Fairy v0.22

Moderator: Zonemakers

User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Fairy v0.2

Post by Kajowi »

Blabert wrote:Kul att ni är inne på samma spår, är inte helt ute och cyklar alltså ;-)
Bara för att förstärka min åsikt kan jag ge ett exempel:
Ikväll cyklade jag en runda genom Stockholm, strax över 2 timmar. Resultatet blev 45 zoner tagna och en ökning av pph med ca 300. Kul för mig, men som sagt behövs ändringar i andra regioner för att balansera det lite.
Ger jag mig ut med cykeln i två timmar tar jag HELA Karlstad, 22 zoner, och får 49pph...

Efter min lilla utflykt till Örebro och Skåne har jag på allvar insett att det är "Expandator" jag får ha som nästa mål (i väntan på ny(a) omgång, zoner och turfare).
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
Leffman
Donator
Posts: 282
Joined: 16 Apr 2011 18:24

Re: Fairy v0.2

Post by Leffman »

Blabert wrote:Kul att ni är inne på samma spår, är inte helt ute och cyklar alltså ;-)
Bara för att förstärka min åsikt kan jag ge ett exempel:
Ikväll cyklade jag en runda genom Stockholm, strax över 2 timmar. Resultatet blev 45 zoner tagna och en ökning av pph med ca 300. Kul för mig, men som sagt behövs ändringar i andra regioner för att balansera det lite.
Jag cyklade i GBG idag, jag tog ~54 zonerna effektivt som gav mig ~200 pph och det tog mig ~4h.

Det känns som lätta/centrala zoner ger höga ph, borde det inte vara tvärt om så att man får lite belöning för dom jobbiga zonerna ?

Alla lätta zoner som ligger nära varandra i centrala GBG ger höga pph, men cyklar man lång utanför så är det låga ?
Last edited by Leffman on 29 Jul 2011 10:24, edited 1 time in total.
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Post by Thunell »

Det är ju för att det är troligare att man blir av med centrala(lättåtkomliga) zoner som det är så. Man ska ju inte få höga poäng för att man tar en zon som sällan tas.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Fairy v0.2

Post by mortuus »

Tänkte på en sak nu ang fairy och dom nya poängen för zoner. Hur kommr det sig att malmö har bara 1 zon som ger 7 poäng som mest och den har tagits 320 gånger? kollar man på zoner som ger 6 poäng så har dom tagits lite över 160 gånger, alltså en zon som har tagits nästan dubbla ger bara 1 futtig poäng mer. Tycker lätt en sådan zon ska vara värd 8 eller 9 poäng.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 521
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Fairy v0.2

Post by eddyueue »

mortuus wrote:Tänkte på en sak nu ang fairy och dom nya poängen för zoner. Hur kommr det sig att malmö har bara 1 zon som ger 7 poäng som mest och den har tagits 320 gånger? kollar man på zoner som ger 6 poäng så har dom tagits lite över 160 gånger, alltså en zon som har tagits nästan dubbla ger bara 1 futtig poäng mer. Tycker lätt en sådan zon ska vara värd 8 eller 9 poäng.
Drassen wrote:Systemet tar då statistik från de senaste två månaderna och ger alla zoner nya poäng baserat på detta.
Även andra saker spelar roll. T ex hur många olika personer det är som tagit zonen.
thjukkas
Posts: 12
Joined: 17 Aug 2011 08:42

Re: Fairy v0.2

Post by thjukkas »

Verkar vara här som poäng systemet diskuteras

Så jag antar att man här också kan ge förslag på förbättringar =)
Jag är relativt ny (typ 1 aktiv vecka), och turfar i Stockholm kanske jag ska tillägga så att ni vet vad jag har som bas

Som jag förstår det av att läsa vad som sagt tidigare i denna tråd så har systemet ganska nyligen ändrats för att belöna mer aktiva takers, vilket verkar vettigt. Men nu känns det som om det nuvarande systemet gagnar tagandet av centrala zoner och inte ger så mkt belöning för mer svårtillgängliga zoner (iaf i Stockholm).

Mina förslag/tankar är följande:


1) Öka den neutrala grund-bonusen, samt även öka den kontinuerligt (typ 3p / timme) för att öka motivationen att ta neutrala zoner lite längre bort, framförallt om

de stått orörda ett tag.. om den inte blir tagen på 3 hela veckor (~500h) så blir bonusen 1500p.. vilket visserligen är mkt, men inte så mkt i jämförelse med de poäng spelare kan ha vid det laget

2) Det totala värde även på en tagen zon kan vara grundvärde + en bonus som ökar kontinuerligt (inte lika snabbt som den neutrala bonusen, men med mer poäng fast i större intervall - kanske 10p/3h eller ngt sådant beroende på aktivitet i området) Detta ökar motivationen att både ta andras lite mer avlägsna zoner å kanske lite taktik - ska jag ta den nu eller vänta och få mer poäng, fast riskera att ngn annan tar den.. När zonen väl tas över så nollas såklart bonusen och börjar om med att stiga

