Fairy v0.22

Moderator: Zonemakers

Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Fairy v0.2

Post by Stonecape »

Vill bara flika in lite. Jag är en av de så kallade "navelpetarna" denna månad. Systemet är nog inte helt rättvist ännu, så det finns jobb att göra, som att sänka pph under 1. Tänk bara på att det inte går att titta på statistiken rakt av. I mindre städer är det ofta glesare mellan zonerna, vilket innebär mer jobb per zon.

Jag håller med övriga, fler zoner i mindre orter. Om det sen introduceras en möjlighet att återta sina zoner efter en tid så tror jag det blir roligare för ensamma aktiva turfare.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

"Navelpetare" är ganska hemskt uttryckt egentligen, många är ju faktiskt det ofrivilligt. Icke att förglömma :-)
Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fairy v0.2

Post by Arias »

Blabert, tack för ditt svar, men förra omgången känns mer som en ren tillfällighet att den blev så perfekt.

Jag syftar nog främst på den pågående omgången, där du t ex kan jämföra Zer0th och Thunell.
Thunell har nästan tagit 100 fler zoner än Zer0th, men har ~100 000 poäng mindre än Zer0th, det känns inte så jätte balanserat enligt mig..
Image
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 521
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Fairy v0.2

Post by eddyueue »

Men det är ju inte bara zontagningar som ska avgöra vem som vinnner.. :) zeroth åker ju på västergötland-turne!
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

Arias wrote:Blabert, tack för ditt svar, men förra omgången känns mer som en ren tillfällighet att den blev så perfekt.

Jag syftar nog främst på den pågående omgången, där du t ex kan jämföra Zer0th och Thunell.
Thunell har nästan tagit 100 fler zoner än Zer0th, men har ~100 000 poäng mindre än Zer0th, det känns inte så jätte balanserat enligt mig..

Zeroth har mindre tagningar men har också turfat aktivt och taktiskt. Kollar man så hans poäng så är 50k tagna utanför Göteborg, till största del har han alltså samlat poäng hemma. I skrivande stund har han ~15 zoner utanför sim hemregion, värda 32 pph. Inget ont om Thunell, han har lirat grymt även denna månad, men om man har Roxen 1 timme bakom i spåret blir det inte så många poäng utöver tp.
Image
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Post by Thunell »

Blabert: visst är det dumt av mig att ligga precis framför roxen när man Turfar men faktum är att det är inte ofta man får hålla zonerna över 15h här(håller man en zon 15h får man 200p), i Gbg hålls de flesta zonerna betydligt längre än 15h och då blir det "orättvist" hur taktisk man än är. självklart gäller inte detta bara Gbg men det är ett bra exempel.

//Thunell
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

[quote="Thunell"]Blabert: visst är det dumt av mig att ligga precis framför roxen när man Turfar men faktum är att det är inte ofta man får hålla zonerna över 15h här(håller man en zon 15h får man 200p), i Gbg hålls de flesta zonerna betydligt längre än 15h och då blir det "orättvist" hur taktisk man än är. självklart gäller inte detta bara Gbg men det är ett bra exempel.

//Thunell[/quote

Det är precis vad jag menar när jag pratar om relativ rättvisa. Turf blir ju aldrig helt rättvist förrän aktiviteten är exakt lika hög eller låg i alla regioner och det finns lika många zoner i Markaryd som i Stockholm... Zeroth som trots allt gjort 781 takeovers denna månad är i mina ögon värd sin placering.

Och när vi pratar om hur länge man får hålla en zon, så får man nog vara glad om man får behålla en zon i Stockholm i 10 timmar, även om man tar den sent på kvällen. Men, men då får man ju åka ut igen :-)
Image
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Post by Thunell »

Du är ju knappast nere på noll om du struntar i att turfa på 10h, jag sa mer ett snitt för lkpg då man ofta är av med många zoner inom 7h men inte alla(för det mesta).

Visst förtjänar Zeroth tredjeplatsen trots färre tagningar, han har ju lagt många timmar i bilen för att ta sig till olika zoner också.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Fairy v0.2

Post by mortuus »

Sen håller man zoner längre i göteborg än i stockholm det är det mycket oftare man förlorar zoner och just darför han hinner ifatt faktist utan nån ansträngning direkt.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 521
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Fairy v0.2

Post by eddyueue »

# takeovers / #zone på regions-sidan i statistiken ger en aning om hur ofta en zon tas i en region. Alltså att man i genomsnitt håller en zon tre gånger så lång tid i gbg som i linköping.
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”