Poängfördelning

Moderator: Zonemakers

User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Poängfördelning

Post by Jojje »

Arias wrote:Kortfattat så tror jag att det enda sättet att lösa balansen någorlunda är att införa ett dynamiskt system som ändrar poängen kontinuerligt beroende på aktivitet.
Med tanke på hur mycket jag tror att turfdev har att göra så känns den dynamiska lösningen en bit bort..

Det man istället kan göra som inte kräver så mycket arbete, tänkande och planering är att höja takepoints.
Desto mer jag tänker igenom idén om högre takepoints, desto mer undrar jag varför inte idén slagit igenom än.

Hur man än räknar eller vänder på det så kan jag inte riktigt hitta en nackdel med det?

Någon får jätte gärna ta ner mig på jorden och ge mig något motargument!

Sent from my HTC Desire
Skickar dig ännu längre från jorden och genom att hålla med dig. Kan inte heller hitta något negativt med att höja takepoints och låta pph vara som det är. Förhöjd tp gynnar de som tar många zoner.

T.ex. uppsalaturfarna förra omgången som tog några hundra fler zoner än mig, men kom ändå inte högre än 9-10 plats. Dom kämpar och förtjänar poäng för varje tagning. Det ska vara lönsamt att ta många zoner, för att kunna konkurrera med navelpillarna som glider på en räkmacka. Jag erkänner att jag haft det någorlunda bekvämt med de zoner jag haft och (nästan) aldrig blivit av med.

Från början, när jag började turfa så va det lite aktivitet och jag höll zonerna länge, men hade inte så jättehög pph, så tänkte att om jag får konkurrens i stan och tar tillbaka zonerna jag blir av med så får jag massa takepoints och kan konkurrera med de som ligger högre upp på topplistan. Satte därför upp de 25 lapparna om turf och efter de har det kommit till en del turfare (om det nu hittat turf genom dom). Efter det blev det lite roligare när det kom folk och tog mina zoner, men det blev knappt lönsamt att ta tillbaka zonerna, eftersom takepointsen inte räckte till för göra någon större skillnad.

Låt oss göra en jämförelse:
Säg att jag har 42 zoner att tillgå (är ungefär så många man kommer åt med cykel igenom rimligt avstånd från stan. Resten (som man enklast tar med bil) ligger långt ut på Alnö eller i Timrå om man ska räkna alla 52). Om jag äger de 42 så kanske jag blir av med 20 per dag, de som ligger lättillgängligt i stan och kanske lite uppåt bergen.

42z (de jag äger, räknat på 3pph per zon) ~ 126pph
20z (ungefär de jag kan ta per dag, räknat på 50tp per zon) ~ 1000p

126pph = 3024p per dygn >plus> 1000p från takepoints = 4024p per dygn.

4024 per dygn motsvarar 167pph. Så alltså måste jag ta 20zoner per dag, för att inte tappa från en som ligger på 167pph, när jag själv är på 126pph.

Istället så ser jag några städer utan aktivitet med totalt 30z. Åker jag till dom, tar alla och har dom resten av månaden så får jag; 30z x 3pph/z = 2160p/dygn

Hade jag istället fått 200 i tp per zon så hade jag tjänat 4000p per gång jag tog de 20zonerna hemma och nog övervägt att stanna hemma och ta dom, än att åka och ta de 30zonerna och få mindre per dygn.

Arias, ta bort inlägget om jag är helt åt skogen att förklara något sådant här och ingen förstår något. :roll:
Bara en zon till
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Poängfördelning

Post by tomtebloss »

För att plocka ner er på jorden då, så är det här med högre tp väldig bra för de som har många zoner att tillgå. Vi kan kalla dem storstadsturfarna för sakens skull. Men jag är långt ifrån emot det här med högre tp. Det får bort det här med resor till andra regioner (förhoppningsvis?) samt att navelpetarna kan komma på pallplacering. Tyvärr har alla förslag någon nackdel som jag ser det. Men en högra tp är en bra bit på väg för att åtgärda en del problem.

En ytterligare positiv attribut till det här är att man då skulle kunna slänga ut några hundra (/tusen) fler zoner runt om i landet. Om man ändå inte kan vinna på att glida runt på sin räksmörgås eller bilturfa runt i landet och man endast vinner på antal zoner man tagit, så ser jag inget problem i det här. Snarare att det är ett måste.

