Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?
Posted: 08 Oct 2012 10:10
Tja, tänker sondera terrängen lite angående exakt placering av zoner.
De flesta zoner jag tagit har en god placering och är väl genomtänkta, faktiskt en väldigt stor majoritet, ser bra ut på kartan och även i verkligheten. Men så kommer man till vissa zoner och undrar hur det egentligen är tänkt. När man grubblar lite på detta så kommer man fram till några argument och problem som borde tas upp.
Jag har hört att vissa zoner "ska vara lite svårare", men det käns inte som en rimlig förklaring överallt heller.
Första exemplet, tätbebyggt område med en gräsplätt inne i ett kvarter och en cykelbana som går genom denna (t.ex Longzone). Man skulle ju spontant kunna tänka sig att zonen var på gräsplätten men sträcker sig över cykelbanan. Oftast är det ju så, men då det inte är så då börjar man undra vad som egentligen är tänkt. På sommaren är det ju inga problem att ta den, om man nu räknar skapandet av stigar på gräsmattan som accepterbar konsekvens.
Sen har vi här uppe 1m snö flera månader om året och en sådan zon riskerar att bli ignorerad då man måste plumsa de sista 15 metrarna, vilket väl inte är önskvärt ? Detta hamnar lite i "det ska inte va för lätt"-argumentet, men det blir ju helt knasigt då fairyn aldrig kommer att hinna med och justera denna för sommar/vinter, den kommer ju att vara helt ovärd just då snön kommer och sen när det väl tinar så har den aphög poäng. På något vis så måste den väl vara ungefär lika svår sommar som vinter, om det går ?
En annan typ av skum placering är då det är hur lätt som helst att ta sig till zonen då den är mitt i stan, men väl på plats så inser man att den består av en gigantisk och ogenomtränglig buske (t.ex umestation). Denna blir mest irriterande då man står dikt an mot buskaget och hör en kontinuerlig vals av "taking zone, leaving zone". Man börjar gå runt och försöka hitta en bättre approach och denna dag så gick den bäst att ta norrifrån, återigen ståendes på en gräsmatta med en tillhörande ny stig.
Båda dessa har problemet med att vi sabbar odlad och underhållen gräsmatta, vilket i långa loppet kommer att dra till sig dålig PR.
Ett snarlikt problem finner man ibland på de mer avsides zonerna (t.ex Tjärnära) som i sig inte är svårare att ta sig till än de andra i närheten. Men som av någon anledning består zonen av snårskog. Här kommer ibland bilargumentet in, att man inte ska kunna ta den med drive-by. Detta argument är dock ett problem som alltid drabbar alla, för att den ska bli omöjlig att ta med bil så blir den ofta omöjlig att ta med cykel. Sen att bil skulle vara ett problem på en smal cykelbana en bra bit från någon väg är nog en överdrift, så även om det är fysiskt möjligt och att någon någonsin har tagit den med bil (och därmed svinturfat) borde inte vara en faktor.
Sist har man zoner som ser bra ut på kartan men som i verkligheten beter sig på ett annat sätt (t.ex grubbebeach). Där man på kartan ser att zonen är just vid vägkanten och det är bara att stega ut nån meter så är saken biff. Verkligheten och omständigheterna (slänt och skog intill) gör dock att gps'en inte är riktigt överens med vart man är. Detta resulterar i att man måste ända ut i vattenkanten för att ens ha en chans att ta den. Onödigt blöta skor är inte en önskvärd effekt av en turfingrunda så sådana zoner riskerar att ignoreras för att dom är för dryga.
Tillbaka lite på snöproblemet. Nu är det ju inte lika skoj att cykla 40km på vintern som det är på sommaren och skulle det utöver detta innebära att man bara kan ta 25% av zonerna så lär det ju bli ännu färre rundor. Färre som bråkar om zonerna gör det svårt att få TP, samt fler som bara tickar PPH. Så om det går så långt att de zoner man väl kan ta bara får 50% av TP pga retake, så blir det nog avsevärt färre turfrundor och man i princip lägger ner det under vinterperioden.
