Förorter

Moderator: Zonemakers

User avatar
EvilEye
Posts: 1
Joined: 04 Mar 2012 22:36
Country: Sweden

Förorter

Post by EvilEye »

Det är ganska dåligt med zoner i många förorter, i alla fall i Sthlm, vilket jag tycker är lite konstigt då många av dem är att jämföra med medelstora svenska städer.
Som exempel har centrala delarna av Huddinge endast två zoner, centrala delarna av Farsta en zon, Skärholmen/Kungens kurva området har en zon osv...
Mellan Högdalen och Haninge ligger det tre zoner och det är ju en bit mellan där med möjligheter att placera zoner i Fagersjö, Farsta gård, Farsta c, Farsta Strand, Södertörns Villastad, Trångsund mfl. Med andra ord så är det väldigt tunt på vissa ställen, inte alla.
Är det dålig aktivitet i områdena som är anledningen, så kan det ju vara en idé att placera ut lite fler zoner där så kommer aktiviteten att öka också.

Personligen tycker jag att det bör göras en översyn av detta och att det bör åtgärdas. :)
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Förorter

Post by Zontjuven »

Jag har tidigare fått svar att det är aktivitet som styr.

Faktum är att sedan jag började turfa så har det på 4 månader tillkommit tre zoner i Västerort.
En i Traneberg, en i Spånga och en i Vällingby.

Du själv är ju ganska aktiv i Västerort och säkert bidragit till de nya zonerna.

Själv kan jag undra varför det finns så många zoner (förhållandevis) i tex Tyresö. Är det en gammal aktiv del av Sthlm?
Fd världsmästare i TURF
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Förorter

Post by mortuus »

Svårt att bli aktiv i ett område med 2 zoner medans ösa hundratals zoner i danmark direkt som i sydkorea som aldrig kommer ta fart går bra.. sånt förstår jag inte riktigt... ständigt detta mer aktivitet mer zoner jovisst...
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Förorter

Post by tomtebloss »

Zontjuven wrote:Själv kan jag undra varför det finns så många zoner (förhållandevis) i tex Tyresö. Är det en gammal aktiv del av Sthlm?
Njae, det kan jag inte påstå. Inte mer än andra områden. Haninge har väl också relativt många.

Det blir onormalt hög aktivitet mitt i city då det är där man kan cykla för att ta zoner. I utkanten får man hålla sig till bil tyvärr. Visst går det att cykla, men då får man inte mycket ut för mödan. Förtätning av ytterområden borde betyda att kanske folk ifrån innerstan tar cykeln och beger sig utåt får man hoppas. För cykla mitt i stan är inte optimalt. Stockholm är inte byggt för cyklister direkt.
Morgalf
Posts: 13
Joined: 04 Mar 2012 08:58
Country: Sweden

Re: Förorter

Post by Morgalf »

Det finns inga Zoner i någon av helsingborgs förorter tex, Mörarp, Påarp, Bårslöv, Ödåkra, Laröd mfl
Så bor man här har man över 1 mil till närmsta zon och det gör att många inte kan ta zoner utan att åka bil, bus eller tåg.... Svårt att få kompisar att spela när dom vet att närmsa zone e 25-30 min bort.... Så släpp fler zoner som inte är mitt i storstäderna bara så kan fler spela...
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Förorter

Post by Blabert »

EvilEye wrote:Det är ganska dåligt med zoner i många förorter, i alla fall i Sthlm, vilket jag tycker är lite konstigt då många av dem är att jämföra med medelstora svenska städer.
Som exempel har centrala delarna av Huddinge endast två zoner, centrala delarna av Farsta en zon, Skärholmen/Kungens kurva området har en zon osv...
Mellan Högdalen och Haninge ligger det tre zoner och det är ju en bit mellan där med möjligheter att placera zoner i Fagersjö, Farsta gård, Farsta c, Farsta Strand, Södertörns Villastad, Trångsund mfl. Med andra ord så är det väldigt tunt på vissa ställen, inte alla.
Är det dålig aktivitet i områdena som är anledningen, så kan det ju vara en idé att placera ut lite fler zoner där så kommer aktiviteten att öka också.

Personligen tycker jag att det bör göras en översyn av detta och att det bör åtgärdas. :)
Håller även jag med om att det är för få zoner i förorterna. Det grundar sig nog generellt i hur Turf är uppbyggt, med fler zoner ju mer centralt de ligger, vilket gäller alla städer oavsett storlek. Detta ställer dock till lite problem i riktigt stora städer som Stockholm, Göteborg och Malmö etc, då avstånden gör att systemet inte funkar som det gör i mindre städer.

Detta diskuteras redan i turfcrew, vad resultatet blir återstår att se. Personligen tycker jag att det vore självklart att man ska kunna få sig en vettig turfrunda utan att behöva sätta sig på pendeln in till stan först. Alltså att det ska finnas mer zoner i förorter/kranskommuner.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Image
buffski
Posts: 1
Joined: 08 Mar 2012 00:08
Country: Sweden

Re: Förorter

Post by buffski »

Mer zoner i Västerort! Främst alvik/traneberg tycker jag (kan vara lite partisk i frågan). Så kanske zontjuven slutar sno alla varenda eviga dag ;) Det ligger ju precis utanför centrala sthlm och från t.ex. kungsholmen är det ju inga jätteavstånd att ta sig med t.ex. cykel om det skulle bli mer attraktivt genom att det fanns fler zoner. Det är ju lite moment 22, för att få fler zoner krävs större aktivitet, men för att få större aktivitet krävs fler zoner som lockar folk att ta sig dit. Våga ta första steget :P
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Förorter

Post by Zontjuven »

buffski wrote:Mer zoner i Västerort! Främst alvik/traneberg tycker jag (kan vara lite partisk i frågan). Så kanske zontjuven slutar sno alla varenda eviga dag ;) Det ligger ju precis utanför centrala sthlm och från t.ex. kungsholmen är det ju inga jätteavstånd att ta sig med t.ex. cykel om det skulle bli mer attraktivt genom att det fanns fler zoner. Det är ju lite moment 22, för att få fler zoner krävs större aktivitet, men för att få större aktivitet krävs fler zoner som lockar folk att ta sig dit. Våga ta första steget :P
Håller med :-) ju fler zoner att sno desto bättre tycker tjuven :-)
Fd världsmästare i TURF
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Förorter

Post by tomtebloss »

Behövs nog fler zoner i söderförort främst. Nu är jag riktigt partisk förstås. Men backar upp det hela av en dos statistik. Fairzone (Älvsjö sMässan) och WifeField (Fruängens Centrum) har fler tagningar än tex Plattan, Kungsträdgården eller Slussen denna omgång.

Eftersom de ligger så glest så blir det främst med bil man tar dessa zoner. Det vore kul om man kunde cykla någon mil och faktiskt få tag i ett gäng zoner. Nu nalkas våren och sommaren på tur.

Invånarantalet i förorterna finns det gott om så det finns nog utrymme för turfare att ploppa upp.

Tex så finns det nästan 100k inv i Huddinge kommun. Vi har runt 10 zoner tror jag. Lite skevt. Vet inte hur många zoner det finns innanför tullarna kontra antalet invånare dock.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Förorter

Post by Blabert »

tomtebloss wrote:Tex så finns det nästan 100k inv i Huddinge kommun. Vi har runt 10 zoner tror jag. Lite skevt. Vet inte hur många zoner det finns innanför tullarna kontra antalet invånare dock.
Strax under 300k i innerstan, så vi borde ha runt 30 zoner då med den matematiken ;-)
Image
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”