Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Moderator: Zonemakers

User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by LoneDog »

Kyrkogård är allmän plats.

Jag har två (min mor & barndomsvän) i Kvibergskyrkogård här i Göteborg. Tycker det är helt OK att ha zoner i kyrkogårdar så länge inte zonen såklart är över en grav. Hade det inte varit för Turf så hade jag inte cyklat igenom och kollat till gravarna lika ofta.

Sen är det skillnad på kyrkogård och kyrkogård.

I Göteborg så har vi Kviberg som jag nämde ovan stora breda asfaltsvägar helt OK för Turf.
Stampens Kyrkogård med små breda grus vägar helt OK för Turf
Majornas kyrkogård med stora breda asfaltsvägar helt OK för Turf.

Men så har vi exempelvis Sanktsigfrids Kyrkogård som är en kombination av grus & sand där det blir tydliga spår från cykeln då jag av majoritet cyklar, men då är det bara att gå av cykeln och ta den till fots, som det diskuterats i denna tråd så är det helt upp till den som turfar att sköta sig lagmässigt.

Om inte kan vi lika gärna ta bort alla zoner i allmänheten för om någon håller ett högt tempo för att ta en bra runda och cyklar på någon eller en bil är det då Turfs fel? Nej det är ditt eget fel! Sunt förnuft gäller.

Som Blabert och övriga säger så tror inte jag det kommer påpeka Turfs rykte.
Jag känner nästan när jag läst denna tråden att vissa individer har inte något bättre för sig än att sitta här och gnälla för dom inte får sin vilja igenom, ta ett tips: ta en turf runda istället. :D

Och känner ni att måste turfa men inte "kan" på grund av en kyrkogård, köp då med er en bukett blommor och lägg på ett par gravar och be om ursäkt för att ni stör.
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
mattiasp74
Posts: 29
Joined: 01 Jun 2014 10:43
Country: Sweden

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by mattiasp74 »

Jag kan tycka att zoner inte ska placeras mitt på mindre kyrkogårdar, min tanke är respekt mot anhöriga och begravda. Går det inte att märka ut något efter namnen på zoner vid kyrkogårdar så man kan välja om man vill ta zonen, gäller främst om man är i en annan region än sin egen och inte vet hur zonerna ligger.

När det gäller respekten dessutom så kan vi kanske tänka på om Birkenau verkligen ska ha en zon eller om den ska flyttas in i samhället
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Blabert »

mattiasp74 wrote:Jag kan tycka att zoner inte ska placeras mitt på mindre kyrkogårdar, min tanke är respekt mot anhöriga och begravda. Går det inte att märka ut något efter namnen på zoner vid kyrkogårdar så man kan välja om man vill ta zonen, gäller främst om man är i en annan region än sin egen och inte vet hur zonerna ligger.

När det gäller respekten dessutom så kan vi kanske tänka på om Birkenau verkligen ska ha en zon eller om den ska flyttas in i samhället
Minnesplatsen och museet vid Auschwitz-Birkenau är ett givet besök om man är i trakten, självklart ska det finnas en zon för att minnas de overkliga hemskheter som hände där. Zonen ligger dessutom utanför området i direkt anslutning till parkeringen.

Vad gäller utmärkning av kyrkozoner så lär man väl se att de är en kyrka och kyrkogård man beträder..? Iallafall om man inte har näsan inte mobilen konstant.

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
Ann

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Ann »

För det första: fantastiskt låg nivå på diskussionen här inne bitvis. Tråkigt att förstepostaren blivit så utskälld för att ha tagit upp ett relevant ämne till diskussion.

Som turf-newb och rätt erfaren geocachare tänkte jag slänga in mina 2cents...

Jag förstår på det hätska tonläget att det känns fruktansvärt kränkande att behöva anpassa sig till andra människor som inte är lika försiktiga när de leker. MEN. Leken blir mycket mer långlivad om en tänker lite förebyggande för att inte skapa onödig badwill. Även om det bara är "några" som inte sköter sig så lär det komma ut förr eller senare att blådårarna leker turf.

Jag tycker att det är trevligt att promenera på kyrkogårdar och skulle inte ha nåt emot att ta såna zoner. Men om någon kyrkogård börjar lida av att det ligger en zon där och att vissa beter sig illa så spelar det ingen roll hur respektfullt jag knatar igenom. Den zonen behöver justeras!

Och nej. Det kommer inte att fortsätta svärma geocachare genom kyrkogårdarna även om de problematiska zonerna flyttas. I Sverige godkänns inga cacher längre på kyrkans mark, just på grund av tidigare problem. Inget på kyrkogårdar, inget innanför eller strax utanför kyrkomurar. Det är tvärstopp.

Jag tror att det skulle vara smartare att ta bort zoner som skapar irritation, just för att få fortsätta ha zoner i fina kyrkogårdar där trafiken inte stör. Om svenska kyrkan kontaktar turf med frågor eller krav om att flytta zoner så kommer inte kaxig attityd att hjälpa. Då är det slutlekt på all helgad mark helt plötsligt... Kul va?
User avatar
Gooseson
Posts: 62
Joined: 22 Feb 2014 09:56
Country: Sweden

Re: Cykling förbjuden (t.ex. kyrkogårdar)

Post by Gooseson »

Om det funnits en "Gilla"-funktion i detta forum hade Anns inlägg ovan men även trådstartarens NewBridgeKing fått fem tummar upp.
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”