Tack för ordet!
De flesta zoner jag tagit har en god placering och är väl genomtänkta, faktiskt en väldigt stor majoritet, ser bra ut på kartan och även i verkligheten. Men så kommer man till vissa zoner och undrar hur det egentligen är tänkt. När man grubblar lite på detta så kommer man fram till några argument och problem som borde tas upp.
Jag har hört att vissa zoner "ska vara lite svårare", men det käns inte som en rimlig förklaring överallt heller.
Första exemplet, tätbebyggt område med en gräsplätt inne i ett kvarter och en cykelbana som går genom denna (t.ex Longzone). Man skulle ju spontant kunna tänka sig att zonen var på gräsplätten men sträcker sig över cykelbanan. Oftast är det ju så, men då det inte är så då börjar man undra vad som egentligen är tänkt. På sommaren är det ju inga problem att ta den, om man nu räknar skapandet av stigar på gräsmattan som accepterbar konsekvens.
Sen har vi här uppe 1m snö flera månader om året och en sådan zon riskerar att bli ignorerad då man måste plumsa de sista 15 metrarna, vilket väl inte är önskvärt ? Detta hamnar lite i "det ska inte va för lätt"-argumentet, men det blir ju helt knasigt då fairyn aldrig kommer att hinna med och justera denna för sommar/vinter, den kommer ju att vara helt ovärd just då snön kommer och sen när det väl tinar så har den aphög poäng. På något vis så måste den väl vara ungefär lika svår sommar som vinter, om det går ?
En annan typ av skum placering är då det är hur lätt som helst att ta sig till zonen då den är mitt i stan, men väl på plats så inser man att den består av en gigantisk och ogenomtränglig buske (t.ex umestation). Denna blir mest irriterande då man står dikt an mot buskaget och hör en kontinuerlig vals av "taking zone, leaving zone". Man börjar gå runt och försöka hitta en bättre approach och denna dag så gick den bäst att ta norrifrån, återigen ståendes på en gräsmatta med en tillhörande ny stig.
Båda dessa har problemet med att vi sabbar odlad och underhållen gräsmatta, vilket i långa loppet kommer att dra till sig dålig PR.
Ett snarlikt problem finner man ibland på de mer avsides zonerna (t.ex Tjärnära) som i sig inte är svårare att ta sig till än de andra i närheten. Men som av någon anledning består zonen av snårskog. Här kommer ibland bilargumentet in, att man inte ska kunna ta den med drive-by. Detta argument är dock ett problem som alltid drabbar alla, för att den ska bli omöjlig att ta med bil så blir den ofta omöjlig att ta med cykel. Sen att bil skulle vara ett problem på en smal cykelbana en bra bit från någon väg är nog en överdrift, så även om det är fysiskt möjligt och att någon någonsin har tagit den med bil (och därmed svinturfat) borde inte vara en faktor.
Sist har man zoner som ser bra ut på kartan men som i verkligheten beter sig på ett annat sätt (t.ex grubbebeach). Där man på kartan ser att zonen är just vid vägkanten och det är bara att stega ut nån meter så är saken biff. Verkligheten och omständigheterna (slänt och skog intill) gör dock att gps'en inte är riktigt överens med vart man är. Detta resulterar i att man måste ända ut i vattenkanten för att ens ha en chans att ta den. Onödigt blöta skor är inte en önskvärd effekt av en turfingrunda så sådana zoner riskerar att ignoreras för att dom är för dryga.
Tillbaka lite på snöproblemet. Nu är det ju inte lika skoj att cykla 40km på vintern som det är på sommaren och skulle det utöver detta innebära att man bara kan ta 25% av zonerna så lär det ju bli ännu färre rundor. Färre som bråkar om zonerna gör det svårt att få TP, samt fler som bara tickar PPH. Så om det går så långt att de zoner man väl kan ta bara får 50% av TP pga retake, så blir det nog avsevärt färre turfrundor och man i princip lägger ner det under vinterperioden.
Tack för ordet!