Fairy v0.22

Moderator: Zonemakers

User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Fairy v0.2

Post by mortuus »

Blabert wrote:Vill bara dela med mig lite av mina tankar i detta ämne.

Först vill jag säga att denna ändring är mycket positiv, den bidrar till högre aktivitet och framför allt ser vi inga "navelpetare" i närheten av top 25 längre. på det stora hela måste man göra många takeovers för att slåss i toppen och det var ju vad som efterfrågades.

Balansen var det som skulle justeras och det har den gjorts, men faktiskt nästan för mycket. Idag är det inte på något sätt svårt att ha mer än 500 pph i Stockholm när man går och lägger sig på kvällen. Visst, man måste upp i 80-100 zoner, men det är heller inte särskilt klurigt i Stockholm. Resultatet av det blir ju då att under de stilla nattimmarna kan man dra ifrån med tusentals poäng utan att göra någonting egentligen. Just detta är lite av ett problem, visst Stockholm har lägre takepoints på de flesta zoner, men det uppväger inte tycker jag.

Nu vill jag ju inte sänka pph eller takepoints i Stockholm utan tror att det finns andra sätt att justera balansen.

Först och främst behövs det mer zoner i princip alla andra städer. Många ställen har fortfarande lite låg aktivitet och "förtjänar" då inte fler zoner, men jag tror att man måste bortse från detta faktum. Principen från turfdevs sida har väl alltid varit, ju fler spelare som tillkommer, ju fler zoner får en stad. Jag tror att man måste tänka om här, jag är ganska övertygad om att ju fler zoner det finns, desto fler spelare kommer att stanna i turf. Hur ofta ser man inte folk som bönar och ber efter fler zoner i sina städer? Bor du i en mindre stad och laddar ner turf och bara har 2-3 zoner att ta, hur stor är chansen att man fortsätter att spela en längre tid då?

Då kan man kanske tycka att då är det ju fritt fram för alla navelpetare igen, men det är ju enkelt löst med fairy: 15 zoner i Götene kanske bara totalt är värda 15-20pph tex? Då blir det aldrig ett problem.

Nu svävade jag kanske bort lite i ämnet men det är ändå någorlunda relaterat ;-)

Efter varit runt i ganska många regioner är det särskilt en sak som slår mig, nämligen att det är så långt mellan zonerna. När det gäller aktiva städer som Linköping, Uppsala, Göteborg med flera är det verkligen dags för en rejäl ökning och förtätning av zonerna. Folk tröttnar när det inte har en chans att hänga med stockholmarna och jag förstår dom. Stockholm kommer ändå ha fördelen av en sjukt hög pph pga många takeovers. Jag är helt övertygad om att en ökning av zonantalet på "landet" med 50% skulle vara skälig och en riktig boost för alla turfare utanför Stockholm. Dessutom skulle det bli jämnare och mer balanserat.

Orka du läsa hit..? ;-)
fan va bra du skriver :D Jag tycker också att delvis så är stockholm sjukt aktiv som turf stad det är inget snack om saken men som du säger att plocka zoner så man snittar 500/timmen över natten man drar ifrån dom andra nåt så in i h-e inte ens Linköping eliten som ligger väl på andra plats på aktivitet eller nåt kan göra så mycket. Håller med om att dom flesta städer som det händer grejer i ska ha fler zoner för som det är nu så länge det är aktiva turfare i stockholm då är dom svårslagna som attan. Stackars roxen ligger ju hela 100.000 poäng efter båda stockholmarna det är sjukt vilket skillnad det är.
Last edited by mortuus on 17 Jul 2011 19:04, edited 1 time in total.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Fairy v0.2

Post by tomtebloss »

Jag tycker som blabert. Har jag tyckt länge. Dessutom tycker jag fairy borde vara ett snabbare system. Det fungerar inte att den ändras 2mån senare som det är nu. Eller vad den nu är inställd på. 1 kanske? Det blir skevt om en region är aktiv en omgång. Två mån senare är den död men poängen ändrats pga fairy två mån tidigare.
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Post by Thunell »

Det är ju det att även om Stockholm skulle vara dött så skulle en stockholmare vinna då 500pph ger 12000/dag vilket kan vara tufft även i de aktivaste städerna, dessutom kan stockholmaren närma sig 1000pph om personen tar sig utanför de centralaste delarna. Bara det gör ju att fler zoner krävs i andra städer iom att inaktivitet inte ska kunna stå sig högt i topplistan.

Mortuus: Roxen har ju inte varit så aktiv som han kunnat, hade han försökt hade han haft närmare 1000 takeovers och bara varit 40-50k efter(tror jag)
Roxen
Donator
Posts: 114
Joined: 04 Aug 2010 13:50

Re: Fairy v0.2

Post by Roxen »

Håller med Blabert och Thunell. Kunde varit närmre toppen ifall jag legat i hela tiden.

Tycker för övrigt också att visa zoner ska vara utanför Fairy, zoner som är svårare och jobbigare att ta som tex vattenzoner, de borde ge mer än 1-2pph
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

Kul att ni är inne på samma spår, är inte helt ute och cyklar alltså ;-)
Bara för att förstärka min åsikt kan jag ge ett exempel:
Ikväll cyklade jag en runda genom Stockholm, strax över 2 timmar. Resultatet blev 45 zoner tagna och en ökning av pph med ca 300. Kul för mig, men som sagt behövs ändringar i andra regioner för att balansera det lite.
Image
User avatar
ChiliBBQ
Posts: 58
Joined: 27 May 2011 21:59

Re: Fairy v0.2

Post by ChiliBBQ »

Det här kan bli intressant, håller i stort med vad Blabert är inne på men samtidigt så får man inte glömma oss som inte bor mitt i city (Stockholm) och inte kan ge sig ut på en 2 timmars runda lika lätt. För min del är det 1 timme tur/retur till city på cykeln. Söder om söder är rätt torftigt med zoner om man jämför med västerort och två timmar här skulle inte ge mycket.

