Fairy v0.22

Moderator: Zonemakers

turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Fairy v0.2

Post by turftreken »

Blabert wrote:Arias, vi har ju diskuterat det här förr men jag måste nog göra ett litet inlägg till ;-)

Round 12 http://warded.se/turf/round.php?round=12&sort=2&order=0 kollar vi på, trots allt den enda omgången med nya poängsystemet. Plats 1-9 faller rakt ned i antal takeovers, där gäller alltså flest takes vinner. De enda som sticker ut på top 25 är plats 17 och 25. De har märkbart lägre takes och högre ppt.

Jämför vi round 12 med round 10 http://warded.se/turf/round.php?round=10&sort=2&order=0 så ser man en ganska markant skillnad. Placering 4,5 och 6 har så lågt antal takeovers att de knappt tagit sig in på top 25 i round 12. För mig känns det som en avsevärd förändring till det bättre.

Tittar man på pågående runda finns det vissa tendenser till navelpetning, dock inte i närheten av hur det var för två månader sen. För enkelhetens skull utser vi Tomtebloss till" månadens navelpetare" och kollar in honom. Han har gjort 275 takeovers i flera regioner från Stockholm till Karlstad. Jag tycker att hans poäng är fullt rimligt iom den ansträgning han faktiskt gjort - kört bil runt hela svealand och plockat zoner. De 275 takes han gjort är avsevärt mer tidskrävande än tex de 275 takes Bullmannen gjorde på 4 dagar i Stockholm. Därför ska Tomtebloss helt klart ha den poängen han har - i min mening.
Tomtes antal takes är ungefär samma som fyran och sexan hade i round 10, Tomten ligger nia för närvarande. Tycker det säger ganska mycket.

Sedan får man inte glömma att rättvisan i poäng är dynamisk iom att aktiviten skiftar, gäller både på landet och i större städer. Jag har aldrig kännt mig som en navelpetare förrän igår och idag, men även i Stockholm kan aktiviteten bli låg. Har ju med semester och att omgången närmar sig sitt slut att göra.

Slutligen är vi faktiskt helt överens om vad som kanske skulle lösa problemet, nämligen mycket fler zoner runt om i landet.

Då kanske vi för första gången har det här problemet. Som det ser ut idag (dagens poäng inte inräknad):

1 TSV 745 207 683
2 michael76 920 186 734
3 strober 786 183 036

Där kan du se att tvåan har hela 23% mer takeovers men i praktiken har personen i fråga inte en chans då han slåss mot en pph på upp mot 500. I den stad tvåan turfar i så går det inte att komma upp i dessa nivåer pågrund av för få zoner och för låga pph / zon.

Skall bli intressant hur fairy grejar till det med zonerna och pph för Sundsvall inför november starten med tanke på att Sundvall har 14 zoner på topp 20 listan över mest tagna zoner i landet i oktober.
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Fairy v0.22

Post by Jojje »

Tidigare aktiva omgångar i Sundsvall har slutat med oförändrat antal pph. Förhoppningsvis kommer denna omgång ge +2pph på de flesta zoner.
Bara en zon till
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Fairy v0.22

Post by turftreken »

Jojje167 wrote:Tidigare aktiva omgångar i Sundsvall har slutat med oförändrat antal pph. Förhoppningsvis kommer denna omgång ge +2pph på de flesta zoner.
Synd bara att vi inte får behålla det under vintern med tanke på att aktiviteten bör sjunka drastiskt när väl snön kommer. Fairy kanske borde ta hänsyn till årsvariationerna? Flertalet av de mest tagna zonerna i Sundsvall är i praktiken väldigt svåra att ta under vintern om du inte vill gå rakt ut i djupsnön ;-)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

turftreken wrote:
Blabert wrote:Arias, vi har ju diskuterat det här förr men jag måste nog göra ett litet inlägg till ;-)

Round 12 http://warded.se/turf/round.php?round=12&sort=2&order=0 kollar vi på, trots allt den enda omgången med nya poängsystemet. Plats 1-9 faller rakt ned i antal takeovers, där gäller alltså flest takes vinner. De enda som sticker ut på top 25 är plats 17 och 25. De har märkbart lägre takes och högre ppt.

Jämför vi round 12 med round 10 http://warded.se/turf/round.php?round=10&sort=2&order=0 så ser man en ganska markant skillnad. Placering 4,5 och 6 har så lågt antal takeovers att de knappt tagit sig in på top 25 i round 12. För mig känns det som en avsevärd förändring till det bättre.

