Bilturf

Moderator: Zonemakers

DocArt

Bilturf

Post by DocArt »

Under den senaste stockholmsomgången i november nu, så använde sig den lokala vinnaren av omfattande bilturf, även på Södermalm och Kungsholmen mm. Det är inget som går att förbjuda, även om det är osportsligt, MEN det finns ett antal zoner som kan tas utan att man ens behöver GÅ UR BILEN.

Jag tror INTE att turfande sittande kvar i bil var med i sinnevärlden för de som har varit upphovsmän/kvinnor till TURF-spelet. Det ska väl inte vara handikappanpassat? :(

Med ledning av ovanstående ser jag det som självklart att zoner som kan tas sittandes i en bil helt sonika tas bort.

Exempel på sådana zoner är: Highlidzone (Högalidskyrkan), Tantotopzone (Utkiksplatsen högst upp i Tanto), Hornzone (Bysistorget), Reimerbridgezone (Reimersbron), Squaretrees (mitt på Norrmälarstrand), Childzone (Barnhusbron), Kornzone (Kornhamnstorg vid Gamla Stan), Eriksbridge (Sankt Eriksgatan) Stadshagent (Stadshagens Tunnelbanestation), Shipzone (Bron till Skeppsholmen), Beckholmen (På Djurgården).

Dessa är zoner som jag känner till. Det finns antagligen fler.

Om dessa zoner tas bort så kommer det fortfarande finnas en stor mängd zoner kvar som det räcker att gå ur bilen en liten bit för att kunna ta...
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Bilturf

Post by Blabert »

Varför skulle vi ta bort dessa zoner, varav de flesta är väldigt fina och trevliga även för icke bilturfare? Använd tråden för felanmälan om du tycker zonerna är dåliga.
Image
DocArt

Re: Bilturf

Post by DocArt »

Blabert wrote:Varför skulle vi ta bort dessa zoner, varav de flesta är väldigt fina och trevliga även för icke bilturfare? Använd tråden för felanmälan om du tycker zonerna är dåliga.
Varför ni ska ta bort dessa zoner tror jag framgår av det jag skrivit. Läs igen. Jag har skrivit under "zoner" och inte under "felanmälan" eftersom det INTE är något faktiskt fel på de zoner som jag tar upp, utom att de lätt missbrukas med bilturf sittandes kvar i bilen. Är det ett problem eller inte?

Jag tycker själv att det skulle vara synd att ta bort broarna, och de övriga skulle man ju kunna tänka sig att flytta en del, men det tycket jag är din sak att föreslå.

Ett vettigt svar nu tack!
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Bilturf

Post by Blabert »

DocArt wrote:
Blabert wrote:Varför skulle vi ta bort dessa zoner, varav de flesta är väldigt fina och trevliga även för icke bilturfare? Använd tråden för felanmälan om du tycker zonerna är dåliga.
Varför ni ska ta bort dessa zoner tror jag framgår av det jag skrivit. Läs igen. Jag har skrivit under "zoner" och inte under "felanmälan" eftersom det INTE är något faktiskt fel på de zoner som jag tar upp, utom att de lätt missbrukas med bilturf sittandes kvar i bilen. Är det ett problem eller inte?

Jag tycker själv att det skulle vara synd att ta bort broarna, och de övriga skulle man ju kunna tänka sig att flytta en del, men det tycket jag är din sak att föreslå.

Ett vettigt svar nu tack!
Jag har inget intresse av att flytta zonerna, så varför ska jag föreslå det? Som du själv säger är det inget fel på zonerna, jag skulle inte vilja flytta eller ta bort dom då de som jag skrev innan rör sig om väldigt fina zoner med bra turfupplevelse.

Att man blir upprörd över att någon tar zonerna med bil, får man antingen påverka denne till att sluta bilturfa, eller sluta bli upprörd. Det finns alltid de som kommer missbruka saker överallt i samhället. Ska vi stänga tunnelbanan också eftersom ett fåtal resenärer plankar?


Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Bilturf

Post by SunYour »

DocArt, så här gör vi:

I den här tråden kan ni avreagera er om bilturf, och när fått ur dig den värsta ilskan, så tar du med dig dina zoner du vill felrapportera till tråden för felrapportering av zoner inom region stockholm och lägger dem där, gärna med förslag på hur du tycker att zonerna kan förbättras.

Jag kommer sedan att ta en titt på zonerna för att se om det går att göra något åt zonerna.

Här felrapporteras zoner: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=83&t=1200

I övrigt:

Det största problemet för dig är väl snarare att tomtebloss turfar utkanterna med både högre tp och större sannorlikhet att kamma hem mer poäng via pph, medan du håller dig mer inne i stan där tp är riktigt låg och chansen till att samla ihop poäng via pph är ganska begränsad, trots att zonerna har dubbelt så hög pph.

I framtiden kan förhållandet tp och pph komma att justeras, men tills dess är det bara att stoppa huvudet i dunkudden och vråla så länge rösten bär istället för att ta ut din ilska här på forumet :-)

För ett år sedan var det en bilturfare som vann totalen, och det är ett stående inslag att man måste turfa stor andel zoner med hög tp eller ta extreeeemt många zoner oavsett valör för att kunna ha en chans att mäta sig med andra.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
DocArt

Re: Bilturf

Post by DocArt »

Goddag Yxskaft! Det var en person som använde detta sätt som god hjälp att vinna lokalt i Stockholm, som bekant är sveriges största stad... Så var det med det, så jämförelsen med plankare haltar betänkligt.

Förresten är det du som är TURF eftersom du skriver "JAG har inget intresse av att flytta zonerna, så varför ska JAG föreslå det?"
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Bilturf

Post by Blabert »

DocArt wrote:Goddag Yxskaft! Det var en person som använde detta sätt som god hjälp att vinna lokalt i Stockholm, som bekant är sveriges största stad... Så var det med det, så jämförelsen med plankare haltar betänkligt.

Förresten är det du som är TURF eftersom du skriver "JAG har inget intresse av att flytta zonerna, så varför ska JAG föreslå det?"
Goddag själv! Hur haltar jämförelsen menar du? Du anser att bilturf är fusk, de flesta anser att planka på tuben är fusk/dåligt. Ska alla andra, som faktiskt har glädje av tunnelbana och fina turfzoner, lida för att någon enligt dig beter sig dumt? En gör fel = straffa alla? Nej tack.

Nej, jag är inte turf. Jag är bara en simpel turfare som inte vill att alldeles utmärkt och fina Stockholmszoner ska flyttas bara för att man råkar kunna ta dem i bilen.

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
DocArt

Re: Bilturf

Post by DocArt »

SunYour wrote:DocArt, så här gör vi:

I den här tråden kan ni avreagera er om bilturf, och när fått ur dig den värsta ilskan, så tar du med dig dina zoner du vill felrapportera till tråden för felrapportering av zoner inom region stockholm och lägger dem där, gärna med förslag på hur du tycker att zonerna kan förbättras.

Jag kommer sedan att ta en titt på zonerna för att se vad som det verkligen går att göra något åt zonerna.

Här felrapporteras zoner: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=83&t=1200

I övrigt:

Det största problemet för dig är väl snarare att tomtebloss turfar utkanterna med både högre tp och större sannorlikhet att kamma hem mer poäng via pph, medan du håller dig mer inne i stan där tp är riktigt låg och chansen till att samla ihop poäng via pph är ganska begränsad, trots att zonerna har dubbelt så hög pph.

I framtiden kan förhållandet tp och pph komma att justeras, men tills dess är det bara att stoppa huvudet i dunkudden och vråla så länge rösten bär istället för att ta ut din ilska här på forumet :-)

För ett år sedan var det en bilturfare som vann totalen, och det är ett stående inslag att man måste turfa stor andel zoner med hög tp eller ta extreeeemt många zoner oavsett valör för att kunna ha en chans att mäta sig med andra.

