Fairy v0.22

Moderator: Zonemakers

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2412
Joined: 04 Aug 2010, 11:46

Re: Fairy v0.2

Postby Drassen » 29 May 2011, 17:15

njae, det jag kan avslöja är att det är en inverterad exponentialformel eller vad det nu heter(har fått den av en polare på kth efter att ha beskrivit vad vi var ute efter) och det beror på både antal tagningar och unika tagningar...men formeln påverkas också till en mindre del av hur många zoner som tas totalt så att exempelvis inte alla zoner blir 9:or i framtiden...

Men fairy är som sagt också 0.2 och formeln kommer helt garanterat att vara förändrad till viss del till nästa månadsskifte:)


luddigt jag vet men vi vill inte säga alltför mycket heller eftersom det kanske skulle kunna leda till boostning av vissa zoner på ett tråkigt sätt...iaf så här tidigt i modulens livstid.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--

User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 519
Joined: 04 Aug 2010, 14:51

Re: Fairy v0.2

Postby eddyueue » 29 May 2011, 20:33

Tror att Arias menade hur takepoängen räknas ut, vilken jag antar är 50+(10-pph)*15.

User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010, 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Re: Fairy v0.2

Postby Arias » 30 May 2011, 00:49

Tror att Arias menade hur takepoängen räknas ut, vilken jag antar är 50+(10-pph)*15.
stämmer bra, men såg nu att jag var lite pinsam som frågade det här, helt fel tråd..

Får skämmas lite, då jag ska föreställa moderator också och i vanliga fall försöker motarbeta det där..

Btw, om inte det redan finns en tråd om höjningen av TP, snälla skapa en, dels för information till våra älskade turfar och dels för vidare diskussioner!

Sent from my HTC Desire
Image

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2412
Joined: 04 Aug 2010, 11:46

Re: Fairy v0.2

Postby Drassen » 30 May 2011, 17:15

eddy har rätt, och forumansvarig får gärna skapa en sådan tråd, har viktigt turf-möte nu :o
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--

User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010, 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fairy v0.2

Postby Arias » 30 May 2011, 21:24

Håll dig till ämnet Arias :evil:

Vidare diskussioner angående takepointen kan tas här - Omstrukturering av takepoints
Image

User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011, 00:02

Re: Fairy v0.2

Postby Vaktarn » 31 May 2011, 11:39

lite sent men vill ändå säga... härligt att se :D , oavsett hur det visar sig gå så bjuder ni på mycket spännande nu, gillas.
telefon: hero | vaktar: Uppsala

User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 519
Joined: 04 Aug 2010, 14:51

Re: Fairy v0.2

Postby eddyueue » 31 May 2011, 12:20

lite sent men vill ändå säga... härligt att se :D , oavsett hur det visar sig gå så bjuder ni på mycket spännande nu, gillas.
Håller med! Blir lite pånyttfödelse-känsla när saker och ting ändras så radikalt :)

User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 3008
Joined: 02 Mar 2011, 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fairy v0.2

Postby Blabert » 17 Jul 2011, 18:39

Vill bara dela med mig lite av mina tankar i detta ämne.

Först vill jag säga att denna ändring är mycket positiv, den bidrar till högre aktivitet och framför allt ser vi inga "navelpetare" i närheten av top 25 längre. på det stora hela måste man göra många takeovers för att slåss i toppen och det var ju vad som efterfrågades.

Balansen var det som skulle justeras och det har den gjorts, men faktiskt nästan för mycket. Idag är det inte på något sätt svårt att ha mer än 500 pph i Stockholm när man går och lägger sig på kvällen. Visst, man måste upp i 80-100 zoner, men det är heller inte särskilt klurigt i Stockholm. Resultatet av det blir ju då att under de stilla nattimmarna kan man dra ifrån med tusentals poäng utan att göra någonting egentligen. Just detta är lite av ett problem, visst Stockholm har lägre takepoints på de flesta zoner, men det uppväger inte tycker jag.

Nu vill jag ju inte sänka pph eller takepoints i Stockholm utan tror att det finns andra sätt att justera balansen.

Först och främst behövs det mer zoner i princip alla andra städer. Många ställen har fortfarande lite låg aktivitet och "förtjänar" då inte fler zoner, men jag tror att man måste bortse från detta faktum. Principen från turfdevs sida har väl alltid varit, ju fler spelare som tillkommer, ju fler zoner får en stad. Jag tror att man måste tänka om här, jag är ganska övertygad om att ju fler zoner det finns, desto fler spelare kommer att stanna i turf. Hur ofta ser man inte folk som bönar och ber efter fler zoner i sina städer? Bor du i en mindre stad och laddar ner turf och bara har 2-3 zoner att ta, hur stor är chansen att man fortsätter att spela en längre tid då?

Då kan man kanske tycka att då är det ju fritt fram för alla navelpetare igen, men det är ju enkelt löst med fairy: 15 zoner i Götene kanske bara totalt är värda 15-20pph tex? Då blir det aldrig ett problem.

Nu svävade jag kanske bort lite i ämnet men det är ändå någorlunda relaterat ;-)

Efter varit runt i ganska många regioner är det särskilt en sak som slår mig, nämligen att det är så långt mellan zonerna. När det gäller aktiva städer som Linköping, Uppsala, Göteborg med flera är det verkligen dags för en rejäl ökning och förtätning av zonerna. Folk tröttnar när det inte har en chans att hänga med stockholmarna och jag förstår dom. Stockholm kommer ändå ha fördelen av en sjukt hög pph pga många takeovers. Jag är helt övertygad om att en ökning av zonantalet på "landet" med 50% skulle vara skälig och en riktig boost för alla turfare utanför Stockholm. Dessutom skulle det bli jämnare och mer balanserat.

Orka du läsa hit..? ;-)
Image

Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010, 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Fairy v0.2

Postby Thunell » 17 Jul 2011, 18:55

Jag undrar om pph och take ändras på neutrala zoner eller om det bara ändras på zoner som tagits under månaden. Jag tycker i vilket fall inte att neutrala zoner ska påverkas av systemet då det kan bli tråkigt för nya turfare i en neutral stad om de är ett gäng kompisar som får slåss om 1pph/zon för att ingen varit aktiv där tidigare.

Jag håller med i allt Blabert skriver utom 50% ökning av zoner, det ska inte ske överallt utan bara i de aktivaste städerna och de med väldigt få zoner, t.ex. Göteborg har redan ganska många zoner och skulle klar sig med typ 25% fler zoner. Allt handlar ju om avvägning vilket verkar ganska svårt i TURF, men det är ju på god väg så;)

Blabert, jag orkade läsa dit:)

//Thunell

tomtebloss
Posts: 1279
Joined: 17 Aug 2010, 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Fairy v0.2

Postby tomtebloss » 17 Jul 2011, 18:57

Jag tycker som blabert. Har jag tyckt länge. Dessutom tycker jag fairy borde vara ett snabbare system. Det fungerar inte att den ändras 2mån senare som det är nu. Eller vad den nu är inställd på. 1 kanske? Det blir skevt om en region är aktiv en omgång. Två mån senare är den död men poängen ändrats pga fairy två mån tidigare.


Return to “Allmänt om zoner”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest