Page 2 of 2

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Posted: 12 Apr 2014 11:27
by acachberga
knegge wrote:Tja, tänker sondera terrängen lite angående exakt placering av zoner.

De flesta zoner jag tagit har en god placering och är väl genomtänkta, faktiskt en väldigt stor majoritet, ser bra ut på kartan och även i verkligheten. Men så kommer man till vissa zoner och undrar hur det egentligen är tänkt. När man grubblar lite på detta så kommer man fram till några argument och problem som borde tas upp.
Jag har hört att vissa zoner "ska vara lite svårare", men det käns inte som en rimlig förklaring överallt heller.

Första exemplet, tätbebyggt område med en gräsplätt inne i ett kvarter och en cykelbana som går genom denna (t.ex Longzone). Man skulle ju spontant kunna tänka sig att zonen var på gräsplätten men sträcker sig över cykelbanan. Oftast är det ju så, men då det inte är så då börjar man undra vad som egentligen är tänkt. På sommaren är det ju inga problem att ta den, om man nu räknar skapandet av stigar på gräsmattan som accepterbar konsekvens.
Sen har vi här uppe 1m snö flera månader om året och en sådan zon riskerar att bli ignorerad då man måste plumsa de sista 15 metrarna, vilket väl inte är önskvärt ? Detta hamnar lite i "det ska inte va för lätt"-argumentet, men det blir ju helt knasigt då fairyn aldrig kommer att hinna med och justera denna för sommar/vinter, den kommer ju att vara helt ovärd just då snön kommer och sen när det väl tinar så har den aphög poäng. På något vis så måste den väl vara ungefär lika svår sommar som vinter, om det går ?

En annan typ av skum placering är då det är hur lätt som helst att ta sig till zonen då den är mitt i stan, men väl på plats så inser man att den består av en gigantisk och ogenomtränglig buske (t.ex umestation). Denna blir mest irriterande då man står dikt an mot buskaget och hör en kontinuerlig vals av "taking zone, leaving zone". Man börjar gå runt och försöka hitta en bättre approach och denna dag så gick den bäst att ta norrifrån, återigen ståendes på en gräsmatta med en tillhörande ny stig.

Båda dessa har problemet med att vi sabbar odlad och underhållen gräsmatta, vilket i långa loppet kommer att dra till sig dålig PR.

Ett snarlikt problem finner man ibland på de mer avsides zonerna (t.ex Tjärnära) som i sig inte är svårare att ta sig till än de andra i närheten. Men som av någon anledning består zonen av snårskog. Här kommer ibland bilargumentet in, att man inte ska kunna ta den med drive-by. Detta argument är dock ett problem som alltid drabbar alla, för att den ska bli omöjlig att ta med bil så blir den ofta omöjlig att ta med cykel. Sen att bil skulle vara ett problem på en smal cykelbana en bra bit från någon väg är nog en överdrift, så även om det är fysiskt möjligt och att någon någonsin har tagit den med bil (och därmed svinturfat) borde inte vara en faktor.

Sist har man zoner som ser bra ut på kartan men som i verkligheten beter sig på ett annat sätt (t.ex grubbebeach). Där man på kartan ser att zonen är just vid vägkanten och det är bara att stega ut nån meter så är saken biff. Verkligheten och omständigheterna (slänt och skog intill) gör dock att gps'en inte är riktigt överens med vart man är. Detta resulterar i att man måste ända ut i vattenkanten för att ens ha en chans att ta den. Onödigt blöta skor är inte en önskvärd effekt av en turfingrunda så sådana zoner riskerar att ignoreras för att dom är för dryga.

Tillbaka lite på snöproblemet. Nu är det ju inte lika skoj att cykla 40km på vintern som det är på sommaren och skulle det utöver detta innebära att man bara kan ta 25% av zonerna så lär det ju bli ännu färre rundor. Färre som bråkar om zonerna gör det svårt att få TP, samt fler som bara tickar PPH. Så om det går så långt att de zoner man väl kan ta bara får 50% av TP pga retake, så blir det nog avsevärt färre turfrundor och man i princip lägger ner det under vinterperioden.

Tack för ordet!
Har med intresse läst ditt inlägg flera gånger. Bra och genomtänkt skrivet och beskriver tankar om vissa zoner som jag haft, men inte hade kunnat formulera så väl som du.
Ett problem är zoner som flyttar sej. Var igår ute per cykel för att återigen återta en zon som ligger bredvid en nästan tusenårig borg som grävts ut osv osv. Nästan alldeles intill ligger en förskola, ja ni kan tänka er resten. Jag fick vandra iväg mot denna för att inte lämna zonen. Klockan var hämtningstid av barnen. Vad tänker då de föräldrar som ser en äldre man irra omkring fram och tillbaka med nånting han håller i handen? Så småningom är det dags att komma tillbaka hit, vad händer då? Förhoppningsvis har zonen flyttat sej åt andra hållet.
"...en gräsplätt inne i ett kvarter och en cykelbana som går genom denna " har jag också skrivit om. Ett område där alla känner alla. Inte bra...

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Posted: 12 Apr 2014 11:45
by Isengrim
Finns ännu närmare mellan zoner fågelvägen. Oftast ligger ju nått imellan, en å, en hårt trafikerad väg. Du gick inte till nästa då, Halfmoonzone? De tre är klassiska gåzoner i ett svep. Sen har vi CastleZone och SkyldraGevär. Hur långt är det där, 40m?

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Posted: 12 Apr 2014 12:21
by Dacop
acachberga wrote:
knegge wrote:Tja, tänker sondera terrängen lite angående exakt placering av zoner.

De flesta zoner jag tagit har en god placering och är väl genomtänkta, faktiskt en väldigt stor majoritet, ser bra ut på kartan och även i verkligheten. Men så kommer man till vissa zoner och undrar hur det egentligen är tänkt. När man grubblar lite på detta så kommer man fram till några argument och problem som borde tas upp.
Jag har hört att vissa zoner "ska vara lite svårare", men det käns inte som en rimlig förklaring överallt heller.

Första exemplet, tätbebyggt område med en gräsplätt inne i ett kvarter och en cykelbana som går genom denna (t.ex Longzone). Man skulle ju spontant kunna tänka sig att zonen var på gräsplätten men sträcker sig över cykelbanan. Oftast är det ju så, men då det inte är så då börjar man undra vad som egentligen är tänkt. På sommaren är det ju inga problem att ta den, om man nu räknar skapandet av stigar på gräsmattan som accepterbar konsekvens.
Sen har vi här uppe 1m snö flera månader om året och en sådan zon riskerar att bli ignorerad då man måste plumsa de sista 15 metrarna, vilket väl inte är önskvärt ? Detta hamnar lite i "det ska inte va för lätt"-argumentet, men det blir ju helt knasigt då fairyn aldrig kommer att hinna med och justera denna för sommar/vinter, den kommer ju att vara helt ovärd just då snön kommer och sen när det väl tinar så har den aphög poäng. På något vis så måste den väl vara ungefär lika svår sommar som vinter, om det går ?

En annan typ av skum placering är då det är hur lätt som helst att ta sig till zonen då den är mitt i stan, men väl på plats så inser man att den består av en gigantisk och ogenomtränglig buske (t.ex umestation). Denna blir mest irriterande då man står dikt an mot buskaget och hör en kontinuerlig vals av "taking zone, leaving zone". Man börjar gå runt och försöka hitta en bättre approach och denna dag så gick den bäst att ta norrifrån, återigen ståendes på en gräsmatta med en tillhörande ny stig.

Båda dessa har problemet med att vi sabbar odlad och underhållen gräsmatta, vilket i långa loppet kommer att dra till sig dålig PR.

Ett snarlikt problem finner man ibland på de mer avsides zonerna (t.ex Tjärnära) som i sig inte är svårare att ta sig till än de andra i närheten. Men som av någon anledning består zonen av snårskog. Här kommer ibland bilargumentet in, att man inte ska kunna ta den med drive-by. Detta argument är dock ett problem som alltid drabbar alla, för att den ska bli omöjlig att ta med bil så blir den ofta omöjlig att ta med cykel. Sen att bil skulle vara ett problem på en smal cykelbana en bra bit från någon väg är nog en överdrift, så även om det är fysiskt möjligt och att någon någonsin har tagit den med bil (och därmed svinturfat) borde inte vara en faktor.