Tack för inlägget, även om du hade kunnat bespara dig förklaringen till hur man vinner. Den visste jag redan förståss ;) Dessutom lät jag tomtebloss vinna. Jag ville inte tävla mot någon som inte spelar sportsligt. Då blir man ju en del av det själv.

Jag får se om jag orkar föreslå förändringar på felanmälan, det kan ju räcka med att ändra zonerna väldigt lite som en markering mot de som sitter kvar i bilen att de i alla fall får kliva ut.

I övrigt kanske jag ändrar mig och också börjar bilturfa på t ex Södermalm, Kungsholmen mfl ställen. Jag har också tillgång till bil...
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Bilturf

Post by SunYour »

DocArt wrote: Tack för inlägget, även om du hade kunnat bespara dig förklaringen till hur man vinner. Den visste jag redan förståss ;) Dessutom lät jag tomtebloss vinna. Jag ville inte tävla mot någon som inte spelar sportsligt. Då blir man ju en del av det själv.
Det går att vinna över bilturfare, även om det krävs ganska mycket för att göra det, speciellt om man försöker ge sig på och utmana en gammal bilturfarräv som tomtebloss med lång meritlista. Wrong guy to mess with, så jag tror att det snarare var han som inte lät dig vinna helt enkelt, och du gav upp.... och tur var väl det, för jag hade också full sjå att försöka hänga med i hans bilturfartempo i hög-tp-områden ända till du slog av på tempot ;-)
DocArt wrote: Jag får se om jag orkar föreslå förändringar på felanmälan, det kan ju räcka med att ändra zonerna väldigt lite som en markering mot de som sitter kvar i bilen att de i alla fall får kliva ut.
I grund och botten räcker det med en copy/paste, eller inte skriva nåt inlägg alls, men då ökar riskten för att jag glömmer bort det...
Fyller du på med mer info, är det i första hand ev. detaljer som kan vara bra att känna till...
Deluxe-varianten är ju såklart att posta ett foto, eller referera till en streetview-länk...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Bilturf

Post by Blabert »

DocArt wrote:
SunYour wrote:DocArt, så här gör vi:

I den här tråden kan ni avreagera er om bilturf, och när fått ur dig den värsta ilskan, så tar du med dig dina zoner du vill felrapportera till tråden för felrapportering av zoner inom region stockholm och lägger dem där, gärna med förslag på hur du tycker att zonerna kan förbättras.

Jag kommer sedan att ta en titt på zonerna för att se vad som det verkligen går att göra något åt zonerna.

Här felrapporteras zoner: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=83&t=1200

I övrigt:

Det största problemet för dig är väl snarare att tomtebloss turfar utkanterna med både högre tp och större sannorlikhet att kamma hem mer poäng via pph, medan du håller dig mer inne i stan där tp är riktigt låg och chansen till att samla ihop poäng via pph är ganska begränsad, trots att zonerna har dubbelt så hög pph.

I framtiden kan förhållandet tp och pph komma att justeras, men tills dess är det bara att stoppa huvudet i dunkudden och vråla så länge rösten bär istället för att ta ut din ilska här på forumet :-)

För ett år sedan var det en bilturfare som vann totalen, och det är ett stående inslag att man måste turfa stor andel zoner med hög tp eller ta extreeeemt många zoner oavsett valör för att kunna ha en chans att mäta sig med andra.
Jag får se om jag orkar föreslå förändringar på felanmälan, det kan ju räcka med att ändra zonerna väldigt lite som en markering mot de som sitter kvar i bilen att de i alla fall får kliva ut..
Ok. Jag tycker nog att det minsta man kan begära av de som kommer till forumet och vill få zoner flyttade är att de postar i rätt forum med en vettig förklaring/motivering. Att starta en tråd som heter "Bilturf" där man klagar på allt möjligt väldigt ospecificerat , däribland ett gäng zoner, och sen tro att någon annan ska felanmäla åt en tycker jag är rätt så dåligt faktiskt. Vi jobbar redan ideellt här, vi tänker inte börjat göra felanmälarnas jobb också.



Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
Locked

Return to “Allmänt om zoner”