Tittar man på pågående runda finns det vissa tendenser till navelpetning, dock inte i närheten av hur det var för två månader sen. För enkelhetens skull utser vi Tomtebloss till" månadens navelpetare" och kollar in honom. Han har gjort 275 takeovers i flera regioner från Stockholm till Karlstad. Jag tycker att hans poäng är fullt rimligt iom den ansträgning han faktiskt gjort - kört bil runt hela svealand och plockat zoner. De 275 takes han gjort är avsevärt mer tidskrävande än tex de 275 takes Bullmannen gjorde på 4 dagar i Stockholm. Därför ska Tomtebloss helt klart ha den poängen han har - i min mening.
Tomtes antal takes är ungefär samma som fyran och sexan hade i round 10, Tomten ligger nia för närvarande. Tycker det säger ganska mycket.

Sedan får man inte glömma att rättvisan i poäng är dynamisk iom att aktiviten skiftar, gäller både på landet och i större städer. Jag har aldrig kännt mig som en navelpetare förrän igår och idag, men även i Stockholm kan aktiviteten bli låg. Har ju med semester och att omgången närmar sig sitt slut att göra.

Slutligen är vi faktiskt helt överens om vad som kanske skulle lösa problemet, nämligen mycket fler zoner runt om i landet.

Då kanske vi för första gången har det här problemet. Som det ser ut idag (dagens poäng inte inräknad):

1 TSV 745 207 683
2 michael76 920 186 734
3 strober 786 183 036

Där kan du se att tvåan har hela 23% mer takeovers men i praktiken har personen i fråga inte en chans då han slåss mot en pph på upp mot 500. I den stad tvåan turfar i så går det inte att komma upp i dessa nivåer pågrund av för få zoner och för låga pph / zon.

Skall bli intressant hur fairy grejar till det med zonerna och pph för Sundsvall inför november starten med tanke på att Sundvall har 14 zoner på topp 20 listan över mest tagna zoner i landet i oktober.
Du kunde tagit med mig (på femteplats) i exemplet också med näst flest takeovers... Listan är några dagar gammal dock, problem med den för tillfället.

Det som är intressant är ju att TSV bor i Västerås, väldigt likt Sundsvall i zontäthet. Skillnaden är att TSV rört sig i hela mälardalen och tagit zoner, vissa skulle kalla det taktiskt. Förvisso kan det tyckas orättvist, men i ärlighetens namn så trappade Michael76 ned ganska rejält på tempot härom veckan, hade han inte gjort det så hade det kanske sett annorlunda ut. Innan den nuvarande fairyn hade dessutom poängskillnaden till TSVs fördel varit mycket större.

Dock tycker jag efter fyra månader nu att en liten utvärdering kan vara på plats! Min högst ödmjuka åsikt är att:

1. Öka takepoint lite till, inte lika mycket som förra gången, men en aning.
2. Göra fairy mycket snabbare, en uppdatering varannan vecka skulle verkligen inte skada.
3. Eventuellt göra pph-skalan större, säg 1-19. Där 15-19 är förbehållet de kanske 5-10 mest tagna zonerna i landet. Anledningen till det är att det skulle frigöra möjligheten att lägga ut fler zoner i småstäder utan att turisterna ska tjäna för mycket på att ta dom kontra zoner i högaktiva områden.
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Fairy v0.22

Post by tomtebloss »

Ja, Fairy eller något system däremellan som agerar mycket snabbare är på sin plats. Helst med några dagar bakåt bara. Men låt säga sju senaste dagarna. Dels tror jag det blir mera jämt fördelat och mer exakt där det faktiskt är aktivitet. Sen får man också bekräftelse på att det händer något direkt i spelet som svar på ens ihärdigt turfande.

