Vad krävs?

Moderator: Zonemakers

Lollan
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2011 17:08
Country: Sweden

Vad krävs?

Post by Lollan »

Jag tycker det vore kul med lite fler zoner i Luleå och Boden, men antar att vi inte turfar nog mycket eller är nog många. Så, vad krävs för att vi ska få lite fler (kanske 2-3 st/ stad) zoner? =)
Image
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Vad krävs?

Post by Drassen »

Mycket berättigad fråga!

I dagsläget finns inga exakta riktlinjer för hur många aktiva spelare etc. som ska finnas per zon. (vi ska se över detta nu när turf växt)
Hur som helst så har varje region en ansvarig zonutläggare som ser till aktiviteten i regionen och beviljar föreslagna zoner därefter.

Om man handgripligen vill öka zonerna i sin stad så ska man se till att få dit fler turfare.
Exempelvis genom att: skriva i lokala forum på internet, sätta upp lappar på stan, tipsa sina kompisar, skriva til lokaltidningen osv.

Vi hoppas att alla förstår att vi inte kan "gödsla" med zoner då det skulle påverka spelets balans på ett tråkigt vis.

Mvh Turf Crew
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Vad krävs?

Post by StarDust »

Ett litet tillägg, tidigare (när jag började som zonutläggare) så var målet ungefär 2-3 zoner per spelare. En ny stad hade ett minimum på tre zoner i början.
Dessa parametrar har ändrats med tiden i och med spelarantalet, förtätningen (dvs antalet zoner i omgivningen) och en rad andra saker som vi upptäckte på vägen.
Numera försöker vi se till att en stad har 5-9 zoner att börja med och försöker hålla 3-4 zoner per spelare, men det är riktlinjer.
Är aktiviteten hög med få spelare ökar ju naturligtvis antalet zoner också!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Vad krävs?

Post by Optimus »

Försöka locka fler turfare i en redan väldigt aktiv stad är ju också en svår balansgång. Ibland känns det som att det är tillräckligt många turfare som det är på de zoner som finns och vissa tider är det hård konkurens om zonerna... :?

Ska man över huvud taget ha en chans mot de som nu efter drygt 3 dygn ligger på 44 577 poäng och 185 takeovers (mot mina 9 118 p och 57 take) krävs ju att det finns zoner att ta även utanför arbets och sov-tid ! :D
ImageImage
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Vad krävs?

Post by Dacop »

StarDust wrote:Ett litet tillägg, tidigare (när jag började som zonutläggare) så var målet ungefär 2-3 zoner per spelare. En ny stad hade ett minimum på tre zoner i början.
Dessa parametrar har ändrats med tiden i och med spelarantalet, förtätningen (dvs antalet zoner i omgivningen) och en rad andra saker som vi upptäckte på vägen.
Numera försöker vi se till att en stad har 5-9 zoner att börja med och försöker hålla 3-4 zoner per spelare, men det är riktlinjer.
Är aktiviteten hög med få spelare ökar ju naturligtvis antalet zoner också!
En snabb fråga på det här, vad definierar ni som en stad? En ort med 2000 innevånare, 6000, kanske 10000?
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Re: Vad krävs?

Post by Blabert »

Dacop wrote:
StarDust wrote:Ett litet tillägg, tidigare (när jag började som zonutläggare) så var målet ungefär 2-3 zoner per spelare. En ny stad hade ett minimum på tre zoner i början.
Dessa parametrar har ändrats med tiden i och med spelarantalet, förtätningen (dvs antalet zoner i omgivningen) och en rad andra saker som vi upptäckte på vägen.
Numera försöker vi se till att en stad har 5-9 zoner att börja med och försöker hålla 3-4 zoner per spelare, men det är riktlinjer.
Är aktiviteten hög med få spelare ökar ju naturligtvis antalet zoner också!
En snabb fråga på det här, vad definierar ni som en stad? En ort med 2000 innevånare, 6000, kanske 10000?
Väldigt svårdefinierat. Det finns väldigt många exempel på orter och samhällen som egentligen är för små för turf men ändå har zoner, eller större orter som statistiskt sett borde ha fler zoner än vad de har.