Visserligen kan man då skita i takepoints och point per hous och bara räkna till antal zoner man tagit i en omgång för att vinna. Det verkar som om många snöat in på den devisen att ju fler zoner man tagit, desto bättre turfare är man. Beror väl till stor del på hur tätt dem ligger också, anser jag.

Psykning via chatten och taktik är en väldigt stor del av spelet. Många anser nog att ju fler spelare och ju fler zoner man tar av varandra, desto roligare blir spelet. Det anser jag och får folk att stanna kvar i spelet. Verkar vara lite av ett problem att få folk att stanna kvar i spelet.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Poängfördelning

Post by Blabert »

Kärnan i problemet just nu är ju att det finns inaktiva regioner som kan bli väldigt mycket värda för de som råkar ha vägarna förbi eller är galen nog att bränna tid och pengar på en roadtrip. Det borde verkligen ändras! Sen att man fortfarande premieras för att man far ut i skärgården och tar zoner som är helt off-grid, tycker jag är en bra sak. Alltså borde inte den lilla poängen/h försvinna även om en zon är "död".

En höjning av TP låter mer och mer vettigt i mina öron, särskilt i en kombination med många nya zoner "på landet" som Tomte är inne på.
Image
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Poängfördelning

Post by Drassen »

intressant tråd, det tar mycket av min utvecklartid att bara följa forumet tyvärr...men jag vill gärna att någon summerar upp de olika förbättringsförslagen avseende poäng om ni har tid. (likt det levande dokument erikd gjort angående medaljer.)

Det jag vill få ut är: problemet, utförligt förslag på lösning, fördelar och FRAMFÖR ALLT nackdelar med denna lösning.

när någon gjort en sån analys kan detta bli vidare diskussionsunderlag tills vi får fram en lösning som blir ultimat för turf.

Skulle spara massa tid åt mig och simon:)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Poängfördelning

Post by Thunell »

Kanske inte samma sak som tråden avser men rubriken passar.

Nicolinzone i Finspång(Norrköping) visar på webben att den är värd 3pph men i appen står det för mig att den är värd 9pph. Kan tilläggas att den bara tagits 4ggr sedan den lades till. Vilket är rätt? Hoppas ni kan fixa så att det står samma i appen och på webben.

//Thunell
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Poängfördelning

Post by gurubashi »

Thunell wrote:Nicolinzone i Finspång(Norrköping) visar på webben att den är värd 3pph men i appen står det för mig att den är värd 9pph. Hoppas ni kan fixa så att det står samma i appen och på webben.
I min applikation står det 3pph på den. Antagligen har den nyligen ändrats ifrån 9pph till 3pph men det gamla värdet står kvar i cachen på din telefon. Jag har märkt förut att zoner som ändrar storlek eller flyttas inte uppdateras direkt i telefonen även om de visas korrekt på websidan.

Jag skulle utgå ifrån att det som syns på webkartan hämtas direkt ifrån databasen och alltid är mer korrekt än det som visas i applikationen. Och rensa applikationens data så lär det uppdateras till korrekta värden. Sedan hurvida detta är en bugg eller inte... man kan tycka att applikationen *borde* uppdateras direkt ifrån servern när data för en zon ändras i databasen.
Image
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Poängfördelning

Post by Thunell »

Testat rensa cache utan resultat, spelar egentligen ingen större roll, men ändå störande att det står olika.
Goose72
Posts: 153
Joined: 15 Apr 2011 10:08

Re: Poängfördelning

Post by Goose72 »

Jag som är den stolte ägaren av Nicolinzone (antar det var så du såg den ;) tror mig alltid har sett 3pph på den under den snart månadslånga tiden jag turfat...men inte mig emot att öka den till 9 :P
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 528
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Poängfördelning

Post by eddyueue »

http://www.warded.se/turf/roundnew.php? ... =0&multi=5

Denna version av round.php tar emot en variabel i adressfältet - "multi". Sätt den till valfritt heltal så kan du på tidigare rundor se vad resultatet blivit om man ökat takepointen för varje zon med "multi"-multipeln. Länken visar alltså i detta fall hur topplistan sett ut om varje zon hade fem gånger så hög takepoint som den har nu.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Poängfördelning

Post by mortuus »

Jag håller med om att aktiva zoner ska ha en högre take points och det ska alltså löna sig att ta zoner som ofta blir tagna det är inget negativt alls i det.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”