Varför är ni så snikna med zoner?

Moderator: Zonemakers

testpost

Varför är ni så snikna med zoner?

Post by testpost »

Hallå där Turfare.

Varje gång någon nämner något om fler zoner så får de oftast väldigt negativa svar, och på sin höjd "man kanske skulle kunna fundera på att eventuellt lägga till en zon där någon gång i framtiden vad det lider", och sen händer det naturligtvis ingenting i alla fall.

Varför är zoner en lyxvara? Varför ska det vara så svårt att lägga till nya? På glesa ställen verkar nya zoner vara helt oacceptabelt, för ingen spelar där (moment 22, m a o), och på populära ställen verkar även negativiteten att lägga till nya vara stor (det finns ju redan en massa där). Är det så att zonmakarna avskyr sitt arbete? Att det är så jobbigt att lägga till nytt? Varför inte tillsätta nya zonmakare i sådana fall? Det är säkert massor med folk som jättegärna skulle lägga ner hela sin fritid på att lägga till nya zoner.

Eller är det så att ni absolut inte vill expandera spelet? Att det ska vara designat för den handfull människor som orkar cykla runt stadskärnorna dagarna i ända, och inte släppa in nytt folk, som i stället vill utforska större områden, med Turf som extra motivator (något som jag trodde var poängen med spelet från början, speciellt med sin slogan "outdoor addiction").

Jag förstår bara inte oviljan.
Guest

Re: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Guest »

testpost suck....
User avatar
bocklingen
Posts: 346
Joined: 27 Apr 2014 07:20
Country: Sweden
Location: Rasbokil Örkulla

Re: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by bocklingen »

testpost wrote:...
Jag har fått zoner godkända. När tiden var mogen.

Hellre tar jag ett svar som inte invaggar mig i falska förhoppningar än ett som gör mig besviken när tiden går utan att jag får det jag trott mig bli lovad i närtid.


iPhone 5C / Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Blabert »

testpost wrote:Hallå där Turfare.

Varje gång någon nämner något om fler zoner så får de oftast väldigt negativa svar, och på sin höjd "man kanske skulle kunna fundera på att eventuellt lägga till en zon där någon gång i framtiden vad det lider", och sen händer det naturligtvis ingenting i alla fall.

Varför är zoner en lyxvara? Varför ska det vara så svårt att lägga till nya? På glesa ställen verkar nya zoner vara helt oacceptabelt, för ingen spelar där (moment 22, m a o), och på populära ställen verkar även negativiteten att lägga till nya vara stor (det finns ju redan en massa där). Är det så att zonmakarna avskyr sitt arbete? Att det är så jobbigt att lägga till nytt? Varför inte tillsätta nya zonmakare i sådana fall? Det är säkert massor med folk som jättegärna skulle lägga ner hela sin fritid på att lägga till nya zoner.

Eller är det så att ni absolut inte vill expandera spelet? Att det ska vara designat för den handfull människor som orkar cykla runt stadskärnorna dagarna i ända, och inte släppa in nytt folk, som i stället vill utforska större områden, med Turf som extra motivator (något som jag trodde var poängen med spelet från början, speciellt med sin slogan "outdoor addiction").

Jag förstår bara inte oviljan.
Först och främst är alla zonmakare väldigt roade av att pyssla med zonutläggning, det är en utmanande uppgift på många sätt - dessvärre ofta missförstådd och lika ofta som man får tacksamma kommentarer för arbetet man gjort, lika ofta får vi hantera otacksamhet.

Att lägga ut zoner kan vilken dresserad apa som helst göra, till och med undertecknad. Kan man rita en fyrkant och hitta på ett namn så klarar man jobbet. Den svåra biten är att bedöma hur många och var dessa zoner ska hamna. Vi jobbar med flera faktorer t ex aktivitet, antal turfare, hur stor staden är till ytan eller hur många (potentiella turfare) som bor där. För att nämna några.

Zonmakarna jobbar också med olika frekvens, vilket ibland kan se konstigt ut. T ex så kanske det helt plötsligt dyker upp ett stort antal zoner på ett ställe, men på ett annat märker man knappt att det har smygits ut en zon här och en zon där under många månader.. Slutresultatet är oftast ganska liknande dock!

