zonkvoter fördelade på zontyp

Moderator: Zonemakers

Post Reply
captHaddock
Posts: 203
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

zonkvoter fördelade på zontyp

Post by captHaddock »

Jag såg i denna tråden att några turfare klagade på att en för stor del av zonkvoten i deras område hade gått till mullezoner:
viewtopic.php?f=83&t=5684&sid=d5fd62592 ... f50458aa3b

Jag kan förstå lite av den frustrationen och funderar på om man kan ha en "extra-kvot" som nödvändigtvis inte behöver användas men som är till för lite "svåra" zoner som exempelvis mullezoner, vattenzoner, berg osv.

Jag tycker att man kan vara lite mer generös när det gäller dessa zoner. (Påverkar exempelvis inte balansen i tävlingsmomentet överhuvudtaget.) Jag skulle kunna ge bra förslag på vattenzoner vid badplatser som jag kanske skulle ta 1ggr per år men om det leder till turfare i samma område missar att få andra bra zonförslag tillgodosedda så blir jag mindre sugen på att lägga vattenzon-förslag.

Vad tror ni om idén med en extra kvot för "svåra" zoner?
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: zonkvoter fördelade på zontyp

Post by Lillkvadden »

Har ingen avgörande åsikt i frågan, men kan nog hålla med dig.

Min hemort fick 4 zoner senaste perioden, 1 placerades på en rastplats utanför stan, 1 på ett kalhygge utanför stan, 2st mitt i skogen varav den ena kan va svår att nå för vissa. Detta i ett samhälle som redan har 20% mullezoner...
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: zonkvoter fördelade på zontyp

Post by Maqqan »

Intressant tanke. Hen som ansvarar för beräkningen av våra zonkvoter justerar formeln inför varje ny zonmakarperiod så kanske kan hen influeras av det.

captHaddock wrote: 03 May 2017 22:30 Jag såg i denna tråden att några turfare klagade på att en för stor del av zonkvoten i deras område hade gått till mullezoner:
viewtopic.php?f=83&t=5684&sid=d5fd62592 ... f50458aa3b

I det specifika fallet så var ju dessa "mullezoner" placerade på stigar och vägar i ett stort strövområde, placeringarna var dessutom önskade av andra turfare men den som klagade hade väl önskat mer cykelbanezoner. Alla tycker vi olika, jag tycker fina strövområden ska prioriteras över cykelbanor.

Lillkvadden wrote: 04 May 2017 12:40 Har ingen avgörande åsikt i frågan, men kan nog hålla med dig.

Min hemort fick 4 zoner senaste perioden, 1 placerades på en rastplats utanför stan, 1 på ett kalhygge utanför stan, 2st mitt i skogen varav den ena kan va svår att nå för vissa. Detta i ett samhälle som redan har 20% mullezoner...

Nu ansvarade inte jag för Valdemarsvik denna period men har haft orten tidigare som du vet och tyckte själv det var svårt att hinna bra placeringar i orten eftersom det inte är en så jättestor stad. Lätt att det blir mullezoner då men jag kan förstå det är frustrerande.
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: zonkvoter fördelade på zontyp

Post by Lillkvadden »


Nu ansvarade inte jag för Valdemarsvik denna period men har haft orten tidigare som du vet och tyckte själv det var svårt att hinna bra placeringar i orten eftersom det inte är en så jättestor stad. Lätt att det blir mullezoner då men jag kan förstå det är frustrerande.
Jag är inte frusterad, tacksam för alla zoner som dyker upp. Det tråkiga är att vissa blir rent avskräckande och det blir i princip bara jag som besöker dom.

Lite offtopic kanske, men det skulle behövas en zonläggare med god lokalkännedom, för det finns gott om lämpliga platser för utbyggnad
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: zonkvoter fördelade på zontyp

Post by Maqqan »

Lillkvadden wrote: 04 May 2017 21:51

Lite offtopic kanske, men det skulle behövas en zonläggare med god lokalkännedom, för det finns gott om lämpliga platser för utbyggnad

Jo det problemet har vi haft länge, är ju lite bättre nu när det är ändrat så att en zonmakare får lägga i sin egen region så länge det inte är bostads eller jobbkommunen. Men man kommer aldrig få lägga i sin egen ort, tro mig, jag önskar ofta också att zonerna i min ort skulle hamnat annorlunda. Då får man skapa fina förslag med bra motiveringar och foton och hoppas att zonmakaren lockas av dem.
Lillkvadden
Posts: 70
Joined: 04 Jun 2014 06:52
Country: Sweden

Re: zonkvoter fördelade på zontyp

Post by Lillkvadden »

Maqqan wrote: 05 May 2017 08:29 Då får man skapa fina förslag med bra motiveringar och foton och hoppas att zonmakaren lockas av dem.
Den biten jobbar jag flitigt med :)
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”