Förorter?

Moderator: Zonemakers

User avatar
Playah-Andy
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2011 18:28
Country: Sweden

Förorter?

Post by Playah-Andy »

Det känns som att det är lite sparsamt med zoner i förorterna till större städer (Då tänker jag närmast på Stockholm där jag håller till) med tanke på att det bor en hel del även utanför tullarna och det är i jämförelse väldigt stora avstånd zonerna emellan. Jag förstår att det ska vara betydligt tätare inne i stan, men förhållandet känns snedfördelat. I tex västerledsområdet finns knappt en enda och det är också ett väldigt stor zonlöst område väster om Hasselzone. Är det medvetet upplagt så eller har det bara inte lagts till i samma takt utanför tullarna?

Ifall det kan läggas till lite så har jag lämnat följande förslag via appen (Jag är medveten om att många ligger nära varandra, där är förhoppningen att någon av dem blir utvald) med följande namnförslag:

Riddersvik: Knightbayzone
Åkermyntan: Mintzone
Hässelby allmänna bad: GeneralBathzone
Hässelby Strands tunnelbana: EndOfLineZone
Rondellen Vällingbyvägen/Råckstavägen: Rockroundabout
Nockeby: KOvillagezone
Brottby (Norrtälje): Crimevillagezone
Pungpinan: Scrotumpainzone
En tip of the hat till allas vår Fredrick: Västerort tillhör mig. MIG!
jossan
Posts: 46
Joined: 02 Mar 2011 08:47

Re: Förorter?

Post by jossan »

Det är sant det du säger, det är väldigt långt mellan zonerna på vissa ställen utanför Stockholm innerstad. Dock blir det ju naturligt att mest är där, som du också skrev, eftersom det är där det cirkulerar mest folk. Och som vi alltid säger, ju mer spelare ju mer zoner och eftersom innerstaden är ganska full så kommer det framöver bli mer i förorterna. Eftersom Vällingby/Hässelby är mina gamla hemtrakter så ska jag givetvis se till så det finns något där att ta.
Ha även överseende med att det är semestertider och att turf-teamet behöver lite tid att hinna turfa också. :D
User avatar
Zipper
Posts: 21
Joined: 05 Jul 2011 13:20

Re: Förorter?

Post by Zipper »

Håller med Andy, jag satt inatt och kastade in några förslag på zoner i västerort! Behövs fler i förorten, helt klart!
jossan
Posts: 46
Joined: 02 Mar 2011 08:47

Re: Förorter?

Post by jossan »

Som sagt, vi vet :) Vi jobbar på det. Men ni fick 3 stycken nya alldeles nyss, bara ut och ta!!
User avatar
Zipper
Posts: 21
Joined: 05 Jul 2011 13:20

Re: Förorter?

Post by Zipper »

Härligt! Bra jobbat. Inge meningen o verka "klagig", ville mer visa på att vi(?) är fler än en som vill ha zoner i förorten. Markera att intresset finns helt enkelt, tack igen!
Mosik
Posts: 125
Joined: 17 May 2011 22:51
Country: Sweden
Location: Hultsfred

Re: Förorter?

Post by Mosik »

Hur stor måste en stad vara för att man ska kunna kalla om kringliggande platser för förort?
User avatar
Playah-Andy
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2011 18:28
Country: Sweden

Re: Förorter?

Post by Playah-Andy »

jossan wrote:Som sagt, vi vet :) Vi jobbar på det. Men ni fick 3 stycken nya alldeles nyss, bara ut och ta!!
Man tackar! Var lite rädd för att tråden glömts bort när ingen svarade.

Mosik: Väldigt bra fråga, i Stockholm är det en väldig tydlig skillnad mellan innerstad och förort. Men om en tätort ingår i samma turfregion som en större ort är väl en ganska bra beskrivning?
En tip of the hat till allas vår Fredrick: Västerort tillhör mig. MIG!
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Förorter?

Post by Stonecape »

Mosik wrote:Hur stor måste en stad vara för att man ska kunna kalla om kringliggande platser för förort?
Statistisk definition från Wikipedia: "Kommun där mer än 50 procent av nattbefolkningen pendlar till arbetet i någon annan kommun. Det vanligaste utpendlingsmålet skall vara någon av storstäderna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rort
User avatar
Zipper
Posts: 21
Joined: 05 Jul 2011 13:20

Re: Förorter?

Post by Zipper »

Det är ju lite intressant, med tanke på att det som benämns förort (exempelvis Västerort här i tråden) således inte är någon förort. Då knappast 50% av de som bor i västerort pendlar till annan kommun. Stockholms kommun är rätt stort (kika på Wiki), så att Sundbyberg eller andra kommuner utanför skulle sluka 50% är långt borta. Men det är bara petitesser antar jag... :D
User avatar
Playah-Andy
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2011 18:28
Country: Sweden

Re: Förorter?

Post by Playah-Andy »

"I dagsläget finns bara en statistisk definition av en förortskommun"

Längre ned på sidan står det även att yttre stadsdelar räknas som förorter, i vart fall i dagligt tal. Så Västerort får nog fortfarande räknas. Men i just detta sammanhang tycker jag fortfarande att min definition var ganska bra. :)
En tip of the hat till allas vår Fredrick: Västerort tillhör mig. MIG!
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”