Anledningen till att zonmakare ofta är restriktiva med zoner är att för många zoner väldigt snabbt och enkelt kan förstöra balansen i spelet. I och med introduktionen av 0 pph blev det möjligt att lägga ut fler zoner där det "egentligen" inte borde läggas ut, men även 0 pph går att exploita - i synnerhet där det finns många zoner på ett litet område och när man har möjlighet att ta med sig någon annan turfare för att trycka upp zonerna till +2.

I ett scenario kan man tänka sig två turfare som åker till en död stad med 50 zoner á 250 tp. Det kan med enkelhet resultera i att man åker därifrån med väldigt mycket tp och som pricken över i ett gäng pph. Detta är inte möjligt i Sverige i dagsläget, men väl utomlands.

På tal om zoner utomlands så får vi ofta motsatt kritik, ett tvärtom-moment 22 så att säga.. Där finns ägg i tusental men knappt ett tjog hönor..

Jag anar också i din kritik att du skulle vilja se mer zoner utanför städerna, men förutom diverse naturreservat/bergstoppar etc är det inget som kommer hända såvida inte utvecklarna av Turf frångår tanken om att Turf ska vara ett spel till största delen i stadsmiljö.

Till sist: är du själv intresserad av att bli zonmakare, skicka ett PM till mig :-)
Image
Guest

Re: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Guest »

Med 0 pph zoner borde det ju inte spela någon roll om små orter får lite zoner eller? sen att nån ska uttnyttja detta med sin kompis eller förstöra balansen är bara trams och inget annat, ingen kommer vinna på såna förutsättningar ändå, säg istället som det är små orter har utvecklarna noll intresse av att lägga ut zoner på.Men alla bor inte i storstad eller spelar för att vinna eller kör samma inprogrammerade cykelrundor i city.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Blabert »

Det är inte trams. Balansen och mekanismerna i spelet har utnyttjats i över fyra år, det var mycket värre förr dock. Sen tror jag inte det finns en enda toppturfare som inte skulle tycka att "gratis" få 100 pph eller mer är ett problem för balansen och spelidén..

De flesta städer och mindre samhällen har dessutom zoner idag, bor man på landet får man nog lära sig att leva utan turf om man inte passar på när man är i närmaste stad.
Image
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Sv: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Maqqan »

Blabert wrote:bor man på landet får man nog lära sig att leva utan turf om man inte passar på när man är i närmaste stad.
Det var tråkigt att läsa


Tapatalking with Nexus 5
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Blabert »

Maqqan wrote:
Blabert wrote:bor man på landet får man nog lära sig att leva utan turf om man inte passar på när man är i närmaste stad.
Det var tråkigt att läsa


Tapatalking with Nexus 5
När jag säger på landet menar jag utanför alla sorters samhällen, eller i ytterst små samhällen. Tänk några hundra invånare. Det finns ingen plats för turf på sådana ställen, förutom enstaka zoner eller små kluster uppåt kanske fem zoner. De allra flesta i detta land bor dock inte på landet, i den betydelsen jag menar.
Image
Guest

Re: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Guest »

Blabert wrote:Det är inte trams. Balansen och mekanismerna i spelet har utnyttjats i över fyra år, det var mycket värre förr dock. Sen tror jag inte det finns en enda toppturfare som inte skulle tycka att "gratis" få 100 pph eller mer är ett problem för balansen och spelidén..

De flesta städer och mindre samhällen har dessutom zoner idag, bor man på landet får man nog lära sig att leva utan turf om man inte passar på när man är i närmaste stad.
Ni kanske får lära er att utan spelare så dör nog turf för med tiden kommer antal spelare minska när marjoriteten har tagit sina guld och medaljer så det är ju ett trist sätt ni ser på dom som inte bort i storstan, föreslår en ny slogan " big city addiction" :lol:
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Varför är ni så snikna med zoner?

Post by Blabert »

Utan att med 100% säkerhet veta, så vill jag nog påstå att Turf finns i alla städer och samhällen med över 5000 invånare i Sverige och på många andra ännu mindre orter. Det definierar inte jag som "big city"..
Image
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”