Man får helt enkelt göra avvägningar från fall till fall. Detta för att försöka hålla någon form av balans i ett svårbalanserat spel, ett ämne som diskuterats i många trådar här.

Det vi strävar efter i första hand dock, är att se till att det finns zoner där det finns aktivitet. Det går alltså inte att komma med önskemål om nya zoner när de zoner som finns knappt tas. Samtidigt är vi generösa mot städer som visar ökad och ihållande aktivitet.

Så i teorin skulle man kunna säga att en ort med 2000 invånare är tillräckligt stor för turf. I praktiken och statistiskt sett finns det dock bara runt 0,2 turfare i en sådant samhälle. En siffra vi satt och spånade fram för en tid sen (1 turfare/10000 invånare) uppskattningsvis :-)




Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Image
User avatar
islandmountain
Posts: 13
Joined: 05 Jan 2012 16:40
Country: Sweden
Location: Norberg

Re: Vad krävs?

Post by islandmountain »

Hej!

Funderade också vad som krävs för att en ort ska få zoner. Själv har jag föreslagit zoner i orten Norberg (norra Västmanland) med cirka 5000-6000 invånare, och inga zoner än. Hur stor är chansen att de zonerna blir godkända?
Grannstaden Avesta har många zoner, och jag tyckte det var livligt med aktivitet där, när jag var där och turfade idag, men jag är ny i turf så jag har ingen erfarenhet av statistiken från de zonerna...
Till sist så undrar jag om man kan se alla föreslagna zoner någonstans, och vilka som godkänns och vilka som nekas?
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Vad krävs?

Post by StarDust »

Hmm. Ett nytt ställe. Ja det kanske bara undgicks. En ny plats brukar accepteras rätt snabbt om det inte är alltför nära ett större zonområde.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
islandmountain
Posts: 13
Joined: 05 Jan 2012 16:40
Country: Sweden
Location: Norberg

Re: Vad krävs?

Post by islandmountain »

De närmaste städerna med zoner är 1,2 respektive 2 mil bort, så då är det väl bara att hoppas att zonerna dyker upp så småningom...
mrlindvall
Zonemaker
Posts: 137
Joined: 22 Apr 2012 21:12
Country: Sweden
Location: Alingsås

Re: Vad krävs?

Post by mrlindvall »

Drassen wrote:Mycket berättigad fråga!

I dagsläget finns inga exakta riktlinjer för hur många aktiva spelare etc. som ska finnas per zon. (vi ska se över detta nu när turf växt)
Hur som helst så har varje region en ansvarig zonutläggare som ser till aktiviteten i regionen och beviljar föreslagna zoner därefter.

Om man handgripligen vill öka zonerna i sin stad så ska man se till att få dit fler turfare.
Exempelvis genom att: skriva i lokala forum på internet, sätta upp lappar på stan, tipsa sina kompisar, skriva til lokaltidningen osv.

Vi hoppas att alla förstår att vi inte kan "gödsla" med zoner då det skulle påverka spelets balans på ett tråkigt vis.

Mvh Turf Crew
Något som jag funderat på när det gäller antalet zoner i lite mindre städer, i mitt fall Alingsås, är följande. Det är ju med råge takeoverpoint som man vinner poäng på i spelet, PPH spelar inte så stor roll förhållandevis. Det innebär att man vill kunna ta över många zoner för att plocka poäng. Om vi som är aktiva i lite mindre städer ska någon som helst chans att hänga med spelare i större städer behöver vi ju egentligen fler zoner på samma yta.

I en storstad som har hög aktivitet kan jag kanske ta samma zon 4-5 gånger per dag eftersom det är hög aktivitet. I en mindre stad blir aktiviteten oundvikligen inte lika stor och jag kan inte ta samma zon lika många gånger. Detta kombinerat med att zonerna inte ligger lika tätt gör ju att man redan från början kan lägga ner tävlingsdelen i spelet om man inte bor i Göteborg eller Stockholm typ.

Alternativet är att man skulle kunna ha någon form av lokala resultatlistor per stad men det vet jag inte ritktigt hur det ska lösas för då kan ju inte poäng från andra städer man varit i räknas in.

Ja, lite tankar som jag hade...
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”