Sist har man zoner som ser bra ut på kartan men som i verkligheten beter sig på ett annat sätt (t.ex grubbebeach). Där man på kartan ser att zonen är just vid vägkanten och det är bara att stega ut nån meter så är saken biff. Verkligheten och omständigheterna (slänt och skog intill) gör dock att gps'en inte är riktigt överens med vart man är. Detta resulterar i att man måste ända ut i vattenkanten för att ens ha en chans att ta den. Onödigt blöta skor är inte en önskvärd effekt av en turfingrunda så sådana zoner riskerar att ignoreras för att dom är för dryga.

Tillbaka lite på snöproblemet. Nu är det ju inte lika skoj att cykla 40km på vintern som det är på sommaren och skulle det utöver detta innebära att man bara kan ta 25% av zonerna så lär det ju bli ännu färre rundor. Färre som bråkar om zonerna gör det svårt att få TP, samt fler som bara tickar PPH. Så om det går så långt att de zoner man väl kan ta bara får 50% av TP pga retake, så blir det nog avsevärt färre turfrundor och man i princip lägger ner det under vinterperioden.

Tack för ordet!
Har med intresse läst ditt inlägg flera gånger. Bra och genomtänkt skrivet och beskriver tankar om vissa zoner som jag haft, men inte hade kunnat formulera så väl som du.
Ett problem är zoner som flyttar sej. Var igår ute per cykel för att återigen återta en zon som ligger bredvid en nästan tusenårig borg som grävts ut osv osv. Nästan alldeles intill ligger en förskola, ja ni kan tänka er resten. Jag fick vandra iväg mot denna för att inte lämna zonen. Klockan var hämtningstid av barnen. Vad tänker då de föräldrar som ser en äldre man irra omkring fram och tillbaka med nånting han håller i handen? Så småningom är det dags att komma tillbaka hit, vad händer då? Förhoppningsvis har zonen flyttat sej åt andra hållet.
"...en gräsplätt inne i ett kvarter och en cykelbana som går genom denna " har jag också skrivit om. Ett område där alla känner alla. Inte bra...
Alla zoner blir inte helt lyckade från första början, tänk på att zonmakaren i dom allra flesta fall aldrig varit på platsen utan litar till den information som finns att finna, kartor, bilder, streetview samt spelarnas förslag. Därför är det viktigt att spelarna felanmäler zoner som inte fungerar.

Knegge skrev sitt inlägg hösten 2012 och jag vill påstå att det hänt en hel del sedan dess, inte minst vad gäller riktlinjer för hur zonerna skall vara placerade. Rena gräsytor utan nån form av stig eller väg används numera sällan som zon, men det innebär inte att alla zoner som byggdes så har ändrats. Zoner som ligger så pass nära en förskola som du beskriver bör också ändras just för att inte skapa obehag. Uppmärksamma zonmakaren på problemet så lär det rättas till.

Så måste jag säga att zoner flyttar sig inte utan det är din markör som beter sig annorlunda. Detta kan bero på ett flertal olika saker, allt från störningar i atmosfären till problem i telefonen.

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Posted: 12 Apr 2014 12:33
by acachberga
Jo jag är medveten om att det är min markör som beter sej annorlunda. Borde väl kanske ha skrivit "zonen flyttar sej" för att det skulle vara rätt. Kanske det var pyssel med satelliterna som orsakade detta, klockan var ju omkring 15 och det är då det kan bli lite strul.

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Posted: 30 Jul 2014 11:25
by Ignatiuz
Ganska ny i det här spelet.

Vad är policyn angående zoner som är placerade inom stängda områden där det endast är möjligt att besöka zonen om det är öppet?

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Posted: 30 Jul 2014 12:01
by Velocipedryttaren
Ignatiuz wrote:Ganska ny i det här spelet.

Vad är policyn angående zoner som är placerade inom stängda områden där det endast är möjligt att besöka zonen om det är öppet?
Helt okey med zoner som bara går att ta vissa tider och även där det är inträde.

Re: Zonplaceringar, tankar och regler kring det ?

Posted: 30 Jul 2014 16:36
by bocklingen
Exempel: Linnéträdgården i Uppsala.