag många gör).
ImageImage

Isengrim

Postby Isengrim » 14 Sep 2012, 07:53

Japp, vettiga idéer! Jag glömde dock det viktigaste: när turf blir en jättehit ämnar jag blir förste zonkontrollant och åka jorden runt för att kvalitetssäkra alla nya zoner ;-)

Du vet att du bara får göra det på cykel? ;)

Bombina

Sv: Lokal zoncontroller

Postby Bombina » 14 Sep 2012, 09:26

Du har ju redan ett uppdrag som zone builder så de uppdraget borde gå till mig :razz:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Nattkryp

Postby Nattkryp » 26 Sep 2012, 09:10

Du vet att du bara får göra det på cykel? ;)
Så länge turf skulle stå för mina omkostnader hade jag gärna cyklat jorden runt för att kontrollera zoner.

Helt seriöst alltså.

knegge

Postby knegge » 08 Oct 2012, 11:15

Det som slog mig var att man skulle kunna se sina zonförslag på turfgame.com, kanske lägga till information eller bilder så att zonebuilders har en chans att ta ställning till om det är en lämplig plats eller ej. Att pula in allt för mkt formulär i appen käns inte som en superlösning då det lätt blir en byråkratisk process av att lägga förslagen.
Image

Return to “Allmänt om zoner”