Sen snackade vi lite löst i gtalk-chatten om att separera de två systemen pph (point per hour/poäng per timme) och tp (takepoints/övertagningspoäng) så att de lever sitt eget liv oberoende av varandra. Att kanske zonen på kebenekaise är värd massor av tp (2000p) men bara 1pph. Eller att det finns olika steg på tp. Att en vattenzon faktiskt kan vara värd att ta fler än en gång. Främst var nog anledningen till angränsande zoner skulle avgöra om tp var högre eller lägre.
riceri
Posts: 84
Joined: 04 Aug 2011 07:42
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Fairy v0.2

Post by riceri »

Blabert wrote: Det som är intressant är ju att TSV bor i Västerås, väldigt likt Sundsvall i zontäthet. Skillnaden är att TSV rört sig i hela mälardalen och tagit zoner, vissa skulle kalla det taktiskt. Förvisso kan det tyckas orättvist, men i ärlighetens namn så trappade Michael76 ned ganska rejält på tempot härom veckan, hade han inte gjort det så hade det kanske sett annorlunda ut. Innan den nuvarande fairyn hade dessutom poängskillnaden till TSVs fördel varit mycket större.
Närmaste stad dit det skulle löna sig att åka från Sundsvall är Östersund (19mil) eller Gävle (21 mil).
Närmaste stad dit det skulle löna sig att åka från Västerås är Eskilstuna (5mil), Uppsala (8mil), Avesta(8mil), Örebro (10mil) eller Stockholm (11mil).

Det går enligt mig inte att säga att zontätheten är lika i Sundsvall som Västerås. På väg till orterna runt Västerås finns också massa småställen med ungefär 3-6 zoner. :D
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Post by Blabert »

riceri wrote:
Blabert wrote: Det som är intressant är ju att TSV bor i Västerås, väldigt likt Sundsvall i zontäthet. Skillnaden är att TSV rört sig i hela mälardalen och tagit zoner, vissa skulle kalla det taktiskt. Förvisso kan det tyckas orättvist, men i ärlighetens namn så trappade Michael76 ned ganska rejält på tempot härom veckan, hade han inte gjort det så hade det kanske sett annorlunda ut. Innan den nuvarande fairyn hade dessutom poängskillnaden till TSVs fördel varit mycket större.
Närmaste stad dit det skulle löna sig att åka från Sundsvall är Östersund (19mil) eller Gävle (21 mil).
Närmaste stad dit det skulle löna sig att åka från Västerås är Eskilstuna (5mil), Uppsala (8mil), Avesta(8mil), Örebro (10mil) eller Stockholm (11mil).

Det går enligt mig inte att säga att zontätheten är lika i Sundsvall som Västerås. På väg till orterna runt Västerås finns också massa småställen med ungefär 3-6 zoner. :D

Ja, självklart är det längre att åka för en Sundsvallsbo. Jag jämförde bara städerna mot varandra, inte avstånd till närmsta turistort. Städerna är relativt jämlika, kanske mer uppförsbackar i Sundsvall dock ;-)

Att tampas med någon som ligger konstant mellan 2-400 pph är tufft, men inte omöjligt om man bor i en större stad som Sundsvall tex. Man måste också vara medveten om att Turf är ett väldigt dynamiskt spel som ändrar sig från månad till månad beroende på hur vi spelar. För att ta mig själv som exempel, så kommer jag ha ungefär lika många takeovers denna månad som jag hade när jag vann i Augusti. Skillnaden är att nu får jag vara glad om jag kommer femma eller sexa. Det beror inte bara på ökad aktivitet generellt utan också på hur taktiskt man spelar. Det är ju stor skillnad i hur många poäng man får totalt för en zon, beroende på var och när man tar den och hur många snåla strobers och bullmän man har mot sig.
Image
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Fairy v0.22

Post by Stonecape »

Det har diskuterats många gånger och länge i googlechatten och här på forumet att Fairy borde vara snabbare. Just nu pågår en diskussion om detta och vad jag har sett så är alla som deltar i dessa diskussioner överens om att ett snabbare system bör vara bättre. Problemen som uppstår med nuvarande system är att när aktiviteten sjunker i en stad behålls hög poäng för länge, vilket utnyttjas av vissa spelare (med all rätt), vilket gör att spelet känns väldigt obalanserat. Jag tror de flesta känner till dessa problem så jag tänkte inte gå in mer på det.

Det jag vill göra är att påkalla utvecklarnas uppmärksamhet, vad tycker ni om det här? Jag tycker att det är tid att försöka justera systemet medan spelet är i beta. Testa lite olika inställningar och se hur det fungerar! Ett för snabbt system är kanske inte heller så bra, men det är väl det som bör fastställas med tester? Nuvarande konfiguration har ju rullat på rätt länge vilket borde ha gett ett bra underlag för en utvärdering.

Diskutera gärna detta vidare!
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Fairy v0.22

Post by Drassen »

utvecklarna är med på tråden.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 372
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Fairy v0.22

Post by Westeras »

Påverkas Fairy av återbesök på zonerna?
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”