3) Dubblera ppt. Detta kanske är lite kontroversiellt med tanke på önskningen att "minska navelpetningen". Men som det är nu är ppt ganska försumbart känns det som. Man tjänar nästan ingenting på att ha en zon, snarare hoppas man att ngn ska ta ens zoner (framförallt de som är nära jobbet/hemmet) så att man kan ta tillbaka dem - att äga 2 zoner a 3ppt -> ~ 150p /dag, men om ngn tar över dessa zoner så jag kan ta dem igen istället får jag kanske 280p per gång. Så om man har ett område där man ofta rör sig tjänar man betydligt mkt mer på att ngn
kommer in och tar ens zoner med jämna mellanrum än om man får behålla dem. För er som är lite seriösare innebär det ju också att ta zoner från området där ens närmsta rival håller till är dumt då han kan få mer poäng av att ta tillbaka dem än av att behålla dem..

4) man kanske tom vill öka ppt med tiden för att ytterligare motivera övertagandet av avlägsna zoner, både egna för att få poäng, och andras för att hindra dem att få.. det skulle också öka önskan/spänningen i att ha kvar zoner längre. Vilket är bra/kul så länge det inte blir allt för lönsamt att softa (ett tak på maximal ppt vore kanske bra då)

(Exempel hur det kan vara nunu: spendera 1 timmes cyklande på att ta sig ur stan och ta en avlägsen zon - belöning: typ 140p + 50 bonus + 2ppt mot att spendera 1 timmes cyklande i centrum och man kan ta 10+ zoner med resultat ~1000p + ~40-50ppt. Även om man får behålla den avlägsna zonen i 8 hela dagar dagar ~200h så ger det bara 400p extra - ca 3 takeovers som man gör på 20 min.. en dubblering skulle ge 800p vilket är hyfsat, men ändå ganska lite om man tänker vad man kan få som aktiv på några dagar.. =)
Så enkel huvudräkning säger att det inte riktigt är värt ansträngningen att ge sig ut på längre äventyr- även om det är kul ;)
Att ta flera zoner ska självklart vara värt mer än vad ppt kan gemen kanske inte så väldigt mkt mer.. eller? Olika taktiker kanske är kul det också?

5) Kanske man skulel ha ngn bonus (lite mindre än neutral och inte växande) varje gång man tar en ny unik zon (per omgång) för att belöna att man far runt och tar olika zoner och inte bara samma hela tiden.

6) förändra poängvärdet på en zon individuellt för spelare vid många takeovers av just den zonen - om man tar samma zon varannan gång för att man jobbar/bor bredvid den, så borde den bli mindre värd för just den personen, men inte för alla andra. Av samma anledning som föregående punk 5

7) Kanske olika ppt bonusar om man äger vissa specifika, eller många zoner - så att man vill ha ett stort "rike"


Vad tror ni andra?

Vänliga Hälsningar
Tomas
Turf user: thjukkas

Experience the world and being social even without turf zones?
http://www.couchsurfing.org
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Post by gurubashi »

Kanske inte så mycket svar på dina idéer thjukkas, men nu när jag hittade tråden så måste jag fylla på med mina egna tankar. ;)

De senare förändringarna av balanseringen syftade till att öka vikten av takepoints och vikta ned pph. Åtminstone här i Linköping känns det lite som att det blev tvärtom. Större delen av zonerna ligger på ganska ringa (<100) takepoints men höga pph (>7). Detta säkert för att det är aktiva zoner.

Jag vet att ni ständigt övervakar och följer upp poängsfördelningar. Jag kan tycka att det vore på sin plats att justera upp takepoints något gentemot pph.
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

gurubashi wrote:Kanske inte så mycket svar på dina idéer thjukkas, men nu när jag hittade tråden så måste jag fylla på med mina egna tankar. ;)

De senare förändringarna av balanseringen syftade till att öka vikten av takepoints och vikta ned pph. Åtminstone här i Linköping känns det lite som att det blev tvärtom. Större delen av zonerna ligger på ganska ringa (<100) takepoints men höga pph (>7). Detta säkert för att det är aktiva zoner.

Jag vet att ni ständigt övervakar och följer upp poängsfördelningar. Jag kan tycka att det vore på sin plats att justera upp takepoints något gentemot pph.
En zon med 7 pph var väl värd 30 tp innan, nu 95 så det är ju ganska stor skillnad. Men i Linköping beror det på alla takeovers såklart.
Image
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Post by gurubashi »

Blabert wrote:En zon med 7 pph var väl värd 30 tp innan, nu 95 så det är ju ganska stor skillnad. Men i Linköping beror det på alla takeovers såklart.
Ja, det är kanske bara ett lokalt problem, pga ökad aktivitet. De flesta zoner här låg tidigare på närmare 100p/2pph, och ligger numera på runt 100p/7pph... :D
Image
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Post by Thunell »

Håller med Gurubashi, här märker man knappt någon skillnad i tp. Fast vi har nog gått från 75 i snitt(april) till 90-100 i augusti.
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”