Bor man inte i city är det sena kvällar och pph som gäller om man inte har ett flexibelt jobb.
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Fairy v0.2

Post by Stonecape »

Blabert wrote:Kul att ni är inne på samma spår, är inte helt ute och cyklar alltså ;-)
Bara för att förstärka min åsikt kan jag ge ett exempel:
Ikväll cyklade jag en runda genom Stockholm, strax över 2 timmar. Resultatet blev 45 zoner tagna och en ökning av pph med ca 300. Kul för mig, men som sagt behövs ändringar i andra regioner för att balansera det lite.
Bara som referens: I Sundsvall finns 35-40 zoner som är hyfsade att ta med cykel, dessa ger drygt 100 pph i nuläget. Dessa tar dock längre än två timmar att ta. :)
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 521
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Fairy v0.2

Post by eddyueue »

Jag vill framföra två åsikter:
1. Mitt tidigare förslag om att ta hänsyn till zontäthet i takepoint-kalkyleringen kvarstår. Dvs lägre takepoints ju fler zoner det finns inom en radie av aktuell zon. Slopa alltså att tp räknas ut mha zon-pph. Imo är en zon alltid densamma och kräver alltid lika mkt möda oberoende av hur ofta zonen tas (tvärtom mot nuvarande Fairy-system).

2. Ska det finnas zoner i en stad/ort ska det finnas zoner på riktigt! Hoppas man på att få igång turf i en stad räcker det inte att börja med 3-4 zoner. Minst 10-15 zoner tycker jag, även om det är en liten håla. Självklart får man ju beakta storlek och avståndet till andra redan bezonade orter. Det är lite svårt att övertala folk "ja, det finns zoner i din stad - 4 stycken! Men om du värvar fem spelare och spelar två månader får ni därefter fler!".
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fairy v0.2

Post by Arias »

Instämmer inte med Blabert om att navelpillare är bort från top25, inte en chans. Är bara att kolla statistiken på toplistan så ser man att vissa har det sjukt mycket lättare till topplistan än andra. Så navelpillar problemet är absolut inte helt borta!

Instämmer om att fairy borde uppdateras oftare och kanske med lite mer skillnad? att den ökar med max en pph per månad, betyder ju att det kommer ta sjukt lång tid att uppnå en större skillnad?

Instämmer med Eddy om att det skulle behövas mer zoner i nya städer, sätt 1ppg per zon och låt de växa med hjälp av fairy när väl aktiviteten kommer dit.
Kan tänka mig att det är väldigt många som bor på udda ställen som har startat turf, "inga zoner, avinstallera". Oavsett om de blir tipsade eller inte, om jag blev tipsad att testa turf så hjälper det inte så mycket om jag ändå bara installerar, startar, inser att jag inte har några zoner nära mig och sen avinstallerar.
Sätt låga poäng och "många" zoner på nya ställen. Visst, de kommer inte kunna ta sig till toppen med låga poäng, men de kommer antagligen börja spela och fastna för att de tycker att det är så kul.
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

Arias, vi har ju diskuterat det här förr men jag måste nog göra ett litet inlägg till ;-)

Round 12 http://warded.se/turf/round.php?round=12&sort=2&order=0 kollar vi på, trots allt den enda omgången med nya poängsystemet. Plats 1-9 faller rakt ned i antal takeovers, där gäller alltså flest takes vinner. De enda som sticker ut på top 25 är plats 17 och 25. De har märkbart lägre takes och högre ppt.

Jämför vi round 12 med round 10 http://warded.se/turf/round.php?round=10&sort=2&order=0 så ser man en ganska markant skillnad. Placering 4,5 och 6 har så lågt antal takeovers att de knappt tagit sig in på top 25 i round 12. För mig känns det som en avsevärd förändring till det bättre.

Tittar man på pågående runda finns det vissa tendenser till navelpetning, dock inte i närheten av hur det var för två månader sen. För enkelhetens skull utser vi Tomtebloss till" månadens navelpetare" och kollar in honom. Han har gjort 275 takeovers i flera regioner från Stockholm till Karlstad. Jag tycker att hans poäng är fullt rimligt iom den ansträgning han faktiskt gjort - kört bil runt hela svealand och plockat zoner. De 275 takes han gjort är avsevärt mer tidskrävande än tex de 275 takes Bullmannen gjorde på 4 dagar i Stockholm. Därför ska Tomtebloss helt klart ha den poängen han har - i min mening.
Tomtes antal takes är ungefär samma som fyran och sexan hade i round 10, Tomten ligger nia för närvarande. Tycker det säger ganska mycket.

Sedan får man inte glömma att rättvisan i poäng är dynamisk iom att aktiviten skiftar, gäller både på landet och i större städer. Jag har aldrig kännt mig som en navelpetare förrän igår och idag, men även i Stockholm kan aktiviteten bli låg. Har ju med semester och att omgången närmar sig sitt slut att göra.

Slutligen är vi faktiskt helt överens om vad som kanske skulle lösa problemet, nämligen mycket fler zoner runt om i landet.
Image
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